In timp ce unii politicieni sustin reducerea cotei unice la 12%, altii vor sa introduca o cota diferentiata de impozitare a veniturilor persoanelor fizice, de 8% (pentru venituri de pana la 800 lei), 12% (pentru venituri intre 800 lei si 1.600 lei) si 16% (pentru venituri mai mari de 1.600 lei).
Mircea Maier, avocat asociat in cadrul Dragne & Asociatii, a precizat ca este greu de preconizat daca va fi pusa in aplicare reducerea cotei unice de impozitare in 2013.
“Este dificil sa facem previziuni pentru anul viitor, mai ales tinand cont de volatilitatea situatiei economice generale, volatilitate care in opinia noastra este posibil sa se mentina si anul viitor. In acest sens, va fi necesar ca oportunitatea unor masuri fiscale sa fie analizata la modul concret si in timp real, cu incercarea de a previziona cu cat mai multa acuratete impactul acestora in economie”, a spus el.
Chiar daca asemenea analize se fac de fiecare data cand se lanseaza propuneri de modificari fiscale, nu este exclus ca o analiza la nivelul macroeconomic din 2012, raportat la care se propune o anumita masura, cum este si masura in cauza, sa nu mai fie oportuna ulterior, raportat la conditiile macroeconomice care vor exista in anul 2013.
“In contextul actual, pare [b]greu de crezut ca se va pune in aplicare o masura de reducere a cotei unice[/b], care are efect direct in veniturile publice, desi nu excludem o asemenea posibilitate, in masura in care, in urma unor studii de impact, s-ar arata ca ar genera un efect pozitiv in economie”, a mentionat Maier.
El a adaugat ca scaderea incasarilor la buget va impovara considerabil acest proces, statul putand fi nevoit sa-si refinanteze imprumuturile cu niste costuri mult mai mari.
[b]Stricam relatia cu FMI?[/b]
Fondul analizeaza scenarii pentru cresterile de venit
la bugetul de stat rezultate in urma unor majorari de un punct
procentual aplicate ratelor contributiei la asigurarile de sanatate,
cota unica si TVA.
“Intr-un raport recent al FMI, acesta sugera Romaniei
sa majoreze cota unica de impozitare si taxa pe valoare adaugata, semn
ca veniturile ar trebui majorate si nu reduse”, a aratat Mircea
Maier.
Deci, scaderea acestora nu ar reprezenta un semnal bun
in relatiile statului roman cu partenerii externi.
Scaderea veniturilor publice va impovara considerabil
posibilitatea statului de a restitui creditele contractate, iar daca
se va pune problema unor refinantari, costul de refinantare ar putea
sa creasca.
“Nu trebuie neglijat nici faptul ca prin contractarea
creditelor Romania si-a asumat niste tinte agreate cu partenerii
creditori (FMI, Banca Mondiala), iar daca veniturile la buget scad,
s-ar putea ca acestea sa nu mai poata fi indeplinite. Acesta este
cazul deficitului bugetar, care ar putea depasi, spre exemplu,
nivelul convenit cu FMI, daca veniturile vor scadea”, sustine
Maier.
In acelasi timp, Dragos Nicolae, tax manager in cadrul
Accace Romania, a atras atentia ca FMI se pare ca nu imbratiseaza
ideea unei cote diferentiate, temandu-se de o scadere a veniturilor
bugetare in contextul in care nu are loc o crestere a cotei de
impozit pentru cei cu venituri mari.
Expertii FMI au precizat, la finele lunii octombrie, ca
impozitul pe venit din Romania este relativ mic dupa standardele
internationale.
Cota unica, de 16%, a adus anul trecut venituri de 20
de miliarde de lei, iar o majorare de 1 punct procentual ar genera
inca 1,2 miliarde de lei la buget.
De asemenea, potrivit acestora, cresterea cotei de TVA
cu un punct procentual ar genera venituri suplimentare la buget de
aproximativ 2 miliarde lei (0,3% din PIB). Expertii FMI noteaza insa
ca nivelul TVA din Romania este aproape de pragul maxim din UE, ceea
ce sugereaza ca o astfel de masura nu este operabila.
O delegatie a Fondului Monetar International, Comisiei
Europene si Bancii Mondiale se afla de marti la Bucuresti pentru a
discuta cu autoritatile romane despre recentele evolutii economice,
politica fiscala si monetara si evolutiile facute in reformele
structurale. Vizita se va incheia pe 14 noiembrie.
[b]Care ar fi efectele acestei reduceri[/b]
“Se apreciaza a fi o masura buna pentru [b]reducerea fiscalitatii[/b], dar care este posibil a avea un efect de [b]stimulare a evaziunii fiscale[/b], ca urmare a faptului ca va exista tendinta de declarare a unor venituri cat mai mici, pentru a se incadra in pragurile prevazute de lege pentru impozitare diferentiata”, a declarat Mirela Nastase, director economic in cadrul casei de avocatura Olteanu&Asociatii.
Ea a adaugat ca o asemenea masura poate avea un impact in economie prin cresterea consumului.
“Consideram a fi mai avantajoasa, [b]din perspectiva interesului particular al contribuabilului persoana fizica[/b], iar nu din perspectiva interesului general, aplicarea unei cote diferentiate in raport de veniturile realizate, intrucat se incurajeaza consumul pentru acele categorii de persoane cu venituri mici/medii, deci asa numita
[quote=Mircea Maier, Dragne & Asociatii]Modificarile constante pe care le sufera legislatia fiscala nu reprezinta un semnal bun pentru mediul economic si pentru investitori[/quote]
La randul sau, Mircea Maier, avocat asociat in cadrul Dragne & Asociatii, considera ca daca va fi implementata reducerea cotei unice, [b]pe termen scurt probabil ca efectele ar fi pozitive[/b], prin cresterea consumului, cresterea investitiilor, crearea de locuri de munca.
“Acesta ar fi scenariul ideal, insa, cum spuneam, nu se poate previziona cu certitudine ca masura va avea un asemenea efect din moment ce conditiile macroeconomice se pot schimba cu rapiditate. Chiar si in cazul in care pe termen scurt efectele ar fi benefice, pe termen mediu si lung ar putea aparea efecte negative, acestea din urma putand avea un impact mult mai puternic asupra economiei”, a adaugat Maier.
In acelasi timp, avocatul Gabriel Biris, expert in fiscalitate, sustine ca o buna parte din reducerea de impozit se va duce in consum. O parte se va duce inspre [b]plata datoriilor restante[/b], iar alta va fi economisita. “Impactul reducerii asupra consumului poate fi destul de important”, a subliniat el.
“Riscul major, din perspectiva statului, este acela de a se [b]diminua semnficativ veniturile bugetare[/b]. Apreciem ca intr-o economie orientata spre consum, cum este economia romaneasca, ar trebui adoptate masuri fiscale care sa favorizeze productia si sa atraga investitii, cu consecinta crearii de locuri de munca si sporirii veniturilor la bugetul statului. Din aceasta perspectiva, consideram ca scopul masurii vizate este acela de atrage, in primul rand, capital electoral si, in subsidiar, acela de a ajuta efectiv economia romaneasca”, a mentionat Mirela Nastase.
De asemenea, Dragos Nicolae, tax manager in cadrul Accace Romania, a subliniat ca, in preajma alegerilor se vehiculeaza mai multe idei, precum reducerea cotei unice de impozitare, reducerea contributiilor sociale, reducerea TVA la alimente.
“Evident ca nu se vor putea implementa toate aceste reduceri in 2013. Nu vedem nicio analiza serioasa privind impactul asupra bugetului, modalitati de balasare a scaderii veniturilor bugetare. Este asadar greu de zis la acest moment care din aceste masuri vor fi implementate si in ce forma”, a spus Nicolae.
“Guvernul ar trebui sa prezinte niste estimari privind efectul reducerii cotei unice. Consumul ar putea fi usor stimulat de o astfel de masura. Totodata, reducerea cotei unice ar oferi un grad sporit de competitivitate Romaniei pe plan international, pentru atragerea investitiilor straine. Totusi, ramin multe alte aspecte care fac Romania neatractiva pentru investitorii straini, cum ar fi infrastructura deficitara, instabilitate legislativa, conflictele politice chiar, lipsa de predictibilitate, etc”, a adaugat el.
[b]Cota unica de impozitare redusa vs diferentiata[/b]
Mircea Maier este de parere ca populatia ar fi avantajata de cota [b]diferentiata[/b] (astfel incat, la un venit mai mic, sa plateasca mai putine taxe), insa companiile si investitorii ar putea avea de suferit daca s-ar aplica aceasta taxa. De altfel sunt [b]investitori[/b] care au venit in Romania sa faca afaceri strict pentru ca au vrut sa beneficieze de efectele cotei unice, iar acestia ar putea fi destabilizati de introducerea cotei diferentiate.
“Aceasta ar putea insemna platirea unor sume mai mari catre stat, si in plus ar duce si la crearea unor noi complicatii birocratice, in conditiile in care companiile sunt deja afectate de procedurile fiscale extrem de stufoase”, adauga Maier.
Potrivit acestuia, instabilitatea legislativa este unul dintre “obstacolele” principale cu care se confrunta companiile si oamenii de afaceri din Romania, lipsa de predictibilitate pe termen mediu si lung fiind un impediment important in buna gestionare a business-ului. Or, aceasta predictibilitate este cu atat mai importanta pe timp de criza, cand companiile isi gandesc strategiile bazandu-se pe calcule prudente si pe analizarea tuturor factorilor de risc si a potentialelor surse de costuri suplimentare.
[quote=Gabriel Biris, partner SCPA Biris Goran]Masura nu va duce la scaderea muncii la negru[/quote]
“S-ar putea deci ca in final, chiar si populatia sa fie dezavantajata de introducerea cotei diferentiate – daca anumiti investitori vor decide sa-si inchida companiile din Romania, angajatii vor ramane fara locuri de munca si atunci cota diferentiata nu le va mai folosi la nimic”, a subliniat oficialul Dragne & Asociatii.
“Pe de alta parte, s-ar putea argumenta ca acesti investitori ar fi avantajati de o [b]cota unica mai mica[/b], o masura de reducere a cotei unice putand creste nivelul investitiilor in economie, si ca atare genera venituri la buget si indirect populatiei”, a adaugat el.
De asemenea, oficialul Accace subliniaza ca orice reducere de impozit, sub orice forma, ramane binevenita, insa ea trebuie insotita de alte masuri cum ar fi cresterea gradului de colectare a impozitelor, reducerea evaziunii fiscale, modernizarea aparatului fiscal, etc.
[b]Care ar trebui sa fie pragurile de impozitare[/b]
Din informatiile publicate pana in prezent, vor fi impozitate dierentiat salariile de pana in 800 lei de cele cuprinse intre 800 si 1.600 lei si cele de peste 1.600 lei.
“Pragurile sunt apropiate, mai ales in conditiile in care salariile medii se situeaza in jurul sumei de 1.600 lei. In masura in care statul doreste si are posibilitatea sa majoreze veniturile mici, printr-o impozitare redusa, s-ar putea propune un prag de 800 lei, care sa fie considerat un nivel de subzistenta raportat la care impozitarea sa fie minima, unul de 1.600 lei, care sa corespunda unei impozitari medii, si unul de 3.500-4.000 lei pentru o cota maxima de impozitare”, este de parere Mircea Maier.
Avocatul Gabriel Biris considera ca nu se obtine nimic altceva decat deficit aplicarea unei cote diferentiate. “Deficitul va crea presiune pe cote si este foarte probabil ca ele sa fie rapid majorate semnificativ. Masura nu va duce la scaderea muncii la negru, datorita contributiilor sociale, care raman uriase. In plus, costurile de administrare vor creste. [b]Avantajele celor cu salarii mici sunt aproape zero[/b]. La un salariu de 800 de lei, o persoana cu doi copii
aflati in intretinere castiga doar 17 lei. Suma devine de doar 1 leu daca vorbim de 4 persoane sau mai multe aflate in intretinere”, a explicat Biris.