- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Reforma sanatatii bate pasul pe loc. Ce asteapta asiguratorii

21 Jun, 00:05 • adrian.mihaltianu
Despre reforma sistemului medical romanesc se vorbeste de cativa ani, insa fara un rezultat pana acum. Companiile de asigurari asteapta implementarea noii legi, iar pana atunci persista multe necunoscute. Alexandru Leondari (foto), directorul general adjunct al Eureko Asigurari, a analizat aceasta tema intr-un interviu acordat pentru DailyBusiness.ro.
Reforma sanatatii bate pasul pe loc. Ce asteapta asiguratorii

[b]DailyBusiness.ro:[/b] In ce stadiu este reforma sanatatii?
[b]Alexandru Leondari:[/b] In acest moment se lucreaza la un nou proiect al legii sanatatii, iar specialistii nostri sunt consultati permanent. Eureko face parte din grupul olandez Achmea, cu experienta in domeniu, si care poate aduce know-how din Olanda. Din modelul olandez se doresc  importate cele mai bune principii, care pot deveni functionale si in Romania.

Sa nu uitam ca sunt foarte multi factori implicati in sistem, lucrurile nu sunt simple, iar noi (asiguratorii, n.r.) avem o  arie de actiune limitata. Sunt multe necunoscute ce trebuie rezolvate si aceste schimbari nu se pot face peste noapte: pachetul de baza nu este inca definitivat, nu se stie cum va functiona decontarea banilor, daca vor fi decontati direct de asiguratori sau vor trece prin casa de sanatate, ce tip de sistem IT se va folosi, etc. Asteptam deciziile politice.

[b]DB:[/b] Vedeti vreo sansa sa fie implementata reforma anul acesta?
[b]AL:[/b] Imi doresc acest lucru, dar dat fiind faptul ca in acest an sunt si alegeri, sunt putin sceptic. Pe acest fond, aparitia proiectului de lege ar putea fi amanat… la fel ca si implementarea reformei.

[b]DB:[/b] Care vor fi efectele reformei in piata de asigurari?
[b]AL:[/b] Efectele nu pot fi decat bune si nu numai pentru jucatorii din piata, ci pentru toate partile implicate in sistem, insa mai ales pentru pacientul roman, care va beneficia astfel de servicii si tratamente medicale de o mai buna calitate. Noi asteptam aceasta reforma pentru a oferi produsele noastre in completarea pachetului minim bazal. De acolo, vor incepe asigurarile de sanatate suplimentare, care vor avea diferite acoperiri si beneficii pentru asigurati. Si pentru clientii sistemul va fi mai clar, vor intelege pentru ce servicii platesc, ce li se asigura, de ce tratamente vor beneficia, etc.

[b]DB:[/b] Cum vedeti evolutia pietei asigurarilor de sanatate in acest an?
[b]AL:[/b] Piata asigurarilor de sanatate a crescut anul trecut si va creste si anul acesta. Astept o crestere de doua cifre, atat pentru piata cat si pentru Eureko, proces care va continua si in anii urmatori, pentru ca piata este mult sub adevaratul sau potential.

Noi ne dorim sa pastram o pozitie de top, dar fiindca activam pe o piata mica, oricand clasamentul se poate schimba, daca un jucator incheie 1-2 contracte mari, care duc la schimbarea cotei de piata a acestuia. De asemenea, apar tot mai multi jucatori pe piata, care au inteles ca exista oportunitati pe piata din Romania.

Totodata, la nivel local, cred ca ar trebui sa folosim asigurarea mai mult in scopul de preventie, pentru ca foarte multe probleme de sanatate s-ar putea rezolva astfel. Daca periodic am face controale,  am evita costurile mult mai mari de mai tarziu, cu tratamentul.

[b]DB:[/b] S-a schimbat comportamentul clientilor?
[b]AL:[/b] Cu siguranta comportamentul clientilor s-a schimbat si probabil ca se va schimba in continuare. Clientii au devenit mult mai maturi si pregatiti, pun intrebari mai tehnice, mai multe. Au devenit mult mai interesati de viitorul lor si al copiilor. Intreaba ce se intampla pe parcursul contractului, ce se va intampla la maturitatea acestuia, etc. Cu alte cuvinte, au devenit mult mai avizati, ceea ce reprezinta o evolutie a pietei in sine, o maturizare la care a contribuit efortul firmelor de asigurari si  provocarile mediului economic.

De asemenea, clientii sunt mai selectivi cand achizitioneaza un produs, trebuie sa inteleaga exact de ce vor beneficia. Este normal pana la urma, criza ne-a facut pe toti mult mai atenti la costuri si cheltuieli.
[quote=Alexandru Leondari, Eureko] Consider ca asigurarile de viata vor continua sa fie vandute preponderent prin agenti[/quote]
[b]DB:[/b] Ce planuri are Eureko pentru 2012?
[b]AL:[/b] Pe segmentul asigurarilor de sanatate ne-am propus, la nivel de Eureko, sa crestem cu doua cifre. Pe  partea asigurarilor de viata (life), piata este dependenta de conditiile economice. Sunt mai rezervat, dar vad o crestere a pietei life de circa 5% in 2012, probabil ca va fi urmat trendul de anul trecut. In acelasi timp, cred ca asigurarile de genul protectiei in caz de accident sau planurile financiare pentru copii vor creste indiferent de situatia economica generala, pentru ca nu pot spune intr-o astfel de perioada, ca cea de criza, „nu ma gandesc la protectia personala sau la viitorul  copilul meu”.

[b]DB:[/b] V-ati propus sa treceti pe profit in 2012?
[b]AL:[/b] Da, estimarile noastre sunt sa ne apropiem cat mai mult de acest punct si suntem focusati in acest sens, insa nu credem ca va fi posibil acest lucru in 2012, in conditiile in care contextul economic este inca ostil. Suntem totusi optimisti in acest sens atata timp cat anul trecut am redus pierderile cu 70%.

[b]DB:[/b] Cum ati reusit sa reduceti pierderile cu 70%?
[b]AL:[/b] In 2011 am crescut  in special pe segmentul asigurarilor de sanatate, ceea ce ne bucura, pentru ca am fost liderul pietei pe aceasta linie de afaceri anul trecut. Am crescut atat pe linia asigurarilor de sanatate individuale cat si pe a celor de grup – foarte multe companii si-au dat seama ca acest tip de beneficiu este foarte bine primit de oameni si de aici putem explica cresterea. In aceasta perioada, oamenii constientizeaza mai bine nevoia de protectie financiara. A crescut si nevoia de protectie personala, pentru ca toti avem diverse obligatii, angajamente, iar evenimentul neasteptat se poate intampla oricand si fiecare dintre noi isi pune tot mai des intrebarea: ce se intampla daca…?

De asemenea, ne-a ajutat activitatea desfasurata cu oamenii nostri pe care-i pregatim in continuu.

[b]DB:[/b] Mai faceti angajari?
[b]AL:[/b] Recrutarea este un proces care nu inceteaza niciodata in cadrul Eureko Asigurari, insa suntem mai selectivi decat inainte pentru ca acum ii sustinem pe cei care aleg sa lucreze cu noi si financiar, in procesul de licentiere si calificare continua, potrivit noii norme. Ce va pot spune cu siguranta este ca si in 2012 vom pune accent pe instruierea si pregatirea fortei noastre de vanzari.

[b]DB:[/b] Suporta Eureko cheltuielile cu pregatirea agentilor?
[b]AL:[/b] In functie de evolutia pietei suntem pregatiti sa suportam si noi o parte din costuri, in anumite conditii. [b]Investim anual zeci de mii de euro in training-uri[/b], dar cred ca este o investitie foarte buna. Consider ca asigurarile de viata vor continua sa fie vandute preponderent prin agenti, nu cred ca se vor vinde prea curand prin internet, pentru ca normele in vigoare reglementeaza strict acest tip de vanzare, care trebuie sa urmeze o anumita procedura si ar fi foarte greu de facut altfel decat fata in fata cu clientul.

[b]DB:[/b] S-a schimbat profilul agentului?
[b]AL:[/b] Prin ceea ce trebuie sa treaca acum ca training, licentiere si pregatirea continua, da, s-a schimbat. Este nevoie de oameni mult mai competenti, pregatiti si decisi sa se dezvolte in aceasta directie, pe o perioada lunga de timp. Noi, ca angajator ne orientam la randul nostru spre cei care pot lucra full time si pot dedica  cat mai mult timp acestei activitati.

[b]DB:[/b] Cate agentii si ce forta de vanzari are Eureko Asigurari in Romania ?
[b]AL:[/b] Eureko Asigurari este reprezentata de 25 de agentii in orase importante din tara, iar distributia este asigurata la nivel national de cei 700 de agenti.

Urmărește Daily Business pe Google News