Vezi profilul lui Viorel Vasile pe Key People
.
DailyBusiness: Cum estimati ca va evolua piata de brokeraj in asigurari in acest an?
Viorel Vasile: In primul trimestru, piata a avut o crestere de 4%. Avand in vedere ca cea mai buna perioada pentru brokeraj este sfarsitul anului, cred ca piata va creste cu circa 10%.
DB: Dar piata de asigurari?
VV: Aceasta ar putea inregistra o scadere de 10%. Abia acum incepe nebunia cu returnarea echipamentelor si se va vedea efectul crizei. Daca ne uitam la companiile care au clienti corporate, toate au avut scaderi de peste 13% pe segmentul asigurarilor generale in primele 3 luni ale acestui an. Acestea lucreaza preponderent cu firmele de leasing, ce au dificultati.
DB: Cu ce companii de asigurari colaborati?
VV: Cu 21 de companii. Cel mai mult colaboram cu Ardaf, in proportie de 18%, cu BCR Asigurari – 20% si cu EuroIns, tot 20%. La Ardaf lucrez mult cu clienti corporate, in timp ce la celelalte doua societati se afla partea de retail.
DB: Dupa ce criterii isi aleg clientii companiile de asigurari?
VV: Clientii care lucreaza cu brokerii merg foarte mult pe recomandarea acestora. Fata de anii trecut cand clientul opta pentru o anumita societate, acum cere o oferta si o recomandare. 90% din cazuri, merg pe recomandarea data, si aici ma refer in special la segmentul de retail.
DB: Cum vedeti amanarea asigurarii obligatorii a locuintei?
VV: Vor fi urmari mari in cazul unui potential cutremur sau inundatii. Nu cred ca statul va putea acoperi eventualele cheltuieli. Totodata, era benefica asupra pietei, fiind o modalitate de a impulsiona si vanzarea altor tipuri de asigurari.
DB: Care sunt reglementarile de care mai are nevoie piata asigurarilor?
VV: Din punctul meu de vedere cred ca piata este prea reglementata. De exemplu, impunerea nivelului maxim de comision pe RCA de 15% nu este in regula, este o reglementare excesiva. Nicaieri in Uniunea Europeana nu este reglementat nivelul de comision. Aceasta este o piata libera si trebuie sa se regleze singura.
DB: Cum va influenta piata de brokeraj inregistrarea politelor in sistem electronic?
VV: Am convingerea ca va avantaja in special brokerii pentru ca exista permanent discutii cu agentii care vand polite pe strada. Automat introducerea politei online elimina vanzarea politelor in strada si elimina frauda. Emitand polita online nu-i mai poti da valabilitate cu trei zile inapoi. Totodata, mai exista agenti care incaseaza banii si nu-i mai depun. Pe de alta parte, se reduc foarte mult costurile de administrare ale brokerilor.
DB: Sunt pregatite companiile sa incheie aceste polite in sistem electronic de la 1 ianuarie 2010?
VV: Cred ca da. Trebuie doar pregatit un tipizat pentru a putea fi printat. Tocmai de aceea nu se va mai putea vinde in strada. Pentru ca nu ai acces la internet sa te legi la site-ul companiei de asigurari sau la program, sa ai imprimanta. Reglementarile sunt date. Daca nu apare o amanare, va intra obligatoriu de la 1 ianuarie.
DB: Sistemul bonus-malus, care presupune inregistrarea tuturor incidentelor auto in care a fost implicat detinatorul unei polite, cand va fi introdus?
VV: Este o problema cu bonus-malusul. Romania este singura tara din Europa care face polite pe o jumatate de an. Cum poti sa dai bonus-malus la jumatate de an? Principiul de asigurare spune ca se face judecata pe un an de zile. Totodata, lasand la o parte sistemul informatic de a prelua date de la toate companiile de asigurari, mai trebuie hotarat cine va gestiona aceasta baza de date comuna. Nu cred ca acest sistem va putea intra in functiune la inceputul anului viitor.
DB: Acest sistem va duce la scaderea ratei daunei?
VV: Este posibil ca cel care a avut daune sa fie mai constient anul viitor, deoarece polita ii creste. Mai degraba, cred ca nu vor mai apela toti pentru toate „nimicurile” la companiile de asigurari si acest lucru sa duca la scaderea ratei daunei. De exemplu, o persoana care are parbrizul usor ciobit mai merge cu el asa ca sa nu-i creasca valoarea primei de asigurare in anul urmator.
DB: Brokerii pot deschide dosare de dauna?
VV: Noi deschidem dosare de dauna in prezent pentru BCR Asigurari in limita a 15.000 lei (circa 3.500 euro), pentru Astra in limita a 3.000 euro, pentru Asito Kapital in limita a 2.000 euro si pana de curand an deschis dosare si pentru EuroIns in limita a 3.000 euro. Justificarea este foarte simpla. In momentul in care ai facut asigurarea clientului, el vine tot la tine sa-i rezolvi dosarul de dauna. Ii recomanzi un service care de obicei nu este un service reprezentanta, acesta face reparatia, urmand sa ne ocupam noi ca service-ul sa primeasca banii de la asigurator.
DB: Vin clientii cu dosarele de dauna la dumneavoastra?
VV: Pe partea de retail, marea majoritate vin direct la noi. Sunt sunati oamenii de la departamentul de dauna, care merg la clienti si fac constatarea. In cazul in care doresc, le putem da masina la schimb clientilor, daca nu, le spunem la ce service sa lase masina si cand este gata.
DB: Comisioanele cum au evoluat?
VV: Exista o tendinta de crestere a comisioanelor pe asigurarile property (de cladiri si bunuri – n.r.) si raspundere civila, companiile de asigurari fiind interesate de aceste linii de business, mai profitabile. In mod normal, acestea sunt de 20-22%, iar acum ajung si la 30%.
DB: Care sunt obiectivele companiei pentru acest an?
VV: Noi suntem infiintati in 2005 cu preponderenta pe business de corporate. Datorita crizei si efectelor acesteia, in 2008 am decis dezvoltarea portofoliului de retail. Dezvoltarea am facut-o in doua feluri: deschizand birouri proprii in tara (Bucuresti, Timisoara, Ploiesti si Brasov) si dezvoltand sistemul propriu de franciza. In acest moment avem 8 unitati in franciza – 4 in Bucuresti, si in Brasov, Ploiesti, Craiova si Constanta. Pentru anul in curs vrem sa deschidem birouri proprii in toate orasele care au peste 200.000 de locuitori si sa mai deschidem inca 10 francize.
DB: Ce localitati vizati?
VV: Pentru birouri proprii, in acest an vom deschide obligatoriu in Cluj, Iasi si Constanta. Iar francize, in functie de solicitari. Suntem deja in discutie cu Targoviste, Sibiu si altii.
DB: Ce unitate din tara are cea mai mare vanzare?
VV: De exemplu, pe cea din Timisoara am deschis-o in martie si deja am recuperat invetitia. In orasele mari este foarte usor sa faci business, alegand cu atentie oamenii pe care-i angajezi. Brasovul are cam 10% din cifra de afaceri.
[quote]Brokerii de retail vor avea crestere in acest an.[/quote]
DB: Ati parafat parteneriatul cu Kiwi Finance?
VV: Am initiat un parteneriat cu brokerul de credite Kiwi Finance, probabil ca se va semna intr-o luna, maxim doua. Astfel, Safety Broker va vinde asigurari pentru clientii Kiwi. Aceste asigurari, de viata, noi le vindem si clientilor Safety Credit. Prin acest parteneriat ne vom diversifica mai bine portofoliul de clienti, deoarece Kiwi este orientat mai mult pe retail, in timp ce Safety Broker, mai mult pe corporate.
DB: La cat estimati pentru acest an valoarea primelor intermediate?
VV: In primul trimestru am avut o crestere de 27,9% si am intermediat prime brute de 6,17 milioane lei (1,45 mil. euro). Insa, cele mai multe polite se reinnoiesc in trimestrul patru, acesta reprezentand cam jumatate din cifra noastra de afaceri. In acest an, estimez ca vom avea o crestere de circa 30%, pana la 14 milioane euro, datorita liniilor de retail, dezvoltarii retelei in teritoriu si sistemului de francize. In 2008, Safety Broker a ocupat locul trei in bucuresti, dupa afacerile realizare in Capitala.
DB: Ce pondere are segmentul corporate, in totalul afacerilor?
VV: Corporate are 60%, la nivelul anului trecut, restul de 40% fiind reprezentat de retail. Cred ca in acest an va scadea ponderea corporate.
DB: Referitor la portalul casco-ieftin, cati clienti va vin de acolo?
VV: In general avem foarte multe solicitari, insa nivelul de succes este de 10-15%. Adica, daca-ti vin 10 solicitari pe zi, inchei o polita. I-am dat drumul portalului pe la sfarsitul anului trecut si reusim sa incheiem cam 10 polite Casco pe saptamana, RCA sunt mai multe, dar tendinta este nu de a vinde RCA, ci Casco. Nu intentionez sa dezvolt portalul in vanzarea RCA. 90% din solicitatile de pe portal sunt din Bucuresti.
Eu folosesc portalul si ca suport de vanzare si de informare pentru agenti. Cred ca in 2 saptamani voi adauga pe el si politele de cladiri si medicale.
DB: Care este portofoliului de produse?
VV: Pe partea de corporate vindem foarte mult Casco si RCA pentru ca avem multe echipamente (camioane – n.r.). Pe partea de retail, lasand la o parte Casco si RCA, vindem destul de mult si asigurari medicale, de locuinte, raspunderi (malpraxis – n.r.). Ponderea RCA de 50% din cifra noastra de afaceri se datoreaza asigurarilor de echipamente – RCA-ul la camioane este foarte scump.
DB: Cati angajati aveti?
VV: 16 angajati permanenti, in cele patru puncte de lucru, si circa 150 de colaboratori.