„Rambursarea TVA-ului este o sursa importanta de lichiditati, avand in vedere ca, de la inceputul crizei si pana in prezent, finantarea a devenit din ce in ce mai greoaie, afectand nu numai investitiile companiilor, ci in primul rand derularea operatiunilor zilnice; intarzierile foarte mari inregistrate de catre firme la recuperarea TVA-ului contribuie in mod semnificativ la cresterea numarului de falimente, intarind astfel si mai mult criza pe care o traversam”, a declarat Mirela Serban, managing partener R&M Audit.
Aceasta a precizat ca un contribuabil „nici macar nu poate afla din timp cu ce intarziere isi va primi banii si nu poate planifica nici o plata ulterioara la care sa ii foloseasca”.
Informatiile privind stadiul de solutionare a deconturilor sunt publicate pe website-ul ANAF, dar exista doar o programare privind rambursarile de realizat pe luna in curs.
„In plus, legea functioneaza intr-o singura directie: daca o firma intarzie plata TVA, imediat statul ii calculeaza majorari, direct in fisa de platitor. Asa ar trebui si statul automat sa calculeze dobanzi si sa le vireze, atunci cand intarzie rambursarea”, a aratat Mirela Serban.
Conform informatiilor facute publice de catre ANAF, la data de 30 iunie 2009, erau in curs de solutionare peste 8.700 de solicitari de rambursare a TVA-ului, in valoare totala de peste 4,28 miliarde lei. Dintre acestea, 4.747 de deconturi (54,5%), in valoare de 1,06 miliarde lei, se aflau in termenul legal de solutionare, 858 de deconturi (9,8%) – reprezentand 685 de milioane de lei – erau suspendate, iar 3.108 deconturi (35,7%), in cuantum de peste 2,54 de miliarde de lei, aveau termenul de solutionare depasit.
Compania de consultanta financiara si audit R&M Audit a fost infiintata in 2000 si are in portofoliu peste 200 de clienti.