Conform unui
Barometru Erste Group, economisirea este mai importanta pentru romani
decat pentru restul populatiei din ECE, iar asteptarile privind
perspectiva economisirii s-au imbunatatit semnificativ in ultimul an,
Romania situandu-se pe primul loc in Europa Centrala si de Est in
ceea ce priveste importanta acordata de populatie economisirii.
Media in ECE privind importanta
acordata economisirii este de 77%.
Dintre statele
din Europa Centrala si de Est, doar Austria, Slovacia si Romania au
inregistrat o majorare a sumei economisite lunar de populatie. Cu
toate acestea, doar 19% dintre romanii care economisesc sunt
satisfacuti de suma acumulata lunar, dar asteptarile romanilor
privind perspectiva economisirii in urmatorii cinci ani s-au
imbunatatit semnificativ in ultimul an. Aproape doua treimi dintre
romanii care economisesc vor sa puna deoparte cel putin la fel de
multi bani in urmatorii cinci ani.
In plus, ponderea romanilor care
economisesc si vor sa majoreze sumele puse deoparte in urmatorii
cinci ani a crescut puternic in ultimul an, cu 10 puncte procentuale,
la 32%.
Economisirea continua sa fie importanta
pentru mai bine de trei sferturi din populatia Europei Centrale si de
Est (ECE), iar majoritatea a reusit sa pastreze o rata constanta a
economisirii in 2013.
Cu toate ca asteptarile privind
valoarea economiilor viitoare sunt impartite, atitudinea fata de
economisire s-a imbunatatit fata de anul trecut, potrivit
Barometrului Erste Group privind economisirea 2013.
Austriecii
si slovacii sunt campionii economisirii in ECE atat in
privinta sumei medii pe care o pun deoparte, cat si a cresterii
economiilor lunare. Astfel, austriecii economisesc in medie 181 de
euro lunar, cu 11 euro mai mult decat anul trecut, in timp ce
slovacii pun deoparte 90 euro in fiecare luna, cu doi euro peste
nivelul din 2012. Aproape jumatate dintre austriecii care economisesc
se declara satisfacuti cu privire la suma pe care o pun deoparte, cel
mai mare grad de satisfactie inregistrat in ECE. Totodata, in
Slovacia, ponderea populatiei care se considera multumita de
economiile realizate a inregistrat cea mai mare crestere fata de
2012, de sapte puncte procentuale.
„Austriecii economisesc de doua
ori mai mult decat slovacii. Cu toate acestea, avand in vedere ca
venitul anual mediu al austriecilor este de peste patru ori mai mare
decat al slovacilor, rezultatul este surprinzator,” a declarat
presedintele Retail Board Erste Group Bank, Peter Bosek.
La nivelul regiunii, atitudinea fata
de economisire s-a imbunatatit comparativ cu anul trecut in
aproape toate statele (cu exceptia Austriei): 70% dintre persoanele
care economisesc se asteapta sa economiseasca cel putin la fel de
mult in urmatorii cinci ani, in timp ce ponderea populatiei care
estimeaza contrariul a scazut semnificativ, la 30%.
In Romania si Serbia, gradul de
penetrare a produselor de economisire este inca redus; doi din cinci
romani prefera sa economiseasca fara a utiliza produsele din sectorul
financiar. Doar unul din cinci romani si mai putin de unu din zece
sarbi economisesc folosesc in acest sens o asigurare de viata, spre
deosebire de unul din doi cehi si slovaci.
„Situatia ne arata ca exista inca
potential pentru produse bancare in ECE, in special in Europa de
Sud-Est”, considera Peter Bosek.
Austriecii continua sa economiseasca
preponderent prin utilizarea carnetelor de economii (81%) si
produselor de economisire-creditare pentru locuinte (66%).
In Balcani se observa o diferenta
regionala in ceea ce priveste preferintele de economisire: aproape
unul din doi sarbi si doi din cinci romani care economisesc pun bani
deoparte in numerar, acasa sau intr-un seif, in timp ce 80% dintre
croatii care economisesc aleg un produs financiar. in toate tarile
analizate in cadrul Barometrului Erste Group privind economisirea,
persoanele care economisesc pun bani deoparte in principal pentru a
avea o rezerva financiara sau pentru situatii neprevazute, acordand
prioritate si economiilor pentru pensie sau pentru achizitii mai mici
si mai mari.
Aproape unul din doi clienti cehi ai
unei banci utilizeaza online banking-ul cel putin o data pe saptamana
(44%), urmati de slovaci si austrieci (32%). Cehii sunt lideri in ECE
in privinta utilizarii serviciilor de online banking pentru a-si
administra finantele (44%), fiind urmati de slovaci si austrieci
(32%). La polul opus, 86% dintre sarbi nu fac tranzactii online si
precizeaza ca principalul motiv este lipsa accesului la Internet
(34%), in timp ce doar 10% sunt ingrijorati de securitate.
Modelul de servicii bancare se afla
intr-o continua transformare. Numarul persoanelor care folosesc
smartphone-uri este in crestere, la fel si numarul utilizatorilor de
online banking prin smartphone-uri si tablete. Slovacii (13%),
austriecii (11%) si cehii (10%) sunt pe primul loc in ceea ce
priveste utilizarea smartphone-urilor, tabletelor si aplicatiilor
mobile pentru gestionarea operatiunilor bancare.
„Chiar daca procentul de persoane
active in ceea ce priveste online banking-ul este inca relativ
redus, am observat ca ritmul de crestere inregistrat in prezent
este foarte rapid” a adaugat Bosek.
Europa Centrala si de Est se situeaza
cu mult inaintea celorlalte tari din lume in privinta penetrarii
telefoanelor mobile pe piata: 100 de persoane din ECE detin
aproximativ 132 de contracte de telefonie mobila, comparativ cu 128
de contracte de telefonie mobila in Europa Occidentala. Se
anticipeaza ca media globala de transfer de date pe mobil in ECE va
creste de peste patru ori, de la 450 megabyte/luna in 2012 la 2
gigabyte/luna in 2018.
O treime dintre unguri isi compara
periodic rata dobanzii la depozite. in Ungaria, economisirea in
scopuri diverse, cum ar fi de exemplu pentru a avea rezerve
financiare, a fost considerata dintotdeauna foarte importanta –
aproape sase din zece unguri cred acest lucru. Ungurii sunt cel mai
bine informati (74%) cu privire la ratele dobanzii la carnetele sau
conturile de economii si isi compara ratele cel putin o data pe an.
Pe de alta parte, aproximativ o treime
dintre austrieci nu au nicio idee despre valoarea dobanzii pe care o
primesc pe carnetele de economii.
„Chiar si in perioadele in care
rata dobanzii este scazuta, oamenii prefera sa puna bani deoparte pe
carnete de economii. Prin urmare, se pare ca oamenii continua sa
aprecieze mai degraba siguranta si accesul usor la economii decat o
rata mai mare a dobanzii la un produs cu risc mai ridicat,”
explica Bosek, conform Agerpres.