Situatia de pe piata romaneasca este unica in Uniunea Europeana, in celelalte tari motorina fiind vanduta la preturi mult mai scazute decat benzina, spun benzinarii particulari.
Petrom si Rompetrol au scumpit luni motorina cu 0,03 lei/litru, exemplu urmat marti si de compania Lukoil. Cresterea preturilor la motorine, coroborata cu reducerea tarifelor in cazul unor sortimente de benzina, a facut ca piata carburantilor din Romania sa detina un adevarat record european in materie. Conform Asociatiei Benzinarilor Particulari, Romania este singura tara europeana unde tariful motorinelor este mai mare decat al benzinelor.
„Nicaieri in Europa nu o sa vedeti ca pretul motorinei este mai mare ca al benzinei si asta pentru ca preturile de productie sunt incomparabile. Dintr-o tona de petrol se produce mai multa motorina decat benzina. Ceea ce se intampla in Romania este total nefiresc”, a declarat Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor.
Motorina Euro Diesel 4 se vinde, in prezent, la statiile Petrom, la 3,63 lei/litru, Top Euro Diesel 4 la 3,71 lei/litru, iar OMV Sprint Diesel la 3,74 lei/litru. Benzinele sunt mai ieftine, ECO Premium 95 fiind vandut cu 3,55 lei, Premium fara plumb 95 cu 3,52 lei si OMV Carrera 95 cu 3,62 lei/litru. Singurele benzine care depasesc pretul motorinei, la Petrom, sunt Top Premium fara plumb 99 (3,85 lei/litru) si OMV Carrera 100 (4,25 lei/litru).
O situatie similara se poate intalni si la Rompetrol, acolo unde litrul de motorina s-a scumpit cu 3 bani, Efix costand in prezent 3,76 lei/litru, iar Super Euro 5 4,02 lei/litru. Benzinele sunt si la statiile Rompetrol, mai ieftine, Premium Euro 4 si Efix 95 fiind vandute la 3,61 lei/litru. Ca si la Petrom, benzina superioara, Euro Super 98, costa ceva mai mult – 4,21 lei/litru.
Reprezentantii marilor jucatori din piata carburantilor au justificat majorarea preturilor la motorina prin cresterea, de la 1 ianuarie 2008, cu 5,6% a accizei la acest sortiment de carburant, de la 307,59 euro/tona la 325 euro/tona.
In plus, tot de la inceputul acestui an, companiile sunt obligate sa vanda motorina amestecata cu un procent de 3% biocombustibil fata de 2% in 2007, fapt ce a generat cheltuieli suplimentare pentru adaptarea rafinariilor si pentru productia propriu-zisa. Conform oficialilor Petrom, „incepand cu 1 ianuarie, odata cu cresterea accizei standard pentru motorina, nu se mai prevede acciza redusa pentru biomotorina”, fapt ce genereaza costuri suplimentare.
Asociatia Benzinarilor Particulari crede insa ca motivele invocate de marii producatori si distribuitori de carburanti de pe piata romaneasca nu justifica cresterea tarifelor, mare parte dintre cheltuieli fiind deja amortizate inca de anul trecut.
Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor, considera ca situatia de pe piata romaneasca vine ca urmare a unei posibile intelegeri tacite intre marii jucatori din piata, fapt ce ar trebui investigat de catre Consiliul Concurentei.
„S-a constatat ca in Romania exista mai multe masini care consuma diesel si dumnealor si-au ras in barba si au spus ca maresc pretul motorinei, pentru ca de aici vor avea un castig. Sunt organe abilitate, Consiliul Concurentei, care care chiar daca s-a sesizat, s-a sesizat anemic si niciodata nu a luat o decizie care sa duca lucrurile in interesul cetateanului roman”, a mai spus Tache.
Consiliul Concurentei ancheteaza situatia de pe piata carburantilor inca din 2005, investigatia fiind in curs de desfasurare. Oficialii Consiliului Concurentei au evitat insa sa dea detalii despre companiile implicate si modul in care decurge ancheta.
Criza petrolului creste preturile la pompa cu pana la 20%
Majorarea pretului petrolului peste granita celor 100 de dolari pe baril, va aduce, in aceasta primavara, noi majorari ale tarifelor la combustibili comercializati pe piata romaneasca, pe masura ce companiile vor epuiza stocurile realizate in toamna anului trecut.
„Marile companii si-au realizat in toamna stocuri de petrol la 70-80 de dolari pe baril, dar acum pretul a depasit acest nivel. Pe masura ce stocurile, ce tin intre 30 si 90 de zile, sunt consumate, acestea sunt reinnoite la noile tarife. Asa ca preturile vor creste, lucru care de altfel se intampla, asa cum prognozam si anterior”, a declarat presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.
Majorarea preturilor la carburanti, in perioada urmatoare, ca urmare a majorarii tarifului barilului de petrol, este confirmata si de jucatorii din piata.
Directorul general al Lukoil, Constantin Tampiza, a declarat, marti, ca Lukoil ar putea sa opereze noi majorari daca barilul de petrol va continua sa urce pe pietele internationale.
Oficialii Organizatiei Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) au declarat, tot marti, ca pretul barilului de petrol ar putea continua sa creasca in primul trimestru din 2008, urmand ca apoi sa se stabilizeze, urmare a reducerii cererii ( in crestere in perioada de iarna) si a unei posibile cresteri a productiei statelor membre.