Expertii au ajuns la aceasta concluzie pe baza unui calcul destul de simplu. S-au uitat la nivelul cheltuielilor publice in produsul intern brut, care reprezinta, in fapt, avutia tarii.
„Acest indicator arata cat la suta din avutia creata intr-un an este cheltuita de Guvern – altfel spus, cat din productia societatii este consumata nu de cei care o realizeaza, ci de catre stat”, a explicat, pentru DailyBusiness.ro, Radu Nechita, conf. univ. in Economie si seful [url=http://www.cised.ro/index.php]Centrului Independent de Studii in Economie si Drept[/url].
Anul trecut, [url=http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/2-26042011-AP/EN/2-26042011-AP-EN.PDF]potrivit datelor Eurostat[/url], acestea au reprezentat 40,8% din produsul intern brut (PIB). „Aceasta reprezinta 149 de zile dintr-un an, adica cinci luni fara o zi. Doar deficitul bugetar (6,4% din PIB, adica 18,77% din încasarile bugetare) reprezinta echivalentul a 23 de zile dintr-un an. Cu alte cuvinte, am ajuns sa muncim 149 de zile pentru a plati cheltuielile statului”, a explicat economistul.
[img=1772]Radu Nechita[/img]
Numarul zilelor pe care le muncim pentru stat a crescut de la an la an. Daca in 2006, munceam 129 zile pentru stat, in 2009 s-a ajuns la 137, anul trecut la 147, iar in acest an am ajuns la 149. Motivul?
„Evolutia puternica a acestui indicator din ultimii ani vine pe fondul contractiei produsului intern brut, ca urmare a crizei economice si mentinerii sau chiar a cresterii cheltuielilor publice”, a afirmat Nechita. Cu alte cuvinte, in loc sa stranga cureaua, statul a cheltuit la fel ca inainte de criza.
„Cea mai mare problema este ca aceste cheltuieli merg spre risipa, in loc de investitii care sa genereze plus valoare in economie. Mi-e teama ca 2012 va aduce la cresterea cheltuielilor cu caracter electoral, iar numarul zilelor pe care le vom lucra exclusiv pentru stat va creste”, a mai spus profesorul universitar.
[b]Povara fiscala, tot mai grea[/b]
Dincolo de statistica in sine, expertii de la Centrul Independent de Studii in Economie si Drept afirma ca in Romania, povara fiscala atarna mai greu decat in tarile din Europa de Vest. Chiar daca in alte tari, precum Marea Britanie, Franta sau Suedia, procentul cheltuielilor bugetare este mai mare, acestea atarna isi permit risipa, pentru ca valoarea avutiei lor, atat la nivel general cat si personal, este incomparabila cu cea din Romania.
”De exemplu in tarile nordice, povara fiscala este foarte mare, taxele si impozitele sunt ridicate, insa aceasta situatie este compensata in mare masura de nivelul libertatilor economice. Statul functioneaza eficient, reglementarile sunt putine si bine puse la punct, astfel ca, spre deosebire de Romania, nu se simte atat de puternic. La noi, dincolo de impozite si taxe, romanii suporta birocratia”, a precizat Nichita.
[quote=Radu Nechita, conf. univ. in Economie]Sa nu uitam un rationament simplu: Un om este bogat nu pentru ca are Mercedes. Are Mercedes pentru ca este bogat[/quote]
”Nu sunt de acord cu rationamentul ca, daca alte tari cheltuie peste 40% din PIB, trebuie sa o facem si noi. Franta, de exemplu, a ajuns sa cheltuie la acest nivel dupa ce a tinut, ani la rand taxele, mediul fiscal in general, la un nivel permisiv care a stimulat initiativa privata, economia”, spune Nechita.
[b]Ce ar trebui sa faca statul?[/b]
Expertul in economie spune ca statul roman ar trebui sa creeze premisele dezvoltarii mediului investitional si abia apoi sa culeaga roadele cresterii economice, adica sa inceapa sa cheltuie.
”In primul rand, statul trebuie sa isi reduca rolul din economie. S-a ajuns la reglementari aberante, la numarat shaormele vandute la colt. Statul vrea sa faca prea multe. In al doilea rand, statul are nevoie de o cura de slabire”, spune Nechita.
”Atata timp cat nu ducem reforma dincolo de masuri de suprafata, atata timp cat, in loc sa desfiintam institutiile ineficiente ale statului, taiem din salarii si alocatii, la ce ne putem astepta?”, a mai declarat expertul.
[img=1773][/img]
Altfel, statul nu va face altceva decat ceea ce stie mai bine. Sa se imprumute tot mai mult, pe banii nostri.
Pe 30 mai, Centrul Independent de Studii in Economie si Drept va marca un eveniment mai putin obisnuit – ziua in care, potrivit calculelor, vom incheia perioada in care am muncit pentru stat si vom incepe, teoretic, sa muncim si pentru noi.
Ziua libertatii fiscale este un indicator conceput in 1948 de catre omul de afaceri Dallas Hostetler din Florida.
”Dincolo de limitele sale, Ziua libertatii fiscale arata, intr-un mod usor de inteles pentru fiecare contribuabil, cat de mult costa statul si diversele ‘servicii gratuite’ pe care acesta le furnizeaza. Acest indicator reaminteste faptul ca ‘resursele publice’ trebuie mai intai produse inainte de a fi cheltuite sau redistribuite”, spune Radu Nichita.