Orice rectificare bugetara trebuie sa aiba in vedere concluziile unui raport semestrial privind situatia economica si bugetara, precum si opinia Consiluilui Fiscal, se arata in proiectul legii responsabilitatii fiscale, aprobat, marti, de Guvern, scrie Mediafax.
Intr-un an bugetar nu pot fi aprobate mai mult de doua rectificari bugetare, iar acestea nu pot fi promovate in primele sase luni ale anului, conform documentului.
Rata anuala de crestere a cheltuielilor totale ale bugetului consolidat va fi mentinuta sub rata anuala de crestere nominala a produsului intern brut prognozat, daca soldul preliminat a inregistrat surplus in anul anterior, sau va fi cel mult egala cu rata anuala de crestere a PIB, daca soldul preliminat este in echilibru sau excedentar in anul anterior.
In cazul in care se majoreaza cotele de impozitare, cresterea nominala a cheltuielilor totale ale bugetului general consolodat va fi cel mult egala cu cresterea nominala a veniturilor bugetare, fara a conduce la o deteriorare a soldului. Cresterea nominala a cheltuielilor se poate realiza incepand cu anul urmator celui im care au fost majorate cotele de impozitare.
Pe parcursul exercitiului bugetar, creditele aprobate pentru cheltuieli de investitii nu pot fi virate si utilizate pentru cheltuieli curente.
In cazul in care raportul semestrial privind situatia economica si bugetara releva o deteriorare a soldului previzionat al bugetului general consolidat fata de tinta avuta in vedere la aprobarea bugetului anual cu mai mult de 0,5% din PIB, iar aceasta deteriorare nu este cauzata de inrautatirea semnificativa a prognozei macroeconomice, Guvernul are obligatia de a aplica masuri adecvate pentru indeplinirea tintei privind soldul bugetului general consolidat.
In document se mai arata ca politica economica si bugetara aplicata in ultimii ani in Romania a condus la mari dezechilibre interne si externe care se impun a fi corectate in perioada urmatoare. Investitiile straine directe si intrarile de capital au contribuit la finantarea consumului si a cheltuielilor investitionale, ceea ce a condus la deficite de cont curent anuale de peste 10% din PIB.
„Dezechilibrele fiscale din ultimii ani au fost generate de cheltuielile publice excesive, iar cheltuielile guvernamentale s-au dublat in termeni nominali intre 2005 si 2008, crescand de la 32% din PIB la 37% din PIB, costurile de personal si cu pensiile constituind o parte majora a cheltuielilor. Salariul mediu in sectorul public in Romania este cu 80% mai mare decat PIB-ul sau pe cap de locuitor, din acest punct de vedere Romania fiind depasita numai de unele tari, precum Grecia”, se spune in actul normativ.
Numeroasele rectificari bugetare pe parcursul unui an au facilitat majorarea si realocarea cheltuielilor, in 2007 si 2008 fiind operate cinci rectificari in fiecare an, iar supraestimarea veniturilor bugetare a constituit un factor recurent de incurajare a majorarilor de cheltuieli in cursul rectificarilor bugetare.