„Daca m-ar intreba cineva ce model economic as putea oferi drept exemplu Romaniei, pornind de la Franta n-as putea spune nimic”, a spus economistul, care a indicat principalele greseli care au condus Franta catre o proasta administrate fiscala si ineficienta economica.
Potrivit lui Calinescu, care traieste in Franta de 20 de ani, aceasta tara a cheltuit circa 36 de miliarde de euro pentru a combate efectele crizei economice, cifra care reprezinta 1,4% din PIB, iar rezultatul acestor cheltuieli a fost o majorare a PIB de doar 0,5%.
Prin intermediul celor 36 de miliarde de euro, in Franta s-au creat 20.000 de locuri de munca, un exemplu de ineficienta, tinand cont ca, facand calculele, pentru fiecare loc de munca au fost cheltuiti 472.000 de euro, a mai spus Calinescu.
In opinia economistului, chetuielile exagerate si proasta administrare fiscala submineaza cresterea economica a Frantei si nu permit nici redresarea bilantului bugetar.
„In Franta exista circa 500 de exceptii fiscale, din cauza carora se pierd 70 de miliarde de euro care ar fi trebui sa vina la buget”, a spus Calinescu.
Pe de alta parte, firmele sunt impovarate de taxe nejustificate, 14 din taxele introduse in ultimii ani pentru companii fiind ecologice. Schimbarile fiscale sunt foarte frecvente. Calinescu a dat exemplul unui manager care conduce o afacere cu 2.000 de salariati, 2 dintre acestia fiind angajati full-time doar pentru a se pune la curent cu modificarile fiscale.
In opinia lui Calinescu, exemplul francez este de evitat, iar Romania, prin reforma fiscala pe care a demarat-o, ar putea deveni chiar un exemplu bun pentru tara vest-europeana.
Unul din pericolele cu care se confrunta acum Romania si care nu ar trebui ignorat este insa datoria externa, a atras atentia Laurian Lungu, managing partner la Macroanalitica.
Acesta a mentionat ca proasta administrare fiscala din trecut a tarii a condus la deficite bugetare mari si la cresterea datoriei externe pe fondul crizei, iar Romania nu isi poate permite un nivel prea ridicat al datoriei.
El a mentionat ca, desi criteriile de la Maastricht impun tarilor care doresc sa adere la zona euro un nivel al indatorarii externe de maxim 60% din PIB, mult peste cel inregistrat acum de Romania, regula nu se aplica pentru toate statele.
„In 1998 – 1999 am fost in situatia de a intra in incapacitate de plata, iar datoria externa era de doar 33% din PIB”, a spus Lungu.
In opinia sa, statul are la dispozitie cateva cai pentru a reduce datoria: o inflatie mare, cresterea taxelor si reducerea cheltuielilor.
Potrivit analistului, majorarea taxelor nu este indicata in acest moment, deoarece Romania ar putea deveni necompetitiva in raport cu alte state.
Cresterea inflatiei ar fi o solutie, precum si scaderea cheltuielilor, insa, a atras atentia Laurian Lungu, aceasta din urma solutie ar trebui sa aiba la baza o strategie bine pusa la punct, asa incat sa fie sustenabila.