Producatorii de conserve de legume spun ca anul 2009 a fost unul bun, desi ne aflam in plina criza. ”Muraturile din comert au ajuns sa acopere cam 60-70% din consumul romanilor”, a declarat Aurel Tanase presedintele patronatului din domeniu, Romconserv.
”Pe fondul scaderii nivelului de trai, romanii au renuntat sa isi mai faca provizii, ca altadata. In loc sa mai puna legume la murat, prefera sa le cumpere din magazin, cand au nevoie, mai cu seama ca oferta a devenit extrem de competitiva”, a explicat Tanase.
Cele mai cautate conserve sunt cele de legume, urmate de cele din fructe. ”E o problema de maturizare a consumatorilor. Ne apropiem de o situatie normala”, a spus presedintele Romconserv.
Alina Oprescu, directorul de marketing de la firma Atifco, estimeaza ca piata are un potential foarte bun de dezvoltare, in conditiile in care, cel putin in mediul urban, consumul de produse din magazine a ajuns sa acopere, in unele segmente, peste 90%.
”Consumul de legume la conserve de muraturi, la fel ca si la cel de compoturi, gemuri si dulceturi, este in stricta legatura cu puterea de cumparare. Avansul din ultimii ani a determinat o crestere spectaculoasa de vanzari, usor estompata in 2009. Perspectivele sunt insa optimiste”, a spus Oprescu, pentru DailyBusiness.ro.
Vanzari in crestere raporteaza si Mandy Foods, care produce peste 15 sortimente de gemuri, peste 15 sortimente de dulceata, si in plus, zacusca, tocana de legume, ghiveci, salata de varza rosie si de sfecla in otet, ardei iuti in otet.
”Vanzarile companiei nu au fost influentate negativ de criza, ba din contra, acestea sunt in crestere”, a declarat Anamaria Velicu, directorul de marketing de la Mandy Foods.
Toate muraturile au inregistrat cresteri de vanzari, in afara de varza
Aurel Tanase, seful patronatului Romconserv, afirma ca piata conservelor de legume si fructe din Romania a ajuns la nivelul de 450 milioane de euro in 2009.
Printre cele mai cunoscute marci din piata se afla Bonduelle, Olympia, Aro, Clever, Mandy, Grande Familia si Golden Line. Romanii consuma anual 200 milioane de unitati intr-un an, dintre care cea mai mare parte o reprezinta pasta de tomate (50.000 de tone).
”Cu exceptia verzei murate, celelalte produse, precum mazarea, ghiveciul, castravetii, gogosarii, ardeii sau gogonele, au marcat cresteri de vanzari”, a declarat Tanase.
Potrivit unui studiu realizat de ISRA Center, pentru revista de specialitate Piata, preferintele consumatorilor in materie de conserve se indreapta catre muraturi (95,5%), sucuri si paste de legume (81,2%) si legume la conserva sau borcan (77,5%), ghiveci (62,1%). Sortimentele pentru care se opteaza cel mai des, in cazul muraturilor, sunt castravetii (95,4%), gogosarii (84,6%) si varza (66,9%). Ponderi sub 50% au intrunit conopida, ardeii iuti, ardeii kapia si sfecla rosie.
Printre criteriile de selectie se afla pretul, experienta anterioara generata de produs, termenul de valabilitate si continutul de conservanti sau coloranti, spun specialistii.
Muraturi de la magazin sau facute in casa?
In timp ce producatorii de conserve spun ca romanii au inceput sa renunte la produsele home-made, un studiu realizat de GfK Romania arata tocmai contrariul.
Cercetarea arata faptul ca piata nu a fost influentata de criza, insa comportamentul romanilor a suferit schimbari. Astfel, peste 80% dintre gospodine declara ca isi conserva singure legumele, iar doua treimi fac acest lucru si cu gemurile si dulceata. Studiul, realizat prin chestionarea directa a consumatorilor, arata ca numai 1 din 10 gospodine conserva mai mult anul acesta.
Studiul arata ca, in general, cei care isi conserva singuri muraturi si gemuri sunt familii cu venituri ceva mai reduse. Cei mai multi sunt cei care au o varsta cuprinsa intre 50-59 de ani”, a explicat Raluca Bob, PR specialist GfK Romania, pentru DailyBusiness.ro.
In schimb, persoanele mai tinere si cele care au un venit mediu si mare prefera sa isi cumpere legumele si fructele conservate atunci cand au nevoie, din magazin.
„Ma surprind oarecum aceste date, pentru ca trendul semnalat in piata este unul care duce tot mai mult catre produsele din comert”, a afirmat Mihaela Sandu, economist la Contec Foods, compania care vinde, printre altele, marcile Olympia si Winmark.
In timp ce vanzarile de conserve de legume sunt mai mari in mediul urban, cele produse acasa domina situatia din mediul rural. Pe regiuni geografice, bucurestenii conserva mai putin fructe si legume, spre deosebire de olteni, care prefera gemurile, dulceata si compotul, sau banatenii, care opteaza mai mult pentru fructe congelate. Conservarea legumelor la borcan este o metoda mai des intalnita in zona Moldovei.
„Cel mai probabil, motivul pentru care romanii recurg la produsele home-made poate fi productia proprie de materii prime in mediul rural. Intr-adevar, comparativ cu celelalte tari UE, Romania se situeaza inca in primele locuri intr-un top al productiei home-made”, a spus Anamaria Velicu, directorul de marketing de la Mandy Foods.
Daca legumele si fructele congelate sunt preferate ca modalitati de conservare in zona urbana, in rural se pun la conservat mai mult muraturi, gem, dulceata si compot.