„Desi rezultatele arata ca in majoritatea tarilor, companiile au o relatie buna cu autoritatile fiscale locale, gradul general de incertitudine reprezinta un motiv de ingrijorare: unul din doi respondenti considera ca incertitudinea fiscala din tara lor are un impact si chiar afecteaza operatiunile companiei pe care o reprezinta”, potrivit primei editii a raportului „Gradul de certitudine fiscala – un studiu despre relatia dintre companii si autoritatile fiscale”, realizat de Deloitte in regiunea EMEA.
Studiul arata ca, per ansamblu, companiile si organizatiile au o [b]relatie buna cu autoritatile[/b] fiscale locale: 65% dintre respondenti spun ca au o relatie buna, iar 27% – foarte buna. Pe de alta parte, peste 15% dintre respondentii din Austria, Italia, Nigeria, Polonia, Romania si Rusia spun ca au o relatie proasta sau foarte proasta.
Calitatea relatiei dintre contribuabil si autoritatile locale depinde de zona de specializare implicata. Astfel, peste 21% dintre respondenti se confrunta cu dificultati in relatia cu departamentul responsabil de impozitul pe profit, iar 20% – in relatia cu directia care administreaza TVA.
[b]Gradul de (in)certitudine fiscala variaza de la tara la tara[/b]
In regiunea EMEA, unul din doi respondenti considera ca incertitudinea regimului fiscal din tara de origine are impact sau chiar afecteaza operatiunile companiilor pe care le reprezinta.
Acest sentiment este mai puternic in Ungaria, Kenya, Polonia, Portugalia si Romania. Principala cauza este frecventa schimbarilor legislative, indicata de aproape o treime dintre respondenti. Pe locul doi se afla durata excesiva a litigiilor fiscale (12,4%), urmata de lipsa de consistenta de care dau dovada autoritatile la nivel de doctrina si norme metodologice (12,1%).
Nivelul de incredere este cel mai ridicat in Elvetia, considera 80% dintre respondenti. La polul opus se situeaza Ungaria, Polonia, Romania si Rusia, cu cel mai mare grad de incertitudine, conform opiniilor a peste 55% dintre respondenti.
[b]Sistemul de solutii fiscale anticipate[/b]
Sistemele de solutionare fiscala anticipate din Belgia, Danemarca, Finlanda, Luxemburg, Polonia, Suedia si Elvetia sunt recunoscute in mediul de afaceri si contribuie astfel la consolidarea perceptiei unui sistem fiscal stabil.
Contribuabilii pot consulta si alte departamente din cadrul autoritatilor fiscale locale pentru a clarifica anumite aspecte fiscale, fara a solicita insa eliberarea unei solutii fiscale anticipate care in mod firesc va fi opozabila autoritatilor de control. In general, aproape un sfert dintre respondenti au solicitat indrumari prin astfel de canale.
Aproape 36% dintre respondentii care au fost implicati in astfel de demersuri de obtinere a unei solutii fiscale anticipate spun ca este un proces lent, mai ales in Rusia si Romania. Prin comparatie, procesele sunt evaluate pozitiv in Luxemburg, Polonia, Elvetia si Olanda.
[b]Controalele s-au inmultit[/b]
In ultimii trei ani, aproape o treime dintre respondenti au fost verificati in zona de TVA si de impozit pe profit. In aceeasi perioada, aproape o zecime au fost controlati pe aspecte de preturi de transfer, impozite internationale si impozit pe venit.
Mai putin de 6% au raportat controale in domeniul accizelor si taxelor vamale – interesul autoritatilor fiscale pare a fi mult mai diminuat in aceste domenii.
Chiar daca majoritatea respondentilor (53%) spun ca activitatea de control fiscal s-a mentinut constanta anul trecut, aproape o cincime (21%) dintre respondenti considera ca aceasta activitate s-a intensificat (cu precadere in Rusia unde 50% dintre participanti sunt de aceasta parere).
[b]Litigiu in instanta. Cate companii au facut acest pas[/b]
Divergentele cu autoritatile fiscale locale sunt in general rezolvate prin recurs administrativ. In Elvetia, Olanda, Nigeria si Suedia, marea majoritate a respondentilor (peste 70% in fiecare tara) au incredere ca un recurs administrativ depus la autoritatile locale va genera o solutie acceptabila. Pe de alta parte, o mica parte dintre respondenti considera ca o asemenea metoda ar genera o solutie satisfacatoare in Norvegia, Rusia si o serie de tari central-europene precum Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.
Aproximativ 78% dintre respondenti confirma ca firmele pe care le reprezinta ar fi pregatite de un litigiu in instanta in cazul in care un recurs administrativ ar esua. In Franta, Portugalia, Rusia si Suedia procentul depaseste 90%. Chiar daca posibilitatea de a ajunge in instanta este mare, doar 26% dintre respondenti confirma ca firma pe care o reprezinta a initiat un astfel de demers in ultimii trei ani.
Majoritatea respondentilor (83%) au incredere ca vor beneficia de un tratament corect din partea Fiscului, iar 17% – nu. Ponderea este cu precadere mai mare in Romania unde 43% dintre respondenti nu cred ca vor avea parte de un tratament corect din partea ANAF. 12% dintre respondenti, cu precadere din Rusia si Romania, spun ca au depus in trecut plangeri cu privire la tratamentul incorect sau neprofesionist primit din partea autoritatilor fiscale locale.
[b]Companiile, pregatite sa comunice online cu autoritatile[/b]
Marea majoritate a companiilor chestionate (83%) spun ca pot furniza informatii birourilor fiscale locale prin intermediul canalelor digitale de comunicare. In 56% dintre tarile participante, autoritatile pun la dispozitia contribuabililor un website cu informatii publice, prezentandu-si astfel pozitia pe anumite problematici fiscale.
Site-urile din Danemarca si Suedia sunt apreciate foarte mult pentru ca pun la dispozitia publicului diverse pozitii oficiale si dispun de instrumente foarte bune de cautare. Olanda si Portugalia au primit, de asemenea, aprecieri in acest sens.
Deloitte a lansat acest studiu in martie 2012, urmarind sa analizeze relatia companiilor cu autoritatile fiscale din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. La studiul online au participat 1.328 respondenti, reprezentand 24 de tari: Austria, Belgia, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Ungaria, Islanda, Irlanda, Italia, Kenya, Luxemburg, Olanda, Nigeria, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Slovacia, Suedia si Elvetia.