Marile retele de retail au monopolizat, in numai cativa ani, vanzarile in marile orase, reusind sa schimbe comportamentul romanilor, determindu-i sa isi cheltuie mare parte din venituri in supermarketuri si hipermarketuri. Dupa ce au saturat piata la nivel de oferta, retailerii s-au indreptat apoi spre localitatile mai mici, de pana in 100.000 de locuitori, o piata dominata pana nu de mult de jucatorii independenti.
Preluarea retelei de 21 de magazine Artima de catre Carrefour si expansiunea agresiva declansata de retailerul francez, care si-a propus sa le redeschida sub marca Carrefour Express, denota in mod evident preocuparea marilor retaileri de a cuceri noi piete, ca cea de proximitate (magazinele din cartiere – n.r.), orasele mici de provincie, dar si noi categorii de consumatori, chiar si in conditiile in care acestia au o putere mai redusa de cumparare.
Mediul rural, spun specialistii, ar urma sa fie „al treilea val” in domeniul expansiunii retailului modern din Romania, un demers care insa isi are gradul sau de risc, pornind de la inxistenta unor formate de magazine specializate in mediul rural si mai ales veniturilor reduse ale populatiei de la sate.
Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, spune ca „la noi, in prezent, exista diferente uriase intre mediul urban si cel rural. Diferente economice, de obiceiuri, de mentalitate. Pana ce aceste diferente uriase nu se vor fi diminuat, ma indoiesc ca vom asista la o intrare agresiva a unui jucator din retail in mediul rural”.
Retailerii sunt totusi interesati de aceasta piata „virgina” din punct de vedere al retailului modern.
„Sunt convins ca formate de magazine adaptate mediului rural sunt deja in faza de proiect pe planseta multor jucatori din retail. Este un teren virgin, prin urmare un bun potential la momentul potrivit”, a declarat Sucu, pentru DailyBusiness.ro.
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania a fost infiintata in 2003 si numara in prezent companii precum Altex, Baumax, Billa, Bricostore, Carrefour, Cora, Diverta, Domo, Flamingo, La Fourmi, Mega Image, Mobexpert, Praktiker, Selgros, Profi Rom Food. Metro si Real sunt in curs de aderare.
Minea: Experimentele in mediul rural au un grad ridicat de risc
Sorin Minea, presedintele patronatului Romalimenta, din care fac parte majoritatea producatorilor si distribuitorilor din industria alimentara, spune ca tinta marilor retaileri este ambitioasa, dar nu are deocamdata mari sanse de succes.
„Sa realizezi o retea de magazine satesti integrata este o initiativa interesanta, dar cu mici sanse de reusita in actualele conditii. Poate peste vreo 5-10 ani, cand va mai creste puterea de cumparare, iar oamenii vor fi obisnuiti sa cumpere de la magazin, am putea avea un potential real in piata”, a declarat Minea, pentru DailyBusiness.ro.
Rapoartele demografice arata ca 45% din populatie traieste in mediul rural.
„E interesant de vazut insa cat la suta din ei pot fi priviti ca pontential target de vanzari. In conditiile in care multi dintre romanii de la tara sunt plecati la munca in strainatate, in mediul rural nu te poti adresa decat celor peste 60 de ani, iar acestia sunt obisnuiti sa consume din propria gospodarie”, declara Minea, care este si managerul companiei Angst, ce produce carne si produse din carne si care are o retea de magazine de distributie alimentara in mai multe orase din tara.
Banii capsunarilor, miza principala a retailerilor?
Analistii economici estimeaza ca tinta retailerilor in mediul rural este data de banii pe care muncitorii romani din strainatate ii trimit in tara. Adica o suma estimata de Banca Nationala, la peste 7 miliarde de euro anul trecut si la aproape 8 in acest an si peste 10 miliarde de euro in 2010.
„Totul pleaca de la acesti bani pe care capsunarii ii trimit acasa, iar cei de acolo ii investesc in special in consum. O reinventare a traditionalului magazin universal in marile comune i-ar putea determina pe tarani sa le devina clienti, pentru a nu mai face drumuri costisitoare la oras”, declara analistul economic Cristian Dinulescu.
El spune insa ca afacerea este una riscanta, iar cei care vor investi in astfel de retele, trebuie sa se asteapta la ani de zile de pierderi, pana sa treaca la profit.
„E in principal o problema de mentalitati, care trebuie schimbate. Cred insa ca, asa cum au reusit sa ii determine pe oraseni sa isi cumpere tot ce au nevoie si mai mult pe deasupra de la hipermarket, e posibil sa reuseasca si in mediul rural, mai cu seama ca sunt multi romani care aleg sa se mute la tara, fugind de aglomeratia din marile orase”, a mai spus analistul.
Retailerii nu comenteaza pentru moment aceasta noua tinta de vanzari. Semnificativa este insa politica de expansiune anuntata de Carrefour care afirma ca „accesul in orasele cu mai putin de 100.000 de locuitori este posibil acum prin Carrefour Express, care va deveni magazinul preferat pentru cumparaturile zilnice sau saptamanale si unde clientii nostri vor gasi produse de calitate la preturi mici, precum si o gama mult mai larga decat in magazinele de proximitate”.
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, crede ca identificarea mediului rural de catre retaileri ca o posibila tinta de expansiune in viitor denota problemele pe care acestia au inceput sa le aiba in Romania.
„Au cucerit urbanul, acum merg puternic pe orasele mici dar au o mare problema. In conditiile cresterii preturilor alimentelor si schimbarii obiceiurilor consumatorilor romani, care scot cu mai multa grija bani din buzunar in supermarket, estimarile de profit nu mai sunt asa de spectaculoase pe cat se miza initial si cauta o alternativa”, spune Minea.
Comertul modern autohton avea o pondere de 39%, in 2007
Dincolo de planurile de viitor legate de mediul rural, retailerii continua sa investeasca miliarde de euro in dezvoltarea retelelor de hipermarketuri si supermarketuri din orasele Romaniei.
Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania, a declarat ca, pana in 2010, comertul modern, care anul trecut a ajuns la un procent de 39% din total, il va egala comertul traditional.
In prezent, piata de retail modern este formata in proportie de 30% din hipermarketuri si supermarketuri, urmate de magazinele de discount si unitatile cash&carry, cu o pondere de 5%, respectiv 4% din piata de retail.
Spre deosebire de formatele de tip hipermarket, care si-au dublat cota de piata, de la 7% in 2006, la 15% in 2007, supermarketurile au pierdut teren, de la nivelul de 16% consemnat in 2006.
Potrivit unor date Carrefour, in iunie Romania avea 74 de hipermarketuri, 88 de supermarketuri, 152 magazine de discount si 40 de unitati cash & carry.
Desi piata de retail modern din Romania a cunoscut o dezvoltare mult mai rapida decat statele vecine sau cele din vestul Europei, comertul modern din Romania are o pondere mult mai mica decat in tarile din Europa de Vest, unde ajunge la 99,6% in cazul Frantei si la 94,3% in Spania, din totalul vanzarilor.
Pe de alta parte, Romania ocupa la nivelul anului 2006 locul al doilea in Europa in functie de vanzarile pe metru patrat in comertul modern, cu 10.200 euro.
Potrivit Andreei Mihai, vanzarile pe metru patrat vor scadea in Romania dupa ce retailerii se vor extinde si in zone ale tarii unde puterea de cumparare este mai mica.