„Este foarte greu de stiut ce au bugetat toate cele 13 lanturi mari de retail pentru 2010. Dar cei care previzioneaza cresteri sunt prea optimisti. Nu se pune problema unor boom-uri”, a declarat Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Romania, la seminarul „Romania 2009 Retail Forum”, organizat de Mediafax.
El crede ca la finalul acestui an se va constata ca toata piata s-a contractat, scaderea fiind mai accentuata in sectorul produselor nealimentare.
Aceasta in ciuda faptului ca luna decembrie genereaza in medie 20% din vanzarile unui retailer pe intreg anul.
Potrivit reprezentantilor pietei, scaderea din 2010 o va depasi pe cea din acest an.
Liviu Voinea, director executiv la Grupul de Economie Aplicata (GEA), a mentionat la randul sau ca anul viitor va fi unul mai dificil, in conditiile in care romanii nu vor mai putea folosi rezervele din 2008 pentru a putea trece de criza.
„Prima jumatate din 2010 va fi mai grea. In Romania suntem invadati de un val de optimism nemotivat si ne pierdem pesimismul normal fata de criza. Anul 2008 a fost unul foarte bun, iar in 2009 a existat fie un efect inertial, o negare psihologica a crizei, fie o compensare a acesteia prin rezultatele din 2008, care nu vor mai exista anul viitor”, a spus Liviu Voinea.
El este de parere ca in 2010 problemele se vor acutiza din cauza deprecierii monedei nationale, ce va surveni din doua motive.
„Reluarea cresterii economice in tarile occidentale va fi insotita de inflatie, pe care noi o vom importa, fie ca e vorba de alimente sau pretul petrolului. Pe plan intern, cresterea datoriei publice va face euro mai scump”, a explicat Voinea.
El a apreciat ca pentru multi consumatori, abia acum s-a ajuns la fundul sacului.
„Vom avea o crestere a somajului cel putin in sectorul bugetar, iar consumul va scadea pentru sectorul privat”, a mai spus directorul executiv GEA.
Epuizarea resurselor acumulate in 2008 este vazuta ca principala cauza pentru scaderea mai drastica a pietei de retail in 2010 si de catre Laura Voinea, managing director la firma de consultanta Mednet.
Ea a subliniat insa ca nu va scadea consumul de produse de larg consum.
„Consumatorul nu va taia de la mancare, detergenti, apa. Va reduce cheltuielile cu excursiile sau alte produse si servicii”, a spus reprezentanta Mednet.
Cine vor fi retailerii castigatori ai anului viitor
Laura Voinea considera ca retailerii care vor iesi castigatori in 2010 vor fi cei care isi cunosc clientii.
„Nu pretul mic vinde intotdeauna. Nu vor castiga acei retaileri care vand mai ieftin. Adaptarea la nevoile clientului va face diferenta intre retaileri”, a adaugat Laura Voinea.
De asemenea, ea considera ca vor castiga acei retaileri care vor vinde mai mult marci proprii.
Delia Nica, sefa Metro Group in Romania, a declarat la randul sau ca nu se asteapta la cresteri si ca scopul principal este mentinerea profitabilitatii.
Totodata, ea a mentionat ca provocarea pentru anul viitor va consta in a vinde „ieftin si bun”.
„Este un moment bun sa recrutezi profesionisti, sa tii pasul si sa te reinventezi. Altfel, riscam sa intram toti in rutina”, a mai spus reprezentanta Metro.
Alexandru Vlad de la Selgros admite ca recesiunea a adus un lucru pozitiv: stabilitatea fortei de munca.
„Anterior crizei nici nu apucam sa implementam programe de formare profesionala din cauza fluctuatiei mari de personal”, a spus Vlad.
Restructurari de locatii si preluari de retele aflate in insolventa
„Este posibil sa asistam la unele restructurari de locatii in randul operatorilor internationali de retail. Vor inchide magazinele din anumite locatii si vor dechide in altele cu oportunitati mai mari. Nu vor intra in stare de insolventa”, a declarat Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).
Totodata, ca parte a fenomenului de concentrare a pietei de retail, Manolache anticipeaza ca vor avea loc preluari.
In ceea ce priveste retele de retail intrate in insolventa, precum PIC, Trident si Spar, Manolache preconizeaza ca ar putea fi vandute unor agenti economici care pot folosi spatiile ca depozite logistice. De asemenea, pot fi preluate de alti retaileri in intregime.
De altfel, Valentin Mircea, consilier in cadrul Consiliului Concurentei, se asteapta ca retelele de retail aflate in insolventa sa fie dispuse sa vanda, ceea ce va duce la o concentrare mai mare in piata.
Mircea anticipeaza ca ponderea comertului modern va creste, tinand cont ca magazinele din comertul traditional sunt mai vulnerabile la criza.
„Falimentul nu este un sfarsit, ci un inceput”, a conchis reprezentantul Consiliului Concurentei, referindu-se la potentialul pietei in urmatorii ani.