Sa iti deschizi o banala gogoserie sau o franciza de fast-food, cu sandwich-uri, cartofi prajiti si cafea fierbinte, in imediata apropiere a unei cladiri de birouri sau intr-un loc aglomerat, ti-ar putea aduce, ca investitor, profituri foarte bune, spun reprezentantii agentiilor de specialitate.
In conditiile crizei, tot mai multi investitori se indreapta spre astfel de francize si asta pentru ca „vedetele” anilor trecuti, francizele in domeniul fashion, educatie, training sau curatenie, nu mai au aceeasi cautare, in contextul in care cererea pe aceste segmente este in scadere.
„Criza de finantare a lovit puternic si piata francizelor. Cum bancile finanteaza tot mai greu business-ul, investitori s-au orientat catre afaceri ce necesita investitii minime si rulaje maxime”, declara Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza.
„Cele mai cautate, in acest moment, in piata, sunt unitatile de genul patiserii, gogoserii, care necesita investitii minime de 5.000 de euro si care se adreseaza clientilor finali din segmentul mediu spre jos”, a declarat, recent, Razvan Blid, director in cadrul companiei de consultanta CHR Consulting.
Specialistii spun ca succesul francizelor pe segmentul food se datoreaza intrarii in piata a unor investitori noi, interesati pana nu de mult de alte segmente ale economiei.
„Cum imobiliarul s-a prabusit, iar vanzarile din mall-uri au scazut, multi dintre cei care investeau in astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai cautate”, a explicat Constantin Anton.
Acestora li se adauga, potrivit lui Razvan Blid, o serie de investitori noi, proveniti din randul managerilor din companii, disponibilizati pe fondul crizei si care, din banii adunati in vremurile bune, se gandesc sa isi deschida o afacere.
„Deoarece foarte multi investitori nu dispun de o suma foarte mare de bani, iar creditele au devenit mai greu de accesat, cele mai cautate francize sunt cele care necesita o investitie mica si a caror investitie se recupereaza rapid”, explica Mihai Varutoiu, managing partner AV Franchise Consulting.
„Astfel de domenii ar fi advertising (ex. Publipan, Elevate), gambling (GsBet) si food (fast food si patiserie- Danny Donuts, Fitosica). Pentru investitii putin mai ridicate se cauta cafenele de renume (Costa Coffee, Gloria Jeans etc) „, mai spune Mihai Varutoiu.
Vanzarile in franciza, sau cum sa iti cauti parteneri de afaceri
Specialistii spun ca sistemul de franciza este una dintre solutiile anti-criza cele mai viabile in noul climat economic. Daca produci mobila sau imbracaminte, sau daca oferi servicii catre populatie, cel mai bine este sa cauti parteneri dispusi sa iti preia mare parte din eforturile de extindere a business-ului.
„Sunt multe firme care au renuntat sa se extinda prin fortele proprii si care cauta acum parteneri dispusi sa investeasca impreuna in deschiderea unor noi unitati, indiferent de domeniul de activitate”, spune presedintele Asociatiei Romane de Franciza.
Printre firmele interesate se afla producatorul de mobile Elvila, care a anuntat ca isi propune sa deschida magazine in franciza in 50 de orase din tara, si Romstal, ce tinteste pentru 2009 un numar de 20 de unitati in sistem de franciza.
Contractul de franciza incheiat cu Elvila are durata de un an si nu se solicita taxa de intrare sau redevente. Elvila acorda noului partener in franciza atat asistenta la amenajarea spatiului, training in vanzari, consultanta in marketing si management, diferite programe de instruire pentru angajatii francizatului, nu numai in vanzari.
Romstal isi promoveaza franciza oferind un discount de 100% pentru taxa de franciza, in valoare de 10.000 euro. Investitia totala intr-un magazin Romstal, deschis in sistem de franciza, este de maxim 200 euro pe metru patrat de suprafata amenajata.
Romstal a deschis primul magazin in franciza in 1994. In prezent, reteaua companiei este formata din 110 unitati in franciza si 90 deschise in regim propriu.
Piata francizei se mentine pe crestere in 2009
Specialistii spun ca, pe fondul interesului tot mai mare al investitorilor pentru francize in domeniul alimentatiei, piata francizei, evaluata anul trecut la 1,25 mld.euro, se va mentine in acest an pe crestere, procentele vehiculate fiind intre 10 si 15%, si asta dupa ce sfarsitul anului trecut a adus un recul de 15%.
„In perioada octombrie – decembrie 2008, afacerile retelelor de franciza au scazut cu 10-15-20%, iar acum se simte o constanta in afaceri”, declara Razvan Blid, director in cadrul companiei de consultanta CHR Consulting.
„Afacerile la cheie vor continua sa suscite un interes in crestere”, considera Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza, care estimeaza ca piata va creste cu pana la 15% in acest an.
„Daca pana acum noi mergeam in strainatate sa cautam francize pretabile pentru climatul economic romanesc, acum au inceput sa vina francizorii la noi, pentru ca in Occident, consumul s-a prabusit. La noi, criza nu a lovit inca atat de puternic”, a spus specialistul.
„Avem o baza de aproximativ 4.000 de potentiali clienti care si-au aratat dorinta de a investi intr-o franciza”, declara Mihai Varutoiu, managing partner AV Franchise Consulting.
„Pana la sfarsitul anului, vom colabora cu peste 300 de francize locale si internationale, iar oferta va fi de minim 80 de francize. De mentionat este faptul ca urmatoarele francize adaugate vor fi francize potrivite acestei perioade economice, care au increderea noastra in ceea ce priveste viabilitatea economica in urmatoarea perioada, francize in care am fi dispusi sa investim si noi”, a mai declarat Varutoiu.
Expertii in domeniu avertizeaza insa ca „afacerea in franciza nu inseamna ca achizitionezi profit”.
„Nu toate afacerile in franciza sunt profitabile. Fara un studiu de piata, fara o informare temeinica asupra mediului de afaceri in care vrei sa intri, este posibil sa dai faliment, chiar daca potentialul francizei cumparate este foarte bun”, declara specialistul, avertizandu-i pe cei care vor sa investeasca in francize sa fie atenti la „francizele fantoma”.
„In prezent, aproape jumatate din conceptele de franciza prezente in Romania nu sunt licentiate, sunt copiate pur si simplu si, in trei cazuri, suntem pe cale sa ii actionam in judecata pe cei care le-au implementat”, a mai spus presedintele Asociatiei Romane de Franciza. Specialistii in francize spera ca anul 2009 sa aduca, din acest punct de vedere, o curatire a pietei de formatele nelicentiate.
Potrivit datelor CHR Consulting, anul trecut pe piata romaneasca operau peste 450 de concepte de francize, totalizand 1.900 de francizati.
In acest an este asteptata intrarea in Romania a unor noi retele de franciza, printre care se afla Subway, G-Star, Caffe Vergnano Italia, Vapiano sau Papa John’s Pizza Restaurant and Delivery.