“Inculpatii trimisi in judecata, in
calitatile sus mentionate, ar putea sa fie achitati, iar cei aflati
in executarea pedepselor privative de libertate ar putea fi pusi in
libertate”, se arata intr-un comunicat al DNA, care mentioneaza ca
[b]pe rolul instantelor de judecata se afla in curs de judecare sau
in executarea pedepselor 28 de parlamentari, in cauze
instrumentate de DNA[/b].
Prin aceasta modificare, legislatia
romana va intra in contradictie flagranta cu dispozitiile
conventiilor internationale anticoruptie pe care Romania le-a
ratificat in anul 2002, respectiv 2004: Conventia penala impotriva
coruptiei a Consiliului Europei si Conventia ONU asupra coruptiei,
mai spune DNA.
Ambele Conventii cer statelor parti ca
in incriminarea coruptiei sa dea o definitie cat mai cuprinzatoare
categoriilor functionarilor. Concret, coruptia membrilor forurilor
legiuitoare este in mod expres reglementata in aceste doua
Conventii.
Or, prin scoaterea acestor categorii din sfera de
reglementare, Romania se va afla in situatie de neconformitate si cu
standardele de cooperare judiciara internationala, nemaifiind in
masura sa execute cereri de asistenta judiciara in materie penala cu
referire la aceste categorii de persoane, atunci cand se aplica
regula dublei incriminari, precizeaza procurorii.
Prin acelasi act, Plenul Camerei
Deputatilor a modificat si regimul prescriptiei raspunderii penale,
in sensul reducerii termenului de prescriptie speciala.
Cu
referire la modificarea unui alt articol din Codul Penal, respectiv
cel privind conflictul de interese, adoptat de Plenul Camerei
Deputatilor tot in cursul zilei de 10 decembrie 2013, DNA considera
ca noua prevedere restrange in mod nejustificat aplicabilitatea
conflictului de interese la anumite categorii de persoane care
indeplinesc un serviciu public. Astfel, de exemplu, primarii ies de
sub incidenta acestui articol si, prin urmare, [b]vor putea sa acorde
contracte finantate din bani publici sau din fonduri europene
propriilor rude[/b].
In prezent, pe rolul instantelor de
judecata, pentru diferite infractiuni, in cauze care au fost
instrumentate de DNA, se afla peste 100 de primari si
viceprimari
Marti, 10 decembrie 2013, Plenul Camerei
Deputatilor a adoptat urmatoarea modificare la Codul Penal:
Art.
147 (in varianta de dinainte de modificare): Functionar public si
functionar
(1) Prin „functionar public” se intelege
orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu,
indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura,
retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se
refera art. 145.
(2) Prin „functionar” se intelege
persoana mentionata in alin. 1, precum si orice salariat care
exercita o insarcinare in serviciul unei alte persoane juridice decat
cele prevazute in acel alineat.
Art. 147 (in varianta de dupa
modificare): se introduce urmatorul alineat
„Sunt exceptati
de la dispozitiile art. 147, Presedintele Romaniei, deputatii si
senatorii,precum si persoanele care isi desfasoara activitatea in
cadrul unei profesii liberale, in baza unei legi speciale si care nu
sunt finantati de la bugetul de stat, acestia raspunzand penal, civil
sau administrativ in conformitate cu dispozitiile legilor speciale in
baza carora isi desfasoara activitatea, precum si cu dispozitiile
dreptului comun, cu respectarea dispozitiilor prezentului alineat”.
Citeste si Greu de condamnat: 3 legi prin care politicienii isi protejeaza „viitoarele afaceri”