Principala achizitie a KBC in Romania, Romstal Leasing, se pregateste de o campanie de rebranding dupa care, la finalul anului viitor, va prelua numele de KBC Lease.
DailyBusiness: Romstal Leasing are o dubla experienta pe piata de leasing. A pornit ca o companie independenta, devenind membra unui mare grup bancar. Care au fost cele mai importante schimbari?
George Ticu-Jianu: In 2006, inainte de a fi achizitionati de KBC, eram principala companie de leasing independenta. Activitatea ca independent prezinta si avantaje: am fost obligati sa ne dezvoltam propria retea de sucursale, deoarece nu ne puteam folosi de cea a unei banci, si am ajuns sa avem cea mai mare retea proprie a unei societati de leasing, avantaj pe care il pastram si acum. Apoi, in absenta unei surse de finantare avantajoase am invatat sa fim cat mai eficienti. Spre exemplu, am externalizat tot ce nu tinea de activitatea noastra de baza, in principal partea de vama si de facturare.
DB Odata deveniti membru KBC, ce schimbari ati intampinat?
GTJ: Apartenenta la KBC ne-a usurat accesul la finantare. Daca inainte ne finantam de la bancile locale, acum sursa este banca mama. Ne finantam la costuri reduse, iar acest lucru ne permite sa punem pe piata produse competitive si ajuta totodata la diversificarea activitatii. Pana acum noi suntem prima si cea mai mare achizitie a KBC in Romania. In decurs de un an si jumatate de la intrarea pe piata au aparut si KBC Securities si KBC Consumer Finance, iar ceea ce mai lipseste grupului pe piata locala este un jucator in piata bancara si unul in piata asigurarilor, iar KBC priveste cu interes orice oportunitate care apare.
DB: Va urma si o campanie de rebranding? Pe ce segmente se va derula?
GTJ: Am discutat cu actionarul majoritar si vom recurge la o campanie de rebranding, care se va derula in doua etape. Nu am recurs la rebranding total din prima faza pentru ca grupul KBC, desi foarte cunoscut in Europa, nu este la fel de cunoscut in Romania, asa ca pentru inceput vom alatura cele doua nume Romstal Leasing si KBC Lease, pe sigla noastra. In prezent, pe sigla Romstal Leasing este deja specificatia „member KBC Group”.
DB: Cand vom vedea cele doua nume pe firmele sucursalelor Romstal Leasing?
GTJ: Chiar de anul acesta. Pe documentatia noastra sunt deja prezente cele doua nume. Procesul se finaliza in aproape 2 ani, cand Romstal Leasing va deveni KBC Lease sau KBC Leasing. Inca nu ne-am hotarat inca in privinta denumirii finale.
DB: In ce faza se afla campania si ce fonduri vor fi implicate in derularea acesteia?
GTJ: Acum este in curs de finalizare componenta administrativa. Intr-un viitor apropiat vom demara si campania de comunicare. Nu am cuantificat inca investitia in schimbarea de imagine. Cea mai mare parte va fi acaparata oricum de promovarea in media.
DB: Au crescut costurile finantarii de la banca mama odata cu aparitia crizei creditelor?
GTJ: Nu. Noi oferim numai finantari in euro, iar pe acest segment lucrurile nu s-au modificat foarte mult raportat la perioada anterioara crizei. Nici la nivelul pietei bancare locale nu am observat o miscare de crestere a costului creditelor in euro. Daca ne gandim ca bancile isi orienteaza dobanzile la credite in functie de bonificatiile pe care le ofera la depozite, putem observa ca in ultimul timp nu a existat o miscare de majorare a dobanzilor la depozite, prin urmare nu este de anticipat nici o crestere a costurilor la credite.
DB: In ce fel ati diversificat activitatea?
GTJ: Daca pana in 2007 nu eram foarte prezenti pe partea de echipamente, in primul trimestru din 2008 putem spune ca acest segment a urcat pana la 16% din activitatea noastra.
Am lansat leasingul imobiliar in urma cu un an si jumatate, si am avut in 2007 vanzari de aproape 10 milioane euro, iar in 2008 speram sa dublam valoarea acestora. Nu avem proiecte de amploare ci ne adresam segmentului corporate de talie medie.
DB: Care este valoarea medie a contractelor?
GTJ: Finantam domeniul rezidential si de office, cu o valoare medie a contractelor de aproximativ 250.000 de euro. Avem si cateva operatiuni de genul sale and lease back, dar nu de valori mari. Expunerile noastre nu sunt mari, avem o medie a contractelor de 35.000 de euro. Media pe client este mai mare, in conditiile in care un client poate derula cu noi mai multe contracte.
DB: Va veti implica in finantarea sectorului public?
GTJ: Ponderea covarsitoare din activitatea noastra o detin afacerile cu segmentul privat. Nu avem contracte cu sectorul public, nici nu le respingem, dar nu ne-am implicat in aceasta directie din motive de ordin birocratic, de implicari politice etc.
DB: Ce pozitie estimati pentru anul acesta, in functie de valoarea bunurilor finantate?
GTJ: E greu de facut clasificari in conditiile in care unele firme raporteaza valoarea contractelor, altele a bunurilor finantate etc. Pentru 2008 ne-am propus cresterea contractelor noi cu 30% raportat la anul anterior, ceea ce in cifre ne-ar conduce la un total de 280 de milioane de euro. Cred ca e un obiectiv realizabil tinand cont ca venim dupa cresteri substantiale realizate in anii anteriori, iar rezultatul ne va plasa in randul primilor 10 jucatori din piata. Cred ca la fel de important pentru cei care analizeaza firmele de pe piata de leasing ar trebui sa fie nu doar valoarea finantarilor ci si soliditatea firmei sau riscul asociat contractelor.
DB:Cum priviti evolutiile din ultimii ani de pe piata de leasing?
GTJ:In urma cu 10 ani existau cateva companii de leasing, iar in 2000-2001 au inceput sa apara si primele companii de leasing care apartin grupurilor bancare, care acum detin cea mai mare parte din piata, peste 70%. Procesul acesta a ajuns la un punct culminant in 2006, cand leasingul a devenit un produs bancar, care functioneaza dupa reguli bancare. Acum avem de-a face cu o piata reglementata de Banca Nationala, iar actorii din piata pot functiona dupa reguli clare.