„In ceea ce priveste consumul, precautia si reducerile raman prezente in viata romanilor, insa se poate observa ca fata de 2010, nivelul acestor restrictii nu a crescut, romanii parand a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielor – isi permit sa isi achizitioneze categoriile de care au nevoie, incadrandu-se in limitele de buget impuse”, se spune in studiul „Evolutia perceptiei romanilor asupra crizei financiare (perioada 2009 – 2012)”, realizat de compania 360insights.
Hainele, incaltamintea, aparatura electronica si electrocasnica, amenajarile interioare, dar si vacantele sunt in continuare pe lista cheltuielilor pe care romanii vor sa le reduca.
In ceea ce priveste bauturile alcoolice si tigarile, romanii par mai putin dispusi, comparativ cu 2010, sa faca diminuari ale cheltuielilor. Daca in urma cu doi ani, aproximativ 4 din 10 romani erau hotarati sa isi restranga bugetul pentru tigari si bauturi alcoolice, in 2012 mai putin de 3 din 10 au aceasta intentie, cei mai multi fiind decisi sa isi mentina consumul.
„Ingrijirea sau intretinerea copiilor, plata utilitatilor, cat si cheltuielile cu fructe, legume, apa imbuteliata sau produse lactate sunt categorii la care romanii nu intentioneaza sa faca reduceri, ci mai degraba vor incerca sa le mentina. Un comportament similar se observa si in cazul produselor farmaceutice”, se precizeaza in document.
Asa cum era de asteptat, persoanele de varsta a treia (55 – 64 ani), dar si cei cu venituri reduse intentioneaza semnificativ mai mult decat ceilalti sa isi reduca cheltuielile in 2012.
[b]Promotiile si marcile ieftine reduc cheltuielile[/b]
Studiul 360insights a mai aratat ca in general, diminuarea bugetelor alocate diverselor categorii de bunuri [b]nu se face prin renuntarea definitiva la categorie[/b], ci in principal prin reducerea cantitatii sau a frecventei de consum. Pentru anumite categorii o alta solutie este ca pretul platit sa fie mai mic, prin [b]vanarea promotiilor[/b] sau alegerea unor produse sau marci mai ieftine decat cele cumparate de obicei.
Categoriile catre care romanii sunt mai deschisi catre promotii sau marci mai ieftine sunt electronicele si electrocasnicele, dar si accesoriile vestimentare. Si cand vine vorba de vacante ei se indreapta catre optiuni mai accesibile decat cele alese in trecut.
Totusi, atat pentru categoriile amintite anterior cat si pentru toate celelate investigate, modul de economisire pentru care opteaza majoritatea este [b]reducerea cantitatii sau a frecventei de cumparare[/b].
In concluzie, dupa mai mult de 3 ani de recesiune, criza financiara a devenit incetul cu incetul o constanta in viata romanilor, afectand intr-o masura mai mica sau mai mare fiecare aspect al vietii cotidiene. Ca si masuri, romanii raman atenti la cheltuieli, bugetul lor fiind intr-o stare de „inghet”, necesitand chibzuinta si prioritizare a nevoilor, conform studiului.