Piata condimentelor se imparte in doua mari segmente, condimente universale (care pot fi folosite in aproape orice fel de mancare) si condimente specializate (folosite pentru un anumit tip de mancare, ca friptura de porc, cartofi prajiti, friptura de pui), potrivit lui Marius Barbu, manager pe segmentul condimente la Unilever South Central Europe.
Datele companiei de cercetare de piata AC Nielsen arata ca piata condimentelor, cu exceptia piperului, a fost de 173,3 mil. lei (51,7 mil. euro) in 2006 si de circa 201 mil. lei (60,9 mil. euro) in primele noua luni ale anului. In studiile AC Nielsen, piperul este auditat separat de categoria condimente.
Pe intreg anul, piata locala a condimentelor, inclusiv piperul, este estimata la 214 mil. lei (63,8 mil. euro), considera Liliana Homocea, director general al producatorului de condimente Kotanyi Romania, in timp ce alti specialisti din domeniu au avansat valori de circa 70 mil. euro.
Craciunul si Revelionul sporesc vanzarile de condimente
Vanzarile de condimente pot creste in luna decembrie cu 20%-30%, insa pe anumite segmente, ele se pot chiar dubla fata de o luna obisnuita din an, datorita intensificarii pregatirilor pentru mesele de Craciun si Revelion, potrivit producatorilor din domeniu.
„De regula, in luna decembrie vanzarile de condimente cresc cu circa 20-30%, datorita faptului ca in perioada sarbatorilor de iarna romanii gatesc mai mult ca de obicei si, mai ales, gatesc mancaruri care au nevoie de multe condimente”, a explicat Marius Barbu.
O estimare optimista este prezentata de directorul general Kotanyi Romania. „Vanzarile de condimente pot creste si cu peste 100%. Motivul sunt petrecerile de sarbatori, cu mancare multa”, spune si Homocea.
Pe piata condimentelor, cererea creste constant, pe ambele segmente ale pietei, atat pentru condimente universale, cat si pentru condimente specializate, si va continua sa creasca si in 2008. Segmentul condimentelor specializate are cel mai mare potential de crestere. In prezent aceste condimente sunt folosite in destul de putine gospodarii, dar aceasta nisa este in crestere, este de parere Barbu.
„Cele mai mari vanzari de pe piata, atat in volum, cat si in valoare, sunt inregistrate de segmentul condimentelor universale, care sunt cele mai populare in randul consumatorilor romani. Din totalul pietei, condimentele universale detin o pondere valorica de peste 65%”, a precizat Marius Barbu. De altfel, datorita traditiei, consumul de condimente universale este ridicat in Romania, comparativ cu nivelul consumului pe cap de locuitor inregistrat in tarile din regiunea Europei Centrale si de Sud, a adaugat reprezentantul Unilever.
Acesta considera ca romanii sunt un popor foarte traditionalist in privinta mancarii, iar aceasta atitudine este valabila si in cazul condimentelor si ingredientelor folosite in prepararea mancarurilor. „Exista doar cateva ingrediente cu care „jongleaza” gospodinele, atat cele din mediul urban, cat si cele din mediul rural: sare, ulei, piper, ceapa, verdeturi ca patrunjel si marar si condiment universal”, a punctat Barbu.
Vanzarile de condimente universale (seasonings) s-au ridicat la 119,305 mil.lei (35,5 mil. euro) in primele noua luni, in crestere cu 17,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit companiei de cercetare AC Nielsen.
Piata condimentelor specializate (herbs&spices) a atins 81,7 mil. lei (24,3 mil. euro) in primele noua luni ale acestui an, in crestere cu 122,6% fata de nivelul din perioada similara a anului trecut, potrivit AC Nielsen.
Condimentele se vand cel mai bine in traditionalele alimentare „de cartier” (peste 61% din valoarea vanzarilor), hipermarketurile si supermarketurile detinand o cota de pana la 37% din valoare vanzarilor de condimente, mai arata datele AC Nielsen.
Liderul pietei condimentelor universale in primele noua luni este Unilever, cea mai vanduta marca fiind Knorr, urmat de Nestle, cu brand-ul Maggi. Pe locul 3 se afla compania croata Podravka, urmata pe locul 4 de Compania Indiilor Orientale si Adazia, pe locul 5. Cele cinci companii insumeaza 94,8% din piata, ca valoare, conform AC Nielsen.
Cele mai vandute marci pe segmentul produselor universale au fost in primele noua luni Knorr, Maggi, Vegeta, Adazia si Gastromix, care au totatlizat o cota de piata, ca valoare, de 94,2%, mai arata datele AC Nielsen.
Liderul pietei condimentelor specializate este Fuchs Condimente, urmat de Kamis, Unilever, Kotanyi si Alex&Comp Romania, care detin impreuna 83,5% din piata, ca valoare, potrivit datelor AC Nielsen.
Pe segmentul codimentelor specializate, cele mai vandute marci in primele noua luni au fost Fuchs, Cosmin, Galeo, Kamis si Knorr, acestea insumand 75,8% din piata ca valoare, releva informatiile companiei de cercetare de piata.
Compania Kotanyi este prezenta pe piata din Romania cu amestecuril de condimente ca Mix-Porc, Mix-Pui, Mix-Vin Fiert si Mix-Tuica Fiarta (pentru zilele friguroase de iarna) si Mix-Gratar si condimente clasice si verdeturi ca piper, scortisoara, coriandru, patrunjel, marar, leustean, busuioc, oregano.
Unilever este prezent pe piata condimentelor cu brandurile Delikat si Knorr. Unilever este lider de piata, detinand cu marcile sale Knorr si Delikat o cota de piata valorica de 51% in perioada august-septembrie 2007, conform The Nielsen Company.