O pondere de 8% dintre retaileri prefera Romania pentru extindere in urmatorii doi ani, in timp ce 12%, respectiv 10%, se orienteaza caret tari ca Rusia si Cehia, precizeaza studiul efectuat de Cushman & Wakefield in asociere cu ICSC (International Council of Shopping Centres) si Real Estate Publishers.
Totodata, capitala Romaniei s-a clasat pe locul 7, in urcare cu doua pozitii in topul preferintelor marilor retaileri pentru expansiune in urmatorii cinci ani, format din 20 de orase din lume.
Pe de alta parte, Romania s-a clasat pe locul 33 dupa prezenta retailerilor internationali pe piata locala, unde exista deocamdata doar 5% dintre acestia, potrivit studiului international, realizat prin intervievarea a 250 de retaileri din 23 de tari, inclusiv Romania.
In plus, retailerii au estimat ca in Romania se vor deschide peste 100 de magazine noi in urmatorii 5 ani, in timp ce in pietele noi vor fi inaugurate in total 2.900 de magazine, cele mai multe dintre ele in Rusia (580).
Majoritatea retailerilor (39%), considera ca Europa de Est ofera cele mai bune oportunitati de afaceri in urmatorii 5 ani, urmata de Europa Centrala (36%), Europa de Vest si de Nord (30%), in timp ce Europa de Sud se situeaza pe ultimul loc, cu 12%.
Potrivit studiului international de retail, spatiile inchiriate de majoritatea retailerilor sunt cuprinse intre 301 si 500 metri patrati (21% dintre ei). Media spatiilor inchiriate este mai mare pentru Europa de Vest si de Nord – 1.162 mp si mai mica pentru Europa de Sud (688 mp). Europa de Est se situeaza la mijloc, dar mai aproape de tarile vestice si nordice
De asemenea, retailerii prefera locatiile high street (73% dintre ei), apoi centrele comerciale din orase (46%) si din afara oraselor (35%).
Studiul international pe retail releva ca si retaileri din Europa Centrala si de Est (ECE) vizeaza exdinderea internationala, motivatia principala a extinderii fiind identificarea oportunitatilor oferite de expansiunea organica (54% dintre retaileri).
Tarile care au atras cei mai multi retaileri internationali pana acum sunt Franta si Spania (26% dintre ei).
Acest studiu evidentiaza faptul ca, in Europa Centrala si de Est, comunicarea prin Internet este inca neglijata. „Doar 53% dintre retailerii din Europa Centrala si de Est au website, fata de 90% dintre retailerii din Europa de Sud, de Vest si de Nord si toti cei din SUA”, se precizeaza in studiu.
Potrivit acestuia, retailerii care vizeaza expansiuni in 2008 sunt cei care fac tranzactii online, urmati de Marks & Spencer pe locul 2, Ikea, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M pe locul 3 si Gap pe 4.
In Europa Centrala si de Est sunt mentionati ca importanti pe piata in 2008 retaileri ca Pyatyorochka, Aldi, Tesco, Tchibo, Starbucks si Gap.