Romanii incep sa constientizeze faptul ca recesiunea nu este o gluma, iar optimismul aproape ireal afisat in toamna anului trecut este inlocuit de pesimism si ingrijorare. Cel mai relevant indicator al acestei noi atitudini este reprezentat de situatia din retail, romanii fiind printre cei mai mari amatori de cumparaturi din UE.
De la alimente, imbracaminte si incaltaminte, la electronice si electrocasnice, romanii au batut in ultimii ani record dupa record, situandu-se constant pe primul loc in topul cresterilor de vanzari de retail din Europa. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, comertul a inceput insa sa scada in ultimele luni, luna decembrie, ultima pentru care exista raportari oficiale, marcand o reducere de 0,2% in cazul comertului cu amanuntul.
Expertii spun ca datele din decembrie au fost influentate de perioada sarbatorilor de iarna, iar situatia din ianuarie va arata adevarata dimensiunea crizei. Pe acest fond, potrivit specialistilor, vom asista la o scadere sensibila a investitiilor in domeniu si o crestere a falimentelor din retail.
„Aglomerarea de mall-uri in marile orase si competitia directa va determina scaderea rentabilitatii investitiilor si chiar ne asteptam sa vedem primele falimente in acest domeniu”, estimeaza expertii Coface, in timp ce reprezentantii CBRE Eurisko afirma ca „avem convingerea ca cel putin 50%-60% din totalul de centre comerciale anuntate (in 2009-n.r.) vor fi anulate, intarziate sau finalizate cu o utilizare diferita”.
„Multe spatii industriale vor suferi o reconvertire si vor dobandi o alta utilizare”, explica Dan Ionascu, de la Cushman&Wakefield. „De exemplu, spatiile de productie ar putea fi transformate in spatii de depozitare sau logistice. O alta varianta ar fi ca aceste proprietati sa fie oferite spre vanazare la preturi sub piata, pentru a putea fi absorbite imediat”.
Vanzarile auto anunta adevarata dimensiune a crizei
Potrivit specialistilor, in conditiile in care veniturile lor continua sa scada, pe fondul deprecierii leului, primele taiate de pe lista cumparaturilor sunt autovehiculele, urmate de electrocasnice, electronice si produse IT&C. Vanzarile din piata auto, altadata unul dintre motoarele cresterii din retail, au scazut, astfel, in ianuarie cu 65%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, la 8.187 unitati.
„Modul in care evolueaza piata auto reprezinta un indicator al starii economiei tarii respective”, comenteaza analistul auto Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. „Ceea ce se intampla acum in piata arata in mod evident evolutia perceptiei consumatorilor despre criza. Ar vrea sa isi cumpere masini, dar nu mai au cu ce, creditul fiind blocat”, a mai spus analistul.
In ceea ce priveste electronicele si electrocasnicele, un studiu realizat de compania GfK Romania arata, recent, ca acestea au inregistrat in trimestrul 4 din 2008 un declin abrupt de 18,7%.
„In ultimele luni, criza financiara si-a lasat amprenta asupra afacerilor de retail din Romania, avand in vedere ca un numar de retaileri si de dezvoltatori si-au amanat planurile de extindere si si-au adaptat planurile de afaceri si previziunile cu privire la cifra de afaceri pentru 2009 in functie de noile conditii de piata”, spun reprezentantii CBRE|Eurisko. Daca in 2008, pe piata romaneasca au intrat o serie de comercianti internationali importanti precum Peek&Cloppenburg, Humanic, Reserved, Cropptown, Next, in acest an, aproape toate proiectele au fost anulate.
Mai putin afectate de criza sunt supermarketurile si hypermarketurile care comercializeaza produse alimentare. „Romanii trebuie sa manance, chiar si pe criza”, comenteaza Cristian Penescu, patronul retelei Pic. Insa si in acest domeniu, criza a inceput sa se simta tot mai puternic, in acest inceput de an, odata cu deprecierea masiva a leului.
„Vanzarile de produse alimentare s-au redus puternic, iar romanii se indreapta tot mai mult spre marfuri ieftine si, din pacate, de o calitate mai slaba „, spune Sorin Minea, directorul general Angst, producator de carne si produse din carne care opereaza si o retea de magazine orientata catre segmentul premium.
„Nimeni nu vrea sa vorbeasca acum despre pierderi, dar realitatea arata ca vanzarile din supermarketuri, hipermarketuri, toate s-au redus, iar marii jucatori, fie ca vand alimente sau electrocasnice, au fost nevoiti sa isi inghete toate proiectele de dezvoltare, in conditiile in care estimarile le-au fost date peste cap, iar lichiditatea reprezinta o problema tot mai mare „, spune analistul economic Cristian Dinulescu.
Comertul scade, dar nu se preda
Potrivit specialistilor de la firma de cercetare poloneza PMR Publications, piata de retail din Romania va continua sa creasca, in acest an, pe ansamblu, cu 15-16%, la 253,8 miliarde lei (63 mld. euro), fata de avansul de 22,6% din 2008.
„Piata de retail romaneasca se afla in prezent la cheremul evolutiei sectorului financiar international si astfel este condamnata la ritmuri de crestere mult mai reduse, comparativ cu perioada de boom inregistrata pana anul trecut”, se arata intr-un studiu realizat de PMR.
Evolutia pozitiva pe ansamblu va fi data in principal de vanzarile de alimente (14,2 miliarde de euro in 2008 – n.r.), ce reprezinta in prezent 24% din piata, dar care isi vor creste ponderea, pe fondul scaderilor din celelalte segmente. Daca operatorii din retailul alimentar vor avea in continuare o piata relativ constanta ca volum de vanzari, chiar daca in scadere fata de 2008, in celelalte forme de retail, criza se va simti mult mai puternic. Un studiu dat publicitatii de EuroMetropola prezinta, in mod elocvent, evolutiile asteptate in acest an.
„Comerciantii din multe domenii au inceput deja sa-si reevalueze politica de promovare si incearca o optimizare a retelelor prin relocari in spatii mai mici sau prin inchiderea spatiilor nerentabile. O consecinta va fi eliberarea mai multor spatii comerciale si implicit o scadere a preturilor chiriilor. Vor functiona bine in continuare farmaciile, fast-food-urile si supermarketurile si vor avea dificultati cei din sectoare precum IT, electronice, electrocasnice”, sustin consultantii de la EuroMetropola.
Potrivit specialistilor de la firma de cercetare poloneza PMR Publications, printre retailerii mai putin afectati de criza, pe langa cei din sectorul alimentar, se vor afla si cei care vand produse de bricolaj, pe fondul cererii de materiale din partea proprietarilor care au achizitionat imobile anul trecut si vor derula in 2009 lucrari de amenajare. Incetinirea cresterii pe acest segment va fi resimtita mai ales incepand cu 2010-2011.
Comertul „low-cost”, marele castigator al crizei
„Pentru a aplana efectele crizei, retailerii vor incerca sa taie cat mai mult din costurile fixe si vor face acest lucru prin reducerea cheltuielilor logistice si prin outsourcing – vor externaliza anumite activitati de care nu au nevoie in mod curent”, declara Flavian Pandele, managing director al IMS Retail.
Expertul Ciprian Moga, directorul general al companiei de consultanta in domeniul retailului iQuest Consulting, crede ca cel mai important aspect, in contextul crizei, va fi optimizarea mixului oferta-preturi, iar printre castigatorii ii vede pe cei din domeniul discount.
„Pretul este cel care face diferenta. Merg in principal pe o gama de produse de baza, de la alimente, la detergenti etc., pentru care obtin preturi foarte bune si care atrag, in contextul crizei, o gama tot mai larga de clienti. Ei, la randul lor, castiga din optimizarea la maxim a costurilor de exploatare, renuntand la facilitatile de genul celor oferite de hipemarketuri. In al treilea rand, au avantajul dimensiunilor reduse ale magazinelor, acestea putand fi construite si in orase mici, acolo unde concurenta este relativ restransa. Cu costuri mici si o politica de promovare agresiva, ei pot fi castigatorii crizei”, a declarat expertul, pentru DailyBusiness.ro.
In domeniul IT&C, situatia este, in linii mari aceeasi. Retalierii au inceput sa renunte produsele „show-off”, de lux, marjand pe produse mai ieftine, vandute mai ales prin promotii.
„Pentru a atrage atentia si consumatorii, retailerii mari comandau deseori si produse scumpe, televizoare foarte mari sau produse de lux. De obicei insa, clientii se uitau la ele, se minunau, insa mai apoi cumparau echivalentul mai mic sau mai ieftin de langa acele produse frumoase. In aceasta perioada, in care toti cauta sa faca economii, retailerii renunta usor-usor la acest tip de echipamente IT sau electronice”, a explicat, pentru DailyBusiness.ro, Iulian Stanciu, director general al Asesoft Distribution.