Advertising
Ce am scris
: Citand publicitari de top, DailyBusiness.ro a prezis taierea beneficiilor, oprirea angajarilor si chiar concedieri.
Ce s-a intamplat. Am avut dreptate. Business-urile din advertising au suferit major in 2009, fiind nevoite sa schimbe radical stilul si sa renunte la orice costuri inutile. Ceea ce publicitarii nu au prevazut a fost insa dimensiunea crizei, care a fost mai mare decat asteptarile lor. La final de 2009, agentiile au caracterizat anul drept un cosmar”.
Angajatori vs. angajati
Ce am scris: Laitmotiv in HR: Managerii se vor uita „cu lupa” la eficienta angajatilor
Training-uri in 2009: Companiile pastreaza „utilul” si renunta la „placut”
Ce s-a intamplat: Am avut dreptate. Cuvantul cheie in 2009 a fost „eficienta”. Rezultatele angajatilor au fost motiv de promovare sau, dupa caz, de concediere. Iar productivitatea angajatilor a fost intr-adevar principala preocupare a companiilor, majoritatea fiind presate anul acesta de criza economica sa faca restructurari. Piata de training-uri s-a restrans semnificativ, companiile pastrand doar programele care aveau rezultate vizibile in productivitatea angajatilor.
Chirii
Ce am scris: Chiriile locuintelor din Capitala ar putea scadea usor in 2009
Birourile din Capitala vor avea chirii cu 10-12% mai mici din primavara lui 2009
Ce s-a intamplat: Am avut dreptate. Chiriile locuintelor au scazut usor in lei (sub 5%), cu toate ca in euro scaderile au fost mai importante. La birouri, scaderea a fost de 10%-15%.
Falimente
Ce am scris: 2009, anul afacerilor riscante: Numarul falimentelor va creste cu 50%
Ce s-a intamplat: Ne-am inselat. Impozitul forfetar si dificultatile economice generale au facut ca falimentele sa creasca spectaculos. In loc de 15.000, cat prevedeau analistii, au fost 127.000 doar in perioada ianuarie-noiembrie, reprezentand o crestere uriasa: de aproape 12 ori mai multe firme au falimentat in primele 11 luni din 2009, comparativ cu intervalul similar din 2008.
Fuziuni si achizitii
Ce am scris: Piata de fuziuni si achizitii ar putea scadea cu pana la 25% in 2009
Ce s-a intamplat: Ne-am inselat. Piata s-a diminuat cu 70%, pana la circa 2 mld. euro, fiind dominata de tranzactii mici, oportuniste. Domeniile in care s-au inregistrat cele mai multe tranzactii au fost energia, pharma, retailul si telecomul.
Publicitatea video pe Internet
Ce am scris: Publicitatea video isi va creste ponderea din total
Ce s-a intamplat: Am avut dreptate. Publicitatea in format video a luat avant, pe fondul scaderii in importanta a celei de tip display (bannere). Desi informatiile din piata locala inca situeaza ponderea publicitatii video la circa 5%, ea ar putea fi in realitate deja la 10% sau mai mult. Motivul? Un fenomen greu de cuantificat din cauza lipsei de date, dar care in mod evident a fost plasat pe crestere puternica in 2009: publicitatea pe care companiile romanesti o deruleaza pe YouTube. Trendul crescator al publicitatii video, in mod paradoxal, nu a fost urmat de zona de publishing video, unde multe proiecte au dificultati majore sau deja s-au inchis. Singura televiziune online importanta ramasa activa, Happyfish, este in prezent in pericol de a fi inchisa, conform speculatiilor din piata.
Recesiune
Ce am scris: Analisti: Evitam recesiunea, dar ne trebuie un leu slab si un acord cu FMI
Ce s-a intamplat: Ne-am inselat. Leul a fost slab in 2009 (cursul a spart pragul de 4 lei chiar la inceputul anului si s-a stabilizat in jurul a 4,2 lei mai apoi), iar acordul cu FMI a fost si el realizat. Ce nu am prevazut insa a fost lipsa de reactie aproape cronica a autoritatilor la problemele economice provocate de criza. Rezultatul: recesiune puternica in 2009 (-7% sau chiar -8%).
Restaurante
Ce am scris: Note de plata mai mici si posibila recesiune
Ce s-a intamplat. Am avut dreptate. Nota medie de plata a scazut cu circa 15%, iar numarul clientilor s-a diminuat si el, cu procente ceva mai mici, insa. In concluzie, se poate vorbi despre o recesiune pe piata restaurantelor in 2009.
Retail IT&C
Ce am scris: Vor avea loc fuziuni si falimente
Ce s-a intamplat: Am avut dreptate. Retelele Ultra Pro si Flamingo sunt in insolventa, iar ceilalti mari retaileri au probleme din cauza scaderii drastice a vanzarilor, cu 50-60%. Marius Ghenea, proprietarul Fit Distribution, a realizat cea mai mare consolidare a anului, achizitionand retailerul PC Garage.
Turism
Ce am scris: Turismul in 2009: Stagnari pentru agentiile mari, fuziuni sau faliment pentru cele mici
Ce s-a intamplat: Am avut dreptate. Agentiile de turism mari au inregistrat diminuari importante ale profitului anul acesta, iar pentru cele medii si mici, care au un volum de vanzari mult mai redus, situatia este mult mai grea. Multe dintre ele au inceput din vara sa isi inchida portile.