Conform studiului, peste
un sfert dintre romani nu mai au bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza,
iar dintre persoanele care mai raman cu bani, 30% ii folosesc pentru plata
datoriilor, 26% economisesc si 23% isi cumpara haine noi.
„Prioritizarea la
nivelul cheltuielilor discretionare este foarte clara atunci cand observam ca
rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in special in ceea
ce priveste amenajarea casei (19% vs 20% media europeana) si noi produse IT
(13% vs 15% media europeana), dezvaluind cei doi poli fundamentali ai societatii
noastre in momentul acesta, anume segmentul de consumatori mai static, mai
conservator si segmentul mai dinamic, ce tinde din ce in ce mai mult spre
modernitate”, a adaugat reprezentantul Nielsen.
Potrivit
sondajului privind increderea consumatorilor realizat de Nielsen, la nivel
mondial increderea consumatorilor ramane constanta la finele anului 2013, in
timp ce intentia de cumparare scade si ajunge la nivelul din trimestrul al patrulea
din 2012, a precizat Catalina Laschon.
Increderea
consumatorilor s-a mentinut constanta la un Indice de Incredere de 94 de-a
lungul a trei trimestre consecutiv, crescand la finele lui 2013 cu 1 punct fata
de primul trimestru al aceluiasi an (T1 2013) si cu 3 puncte fata de aceeasi
perioada a anului trecut (T4 2012).
Zona Asia-Pacific
a inregistrat singura crestere regionala a increderii consumatorilor fata de
trimestrul precedent, Indicele de Incredere cunoscand o majorare de 1 punct, pana
la 105, cu 4 puncte mai mult fata de T4 2012.
In comparatie cu
T3 2013, increderea consumatorilor a scazut cu 3 puncte in America de Nord
(95), cu 2 puncte in Orientul Mijlociu/ Africa (90) si cu 1 punct in Europa
(73). Indicele de Incredere a consumatorilor s-a mentinut constant in America
Latina (94).
„De-a lungul
anului 2013, consumatorii din intreaga lume au ramas in expectativa intrucat
situatia somajului nu a cunoscut schimbari majore pe parcursul anului 2013. Semnele
de imbunatatire a economiei sunt inca foarte discrete, pornind de la veniturile
mai degraba limitate ale consumatorilor, in special dupa acoperirea
cheltuielilor de baza din gospodarie. Pentru
anul 2014, intrevedem perspective mai optimiste, insa progresul va fi lent
pana in momentul in care rata somajului va scadea considerabil, iar salariile
se vor mari proportional cu cheltuielile in crestere”, a aratat Venkatesh Bala,
economist sef in cadrul The Cambridge Group, parte a companiei Nielsen.
Indonezia a
raportat cel mai mare Indice al Increderii consumatorilor (124) pentru al
patrulea trimestru la rand, inregistrand o crestere de 4 puncte fata de T3.
Portugalia, Italia, Croatia si Slovenia au raportat cel mai scazut Indice al Increderii
consumatorilor (44).
„Atat la nivel
global, european, cat si la nivel local, consumatorii sunt intr-un proces
constant de a invata sa isi prioritizeze cheltuielile. Ca urmare, observam, la
nivel global, o scadere a intentiei de a cheltui pe divertisment in afara casei
— scade intentia pentru articole de imbracaminte (31%), vacante (32%) si
investitii in actiuni si fonduri mutuale (19%). In acelasi timp, la nivelul tarilor
investigate in studiul nostru global, am observat ca intentia de a economisi
(47%), cheltuielile pe tehnologiile nou aparute (24%) si cheltuielile pe proiectele
de modernizare a casei (20%) au scazut cu cate 5 puncte procentuale, ajungand in
linii mari la rezultatele de la finalul anului 2012”, a mai spus Catalina
Laschon, citata de Agerpres.
Sondajul global
privind increderea consumatorilor si intentia de a cheltui a fost realizat in
perioada 11-29 noiembrie 2013 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces
la internet din 60 de tari din regiunea Asia-Pacific, Europa, America Latina,
Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord.
Indicele Increderii
Consumatorilor din China este intocmit pe baza unui sondaj diferit, cu o
metodologie mixta, realizat pe un esantion de 3.500 de respondenti din China.
Sondajul global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la
nivel mondial, a fost initiat in 2005.
Nielsen este o
companie de informatii globale si masurare prezenta in aproximativ 100 de tari.
Citeste si: 1
din 5 angajati din Romania nu castiga suficient pentru a-si acoperi
cheltuielile