Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Petrotub Roman au aprins ” fitilul” care ar putea duce, in cel mai rau caz, la activarea clauzei de salvgardare pe domeniul concurentei.
Formula „Nationalizam pierderile si privatizam profitul” trebuie sa dispara din vocabularul si practica statului roman, spune analistul economic Radu Limpede. „Comisia Europeana va declansa investigatii in toate cazurile de privatizare tipic romaneasca, pentru ca s-a strans prea mult gunoi sub presul economiei nationale”, a afirmat Limpede, adaugand ca „anchetele in cazurile Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Petrotub Roman, declansate in ultima luna, sunt doar inceputul”.
Atata timp cat statul va continua sa stearga datoriile companiilor care le scot la privatizare, este normal interesul CE, spune Ilie Serbanescu.
„La privatizarea Automobile Craiova, porneam din start de la o datorie de 800 milioane de euro, pe care Daewoo Romania, la care Automobile Craiova era actionar majoritar, o avea catre statul roman. Datoria asta a speriat multi investitori. Cand Ford a cumparat uzina, statul roman a sters datoria. De ce nu a facut-o inainte?”, se intreaba Serbanescu.
In ceea ce priveste privatizarea Tractorul, faptul ca firma a fost cumparata de o societate cu sediul intr-un apartament, caz prezentat pe larg in mass-media, era normal sa suscite interesul CE, mai spus analistul economic.
„Ma astept ca de acum incolo, orice privatizare sa fie analizata, ceea ce nu este absolut rau deloc. Poate asa nu o sa se mai fure la modul la care s-a furat in trecut”, a declarat Ilie Serbanescu.
Poarta de intrare pentru marii investitori din afara UE?
Uniunea Europeana a devenit interesata serios de privatizarile din Romania dupa ce mai multe companii internationale, din afara UE, si-au manifestat interesul de a intra astfel pe piata europeana, folosind economia romaneasca drept rampa de lansare pentru afacerile din piata UE, spune analistul Radu Limpede. Un fapt care, conform noii politici de protejare a economiei europene, starneste ingrijorarea Bruxelles-ului, preluarea Automobile Craiova de catre Ford dar mai ales cumpararea Rompetrol de catre kazahii de la KazMunaiGaz, fiind cele mai elocvente exemple, explica Radu Limpede.
„Este un trend international. SUA isi protejeaza economia de investitiile straine, si asta dupa ce chinezii au cumparat active uriase si au investit masiv in piata de capital. La fel se intampla in Asia iar acum si in Europa, acolo unde, de pilda, noua strategie energetica europeana pune frana investitiilor straine mai ales pe sectoarele de distributie”, explica Limpede.
Planurile de afaceri gandite de KazMunaiGaz si Ford confirma faptul ca Romania este doar un cap de pod pentru expansiunea pe piata europeana. Ford si-a propus sa produca 300.000 de automobile pe an, 90% urmand sa fie vandute la export, in timp ce KazMunaiGaz vrea sa investeasca sute de milioane de euro in extinderea capacitatilor de rafinare si, mai ales, in noi achizitii in zona Balcanilor, prima pe lista fiind, conform lui Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, compania petroliera de stat din Serbia.
Europenii, spune analistul Ilie Serbanescu, sunt deranjati in principal de faptul ca statul roman ofera facilitati investitorilor straini, stergerea datoriilor si scutirea de impozite, fapt ce constituie in mod clar un avantaj fata de competitorii din piata.
„Daca Fordului i se sterg 800 milioane de euro, sunt scutiti de impozite, primesc cine stie ce alte facilitati, ca sa produca masini pentru UE, e normal ca statul roman sa fie intrebat de Comisia Europeana daca nu cumva incalca legile concurentei”, a declarat Serbanescu.
„Bubele negre” din contractele de privatizare sunt recunoscute inclusiv de autoritati care insa se justifica, afirmand ca altfel, nimeni nu ar fi interesat sa investeasca in companiile falimentare din Romania.
Comisarul european pentru multilingvism Leonard Orban spune insa ca situatia de la Daewoo este una de incalcare a aquis-ului comunitar, „un caz cu posibil ajutor de stat”, care se inscrie insa intr-un sir de astfel de cazuri, precum Tractorul.
„Sensibilitatea dosarului este legata de importanta procesului de privatizare”, a precizat comisarul european. Orban a adaugat ca este necesara „asigurarea unei maxime transparente din partea autoritatilor romane si furnizarea in cel mai scurt timp a datelor necesare analizei Comisiei Europene”.
Privatizarile, intre interese si legalitate
Analistul economic Ilie Serbanescu se intreaba insa de ce oare Comisia Europeana nu s-a aratat interesata si fata de contractele de privatizare ale Romtelecom, Dacia, BCR, cu toate ca aceste contracte au fost realizate in perioada in care Romania era monitorizata pe capitolul concurenta si duceam negocieri pentru intrarea in UE.
„In afara de Petrom, acolo unde au fost ceva discutii, vorbindu-se de clauza de infrigement, in celelalte cazuri, practic nu s-a intamplat nimic, cei care au cumparat fiind companii europene, deci interesele erau majore”, explica Serbanescu.
„Cand au fost francezii liderii UE, am vandut Dacia si BRD, cand au venit austriecii, am vandut Petromul catre OMV, la fel italienii au luat Electrica, iar grecii au preluat Romtelecom. Acum, cand Ford, o companie din afara UE, ameninta interesele europene, e normal sa fie declansate astfel de controale”, a precizat analistul.
Si nu e singurul care exprima opinii transante in legatura cu privatizarile. „Tranzitia a generat prea mult gunoi sub presul economiei romanesti, care acum da pe dinafara”, a afirmat Radu Limpede.
„La Termoelectrica, datoriile au fost sterse de nu mai stiu cate ori, la Tarom, statul a acoperit pierderile, la Tractorul, statul a inchis ochii la datoriile istorice. Dincolo de interesele UE, e bine totusi ca exista un arbitru care incepe sa traga de maneca Romania”, a mai spus analistul economic.
De ce s-au declansat anchetele
Comisia Europeana a declansat, in ultima luna, trei anchete, in cazul privatizarilor Tractorul Brasov, Petrotub Roman si Automobile Craiova.
Investigatia in cazul vanzarii platformei industriale a societatii Tractorul Brasov, realizata in aceasta vara, vizeaza restrictiile impuse cumparatorului Flavius Investment SRL de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Comisia Europeana considera ca autoritatile romane au conditionat vanzarea activului principal de mentinerea obiectului de activitate timp de 10 ani si reincadrarea in munca a fostilor angajati ai societatii Tractorul.
In cazul privatizarii Petrotub Roman, care dateaza din 2003, Comisia investigheaza aspectele referitoare la ajutorul de stat acordat prin stergerea sau reesalonarea datoriei societatii de 26 milioane euro in scopul privatizarii.
In cazul Automobile Craiova, Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare de stat, a anuntat Neelie Kroes, purtatorul de cuvant al comisarului pentru concurenta. Mai mult, a aratat oficialul, Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania.
„Comisia Europeana trebuie sa verifice daca aceste conditii au condus la un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi fost obtinut in cazul in care privatizarea ar fi fost neconditionata”, a mai spus purtatorul de cuvant de la Comisia Europeana.
CE: Fara ajutoare de stat, de niciun fel!
„Comisia a cerut Romaniei sa suspende acordarea oricaror ajutoare de stat ilegale, pana cand Comisia va lua o decizie privind compatibilitatea acestora”, a declarat miercuri Johathan Todd, purtatorul de cuvant al comisarului pentru concurenta , adaugand ca „ajutoare ilegale” inseamna „orice ajutor acordat fara a fi fost anterior notificat Comisiei”.
Potrivit legislatiei europene in domeniul ajutorului de stat, masurile de aceasta natura trebuie sa fie notificate Comisiei Europene de catre un stat membru si pot fi implementate doar dupa ce primesc aprobarea Comisiei. In lipsa unei decizii prealabile a Comisiei, se considera ca au fost acordate ilegal si se poate ajunge pana la activarea clauzei de salvgardare, ce poate include o reducere a fondurilor de dezvoltare acordate Romaniei. In plus, Bruxelles-ul stabileste sanctiuni de 10% din cifra de afaceri a oricarei companii care nu urmeaza procedurile stabilite.
„Vor fi pusi sa dea banii inapoi. Asta va fi sanctiunea principala, daca se dovedeste ca s-au incalcat legile concurentei. Nu stiu insa cum va primi Ford o asemenea decizie, avand in vedere ca statul a sters 800 de milioane de euro la Daewoo Craiova”, declara Ilie Serbanescu.