- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Romanii au cheltuit mai putin pe mancare in primele 6 luni. Pe ce au dat bani mai multi

12 Sep, 13:18 • Redactia DailyBusiness
Valoarea cheltuita pentru alimente a scazut cu 2% in primele 6 luni, in timp ce cheltuielile pentru bauturi non-alcoolice si bere au crescut cu 5%, potrivit unui studiu GFK. Vezi principalele aspecte legate de evolutia consumului in acest an.
Romanii au cheltuit mai putin pe mancare in primele 6 luni. Pe ce au dat bani mai multi

Dupa un an 2011 in care inflatia a avut un impact puternic asupra evolutiei cheltuielilor gospodariilor din Romania si a adus scaderi de volum cu precadere pentru segmentul de produse alimentare, se remarca in continuare o tendinta negativa pentru aceste produse.

Dupa o perioada cu scaderi puternice inregistrate si in segmentul produselor de ingrijire personala si a locuintei, valoarea cheltuita a inceput sa aiba evolutii pozitive. Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 2% in moneda nationala in primele sase luni, comparativ cu perioada similara a anului precedent.

Printre produsele alimentare pentru care gospodariile si-au redus cheltuielile se regaseste anul acesta si uleiul de gatit. In 2011, pentru aceasta categorie, gospodariile au cheltuit cu pana la 40% mai mult comparativ cu 2010, in timp ce in primele sase luni ale acestui an categoria inregistreaza o scadere valorica de pana la 9%, in timp ce volumul a scazut cu 6%.

Alte categorii care inregistreaza valori negative sunt tabletele de ciocolata si iaurtul cu fructe.

Volumele de cafea macinata si prajita continua sa scada, in timp ce valoric evolutia ramane pozitiva, cu un numar constant de consumatori.

Dintre produsele de ingrijire personala pentru care s-au inregistrat cresteri de volum se numara samponul de par, sapunul de toaleta si deodorantele, in timp ce categorii precum pasta de dinti si detergentul de spalat rufe au avut evolutii constante. 

Comertul modern continua sa castige teren in fata celui traditional, atragand in primele sase luni ale anului 49% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent.

Buticurile si magazinele alimentare au atras aproape 36% din totalul cheltuielilor pentru produsele din categoria FMCG, comparativ cu 37% in perioada precedenta.

Ritmul de scadere s-a redus in contextul in care in prima jumatate de an din 2011 comparativ cu perioada similara din 2010, aceste formate au pierdut 3 puncte procentuale in valoare.

In structura comertului modern, supermarketurile acopera 16% din valoare, pozitie consolidata si prin restructurarea unui magazin de tip discount in supermarket.

In ceea ce priveste hipermarketurile, acestea au castigat la randul lor un punct procentual in prima jumatate a anului, rata de crestere fiind la mai putin de jumatate din cea inregistrata in primele sase luni ale anului trecut.
Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern ramane numarul mai mare de cumparatori, aceasta tendinta fiind consolidata si prin continua expansiune teritoriala a marilor lanturi de retail.

Primele sase luni ale anului aduc insa si cresteri ale frecventei de cumparare la nivel de canale, aceasta dupa o perioada in care numarul de cumparaturi a scazut constant de la an la an. Frecventa mai mare de cumparare este insotita insa de o loialitate mai mica fata de retaileri la nivel de total bunuri de larg consum, ceea ce confirma trendul de „shopping around”.

Odata cu expansiunea formatelor comertului modern, se observa cresteri majore si pentru produsele marca proprie. Acestea au castigat 3% in primele sase luni, acoperind 11% din piata bunurilor de larg consum in valoare, in detrimentul marcilor nationale.

La nivelul numarului de cumparatori, 9 din 10 gospodarii au achizitionat cel putin o data produse marca proprie in prima jumatate a anului 2012, in timp ce valoarea platita in medie pentru aceste produse a crescut cu mai mult de 30%.  

Studiul a fost realizat pe un esantion de 2.200 gospodarii si are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum.

Compania GfK Romania, prezenta pe piata locala din 1992, a avut o cifra de afaceri de aproximativ 11 milioane euro in 2011. Activitatile GfK Romania sunt structurate in doua sectoare, Consumer Choices si Consumer Experiences. La nivel global, grupul GfK are peste 11.000 de angajati, in peste 100 de tari.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Lidl își încetinește ritmul de extindere în România și își vinde din terenuri. Din 2025, compania va reveni la ritmul accelerat de deschidere de noi magazine
Lidl își încetinește ritmul de extindere în România și își vinde din terenuri. Din 2025, compania ...
PSD, anunţ important chiar înaintea alegerilor parlamentare: „În 2029 salariul minim va fi de 1.300 de euro”
PSD, anunţ important chiar înaintea alegerilor parlamentare: „În 2029 salariul minim va fi de ...
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
Aparatul electrocasnic care consumă cât 330 de becuri aprinse simultan. Sfaturile oferite de specialiști
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
S-au deschis târgurile de Crăciun din Cluj. Cât costă plăcinta și vinul fiert în 2024
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Gigantul Bosch dă afară 5.500 de oameni. Concedierile nu vizează, deocamdată, angajații din România
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri majore pentru țara noastră
Prognoza analiștilor financiari pentru 2025. Cum va arăta economia României anul viitor. Cele 3 riscuri ...
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Revolut s-a alăturat rețelei de Plăți Instant din România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ani, pentru cei ce au muncit în străinătate şi revin în România
Proiect PSD pentru readucerea în ţară a românilor din diaspora. 500 de euro, lunar timp de şapte ...
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea face înconjurul lumii
Rezultate alegeri prezidenţiale 2024. CCR a decis renumărarea voturilor la primul scrutin, iar ştirea ...
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un candidat a beneficiat de o expunere masivă pe platforma TikTok
CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral. Un ...
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou post de televiziune
Investiție de 130.000 de euro pe piața media, apare un nou canal în grilă! România va avea un nou ...
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase și viguroase de-a lungul celor 90 de zile
Cum să-ți îngrijești plantele de apartament iarna. Sfaturi simple pentru a le menține sănătoase ...
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: „Doamne ferește! În ce lume trăim?”
Incredibil cât costă o clătită la Târgul de Crăciun din Craiova, în 2024. Românii s-au revoltat: ...
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Pensii 2025. Cum să verifici dacă pensia se mărește după indexare
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Trendyol deschide primul depozit local în România, creând 250 de locuri de muncă
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Burgerul Dubai, fița gastronomică a anului 2024. Cât a ajuns să coste în restaurantele din România
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se fac 150 de angajări
Liderul global în producţia de echipamente de curăţenie deschide o nouă fabrică în România. Se ...
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun
Noi concedieri la final de an. Mai multe companii trimit acasă mii de angajați înainte de Crăciun