Noile estimari ale Asociatiei Benzinarilor Particulari spun ca benzina si motorina s-ar putea scumpi cu pana la 20%, esalonat, pana la finele anului, cel mai ieftin litru de benzina urmand sa coste minim 4 lei.
Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP), a declarat, pentru DailyBusiness, ca realitatea a dat peste cap prognozele anterioare de scumpiri, ce anuntau cel mai puternic val de cresteri de preturi abia la inceputul anului viitor.
„Realitatea a dat peste cap cele mai optimiste prognoze. Scumpirile au ajuns deja in piata. Petrom-OMV si celelalte companii au majorat preturile, desi nu aveau motive foarte plauzibile”, a spus Tache. El a explicat ca fabricantii de produse petroliere isi cumpara petrolul in avans, creandu-si stocuri intre 30 si 60 de zile. Chiar daca in acest moment, rafinariile prelucreaza petrolul cumparat asta-vara, se pare ca firmele au profitat de oportunitate si au majorat tarifele.
„Petrolul rafinat acum a fost cumparat cu 60-70 de dolari pe baril. Scumpirea asta, in corelatie cu piata internationala, ar fi trebuit sa apara peste o luna-doua, nu acum, atat de repede. Abia la inceputul lui 2008, se vor termina stocurile din prezent”, a mai spus Tache.
Presedintele ABP si-a revizuit astfel declaratiile anterioare, in care spunea, tot pentru DailyBusiness, ca preturile vor creste cu pana la 20% la inceputul anului viitor.
Tache: Cel mai ieftin carburant va costa minim 4 lei pe litru
Cel mai ieftin carburant ar putea ajunge sa coste, in luna decembrie, 4 lei pe litru, cu peste o treime mai mult fata de inceputul anului 2007, spune Ion Tache. Motivul este unul cat se poate de simplu, la prima vedere. Pretul barilului de petrol, din care se rafineaza carburantii, a ajuns ieri la peste 99 de dolari, fata de 60-65 de dolari pe baril cat era asta vara.
Ion Tache a declarat ca desi pretul carburantilor este format doar in proportie de maxim 30% din pretul titeiului, marile companii profita de „conditiile de pe pietele internationale” si majoreaza tarifele.
„Nu vom mai vedea preturi sub 4 lei pe litru la benzina, in acest sfarsit de an. Preturile vor creste esalonat, cate putin in fiecare saptamana, asa cum se intampla acum. Marile companii au luat aceasta decizie pentru a evita aparitia unor socuri puternice in economie, din cauza valului de scumpiri”, a spus Ion Tache.
Tache: Colaborare tacita in piata carburantilor
Prima companie care a dat tonul scumpirilor a fost Petrom-OMV care a crescut preturile, luni, cu pana la 10 bani pe litru, invocand majorarea preturilor pe piata internationala, corelata situatiei din Romania. Motivul a fost invocat de fiecare data in acest an, pentru fiecare scumpire. Preturile au urcat cu 9% in ultimele doua luni si cu 15% pe ansamblul acestui an.
Tonul dat de Petrom, cel mai mare distribuitor din piata carburantilor, a fost urmat imediat de majoritatea companiilor. Din 20 noiembrie, Lukoil a aplicat aceeasi majorare de tarife ca si Petrom, in timp ce Rompetrol a adaugat 5 bani la litru. O crestere similara de tarife a anuntat si Mol, in timp ce Agip nu s-a decis inca in ce procent va majora preturile, cresterea tarifelor la benzina si motorina fiind insa iminenta.
Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari spune ca ceea ce se intampla in piata poate fi caracterizata ca o adevarata „hora” a scumpirilor.
„Exista o relatie tacita intre companii care nu este pusa pe hartie. Se lucreaza tacit pe ideea – daca nu faceti voi, facem noi (scumpirile -n.r.)”, a spus Tache.
Un litru de benzina Premium costa in medie, in prezent, intre 3,49 si 3,61 lei pe litru, in timp ce motorina se vinde incepand de la pretul de 3,46 de lei pana la 3,51 lei.
Consiliul Concurentei ancheteaza situatia de 2 ani
In timp ce companiile majoreaza preturile in cascada, Consiliul Concurentei ancheteaza situatia din intreaga piata a petrolului. Numai ca acest lucru a inceput in septembrie 2005 si inca dureaza, conform declaratiilor purtatorului de cuvant al institutiei, Simona Barbu.
„Consiliul Concurentei s-a autosesizat cu privire la problemele din piata petrolului inca din 2005, cand a fost declansata o investigatie cu privire la modul in care se formeaza preturile si celelalte probleme cu care se confrunta acest sector de activitate. Ancheta este in curs de desfasurare, pentru moment neavand nicio concluzie preliminara ce poata fi facuta publica”, a declarat Barbu.
Intre timp insa, vocile care cer un control al statului cu privire la situatia din piata carburantilor se inmultesc. Alaturi de Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, in randul celor care cer o investigatie, dar mai ales rezultate, s-a inscris si fostul ministru al Industriilor, Dan Ioan Popescu.
„In calculul pretului carburantilor, trebuie incluse cotatiile de pe piata internationala si variatiile de curs leu-dolar, insa Petrom ar trebui sa ofere mai multa stabilitate. Ar trebui ca autoritatile din concurenta sa se sesizeze si sa vada ce procent din aceste cresteri de preturi sunt acoperite in realitatile economice”, a declarat in aceasta saptamana D.I.P., conform NewsIn.
„Va trebui ca guvernul sa se implice activ in piata pentru a reglementa acest domeniu. Nu sa impuna reguli, ci sa ia masurile legale, prin Ministerul de Finante, prin Consiliul Concurentei, pentru a face ca piata sa functioneze cinstit, in conformitate cu performantele economice si nu a speculatiilor financiare”, a declarat si Ion Tache.
Scumpirea carburantilor va avea un impact major in economie
Dincolo de discutiile privind oportunitatea majorarilor de preturi, impactul asupra economiei romanesti ar putea fi unul major, spune Tache. Lucru declarat recent si de Aurelian Leca, presedintele Confederatiei Nationale a Patronatului Roman.
El declarat ca primul soc va fi resimtit in transporturi, iar impactul se va propaga apoi in lant, in toata economia, alimentand inflatia.
„Cresterea preturilor carburantilor, daca va ajunge la un asemenea nivel, se va simti in primul rand in transporturi. Se vor scumpi inevitabil transportul rutier, feroviar, iar apoi vor urma scumpiri in lant, de la energie si pana la produsele din cosul zilnic”, a declarat Leca pentru DailyBusiness.