- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

„Revolutie si reforma” la raft: Ce oferte si preturi ne asteapta in 2011 in magazine

19 Jan, 00:01 • razvan.codorean
2011 va aduce o adevarata revolutie in rafturile marilor magazine, afirma expertii in retail. Vor disparea mare parte din brandurile premium, care vor fi inlocuite de o oferta mai larga de produse de prima necesitate, insotita de o noua generatie de branduri proprii. Batalia ofertelor se va muta mai aproape de casa, in segmentul supermarketurilor.
Revolutie si reforma la raft: Ce oferte si preturi ne asteapta in 2011 in magazine

Hipermarketul apartine „Epocii de Aur” a consumului din anii 2000-2008, considera expertii in retail. Marile magazine au pierdut deja multi clienti din cauza crizei. In conditiile in care romanii si-au micsorat puternic lista de cumparaturi, spatiile uriase, cu zeci de mii de produse, au devenit ineficiente.

Retailerii, care in trecut alocau spatii generoase pentru segmentul non-food, au fost nevoiti sa isi modifice substantial oferta si sa insiste tot mai mult pe segmentul food, in special pe produsele de stricta necesitate.

Trendul va continua si in 2011. Noutatea este ca batalia dintre retaileri se va accentua pe segmentul supermarketurilor, magazine aflate mai aproape de consumator.

Explicatia e simpla. Atata timp cat romanii si-au redus lista de cumparaturi la cele de stricta necesitate, ce rost mai are drumul la hipermarket, cand le pot cumpara la magazinul din cartier?

„Retailerii se vor bate pe portofele din ce in ce mai mici”, afirma Ciprian Moga, managing director la firma de consultanta iQuest Consulting.

„In zona de produse alimentare, marile suprafete vor suferi un mic declin atat datorita crizei si scaderii veniturilor romanilor, cat si dezvoltarii micilor magazine de proximitate cu articole proaspete. Aceste mici suprafete vor recastiga un mic segment, beneficiind de avantajul unicitatii produselor „, explica expertul.

Consultantul de retail Florin Frasineanu confirma aceste trend. Dincolo de tendinta de consum, supermarketurile au costuri operationale mai mici, in conditiile unor chirii si terenuri mai ieftine.

„Metro a deschis deja magazine mai mici, de 2.500-3.000 metri, fata de 6.000-7.000 m, Bila, de la 2.000 metri a ajuns la 1.200-1.230 metri pe magazin, Mega Image a deschis recent formate de 100 m, iar Mic.ro desfasoara cu succes o extindere spectaculoasa pe segmentul de proximitate „, explica expertul.

Ce vor face hipermarketurile ? „Probabil ca o parte din marii retaileri alimentari vor incerca sa dea replica, dezvoltand punctual game de produse proaspete traditionale, provenite de la mici furnizori, dar cu o calitate peste medie”, a explicat Ciprian Moga.

Consultantul Florin Frasineanu estimeaza ca in 2011 batalia se va da pe cotele de piata, in conditiile in care niciunul dintre principalii 5 jucatori nu au depasit 25%. In Polonia, spre comparatie, primii 5 jucatori controleaza peste 50% din piata.

„Solutia strategica va fi acapararea de clienti de la concurenta „, afirma Moga.

O noua generatie de branduri proprii

Dincolo de plasament si de mixul de oferta, influentat de asocierea cu magazinele non-food, concurenta intre retaileri se va duce in acest an, mai mult ca oricand, pe pret si mai putin pe varietatea de produse.

„Real a venit in Romania cu 100.000 de produse. Acum mai are 60-70.000. La fel si ceilalti jucatori. Vor insista, in principal, pe segmentul marcilor private”, afirma expertul Florin Frasineanu.

Cu siguranta, spune Ciprian Moga de la iQuest Consulting, „sortimentatia va urma tendinta de consum a clientilor – neaparat o gama care sa aiba bine dezvoltata baza piramidei (ieftin si bun) pentru protectie impotriva concurentei”.

„Cumparaturile vor viza, in principal, achizitiile de ordin strict practic. Vom asista la o adevarata vanatoare de promotii si de solduri. Din acest punct de vedere, relevanta este perioada de solduri de iarna (inceputa in acest weekend- n.r.) „, afirma Moga.

Florin Frasineanu se asteapta sa asistam la o noua generatie de branduri private.

„In Romania am avut pana acum 2-3 generatii de branduri private. Prima a fost de entry-level, adica calitate mai redusa la un pret atractiv, in formate de volum”.

„A urmat o noua generatie, ce a adus o gama mai larga de produse, in forme de prezentare ceva mai atractive. Au inceput sa apara si generatiile 3 si 4, ce aduc produse de calitate, la preturi bune. Vorbesc de produse cu valoare adaugata ridicata, cu o calitate net superioara celor din anii trecuti, iar in generatia a 4 chiar de produse in genul bio, in trend „, a mai spus consultantul.

Pe segmentul non-food, expertii estimeaza ca in conditiile in care romanii si-au redus la minim iesirile in oras si vacantele, focusul va fi pe bunurile pentru caminul personal.

„In materie de achizitii de bunuri de folosinta indelungata, cumparaturile se vor orienta spre zona de interior a caminului, pentru asigurarea unui confort cat mai bun”, afirma Ciprian Moga.

„Multe familii vor petrece din ce in ce mai mult timp acasa si vor fi preocupate de tot ce poate sa faca aceasta sedere mai agreabila: redecorarea locuintei, mic mobilier, aparatura audio video de calitate. Ca dovada, singurele vanzari bune din zona de electrocasnice sunt televizoarele si ecranele LCD / LED / TFT, gadgeturile IT si jocurile video, in special cele de console, nu si cele de PC”, a adaugat acesta.

Urmărește Daily Business pe Google News