Sezonul raportarilor financiare pe trimestrul al treilea la nivel mondial a adus o serie de surprize pozitive, care au uimit pietele financiare.
Cele mai bune semnale, pe baza datelor financiare prezentate pana vineri, au venit din sectorul IT&C, unde Intel, IBM si mai ales Apple, au raportat profit in crestere pe cel de-al treilea trimestru.
Cea mai buna performanta a reusit-o, de departe, gigantul Apple. Vanzarile in crestere cu 25% a celebrelor iPhone si calculatoarelor Mac au adus, la finele trimestrului 3, un profit mai mare cu 47% (de 1,7 miliarde de dolari), cu mult peste asteptarile pietei.
IBM a raportat un profit net de 3,2 miliarde de dolari, cu 14% mai mare fata de cel inregistrat in perioada similara din anul trecut, iar Intel a anuntat un rezultat net de 1,9 miliarde dolari, in scadere cu 5% fata de trimestrul 3 din 2008, insa peste estimarile analistilor.
La randul lor, principalii jucatori din piata Internetului, una dintre cele mai lovite de criza, au raportat rezultate pozitive. Google, ce detine cel mai popular motor de cautare, a raportat un profit net de 1,64 miliarde dolari, in crestere cu 27% fata de aceiasi perioada din anul trecut.
Rezultatul a depasit chiar si cele mai optimiste estimari din piata. Yahoo a anuntat, la randul sau, un profit cu adevarat record in vreme de criza, de 186 milioane de dolari, in crestere cu 244%.
In acelasi interval, grupul american de licitatii online eBay a raportat un profit de 350 milioane de dolari, in scadere insa cu 30% fata de perioada similara din 2008, insa peste estimarile analistilor. Iar Amazon a marcat un castig de 199 milioane de dolari, in crestere fata de anul trecut, pe fondul cresterii vanzarilor dispozitivului de citire a cartilor in format digital, Kindle.
„Rezultatele pozitive inregistrate de gigantii din IT&C vin pe fondul reducerilor puternice de costuri realizate in acest interval. Toata lumea a economisit la sange, a facut disponibilizari, si-a reevaluat portofoliul de produse si strategia de vanzari. Unii au reusit, altii nu”, a declarat expertul Glen Berrymore, de la Glendale Analitics.
Printre perdantii acestei perioade s-au aflat Nokia si Sonny Ericsson.
Grupul finlandez Nokia a socat pietele, afisand o pierdere neta de 559 milioane euro in al treilea trimestru, primele rezultate negative din ultimul deceniu. La randul sau, Sony Ericsson a inregistrat o o pierdere neta de 164 de milioane de euro, pe fondul scaderii afacerilor cu 42%.
In intervalul iulie-septembrie, Sony Ericsson a vandut putin peste 14 milioane de telefoane mobile, cu 45% mai putin fata de trimestrul 3 din 2008. Directorul executiv Carl-Henric Svanberg a declarat ca piata este mai „dura”, iar conditiile de creditare din unele economii emergente sunt inca dificile.
Bancile incep sa iasa din criza?
„Atunci cand bancile vor da primele semnale de revenire, putem vorbi de inceputul sfarsitului crizei. Recesiunea va continua atata timp cat pietele financiare vor fi contaminate cu active toxice „, a declarat, recent, omul de afaceri George Soros, intr-un interviu pentru BBC.
Citigroup, JP Morgan, Goldman Sachs, Credit Suisse sunt doar cateva dintre marile banci care au inregistrat un profit peste asteptari in cel de-al treilea trimestru.
Analistii economici au declarat ca, si in conditiile in care mare parte din castiguri a venit din tranzactionare sau alte activitati conexe, semnalul dat de bancheri poate fi privit ca o picatura de optimism intr-o mare de incertitudine.
„Problemele exista. Nu putem spune ca am trecut de criza, ca bancile s-au curatat, insa aceste semnale sunt menite sa arate ca s-au facut pasi inainte si ca bancile cauta sa iasa din criza”, a declarat analistul John McKinston, de la F&P Global Market.
Goldman Sachs a raportat, pentru cel de-al treilea trimestru, un profit de 3,2 miliarde de dolari, de 4 ori mai mare decat cel inregistrat in aceiasi perioada a anului trecut.
JP Morgan a inregistrat un profit de 3,59 mld. de dolari, iar Wells Fargo, a patra banca americana dupa active, a raportat un profit in crestere cu 60%, la 2,6 miliarde de dolari, pe fondul cresterii activitatii din domeniul ipotecar. Si Morgan Stanley, a sasea banca americana, a inregistrat in perioada iulie-septembrie un profit de 500 milioane de dolari, dupa trei trimestre consecutive de pierdere.
Si in Europa, au aparut primele semnale pozitive. Deutsche Bank, cea mai mare banca din Germania, a anuntat un profit peste estimari, de 1,4 miliarde de euro. Acest fapt a starnit entuziasmul investitorilor, dovada ca valoarea titlurilor Deutsche Bank aproape ca s-a dublat in 2009, iar banca germana este evaluata acum la 34 de miliarde de euro.
Profit peste estimari a marcat si Credit Suisse, cea mai mare banca elvetiana dupa capitalizare. Elvetienii au uimit pietele cu un profit net peste estimarile analistilor, de 2,35 miliarde de franci elvetieni, realizat in principal din activitatile de tranzactionare si de pe piata instrumentelor financiare cu venit fix.
Dincolo de aceste rezultate pozitive, au existat si noi confirmari ca efectele crizei sunt departe de a se fi estompat.
Dovada ca Bank of America, cea mai mare banca din Statele Unite, a raportat in trimestrul al treilea pierderi nete de 1 miliard de dolari. Si asta dupa ce, in urma cu un an, in apogeul crizei financiare, incheia perioada iulie-septembrie cu un venit net de 1,2 miliarde de dolari. Potrivit expertilor, pierderile au venit pe fondul expansiunii restantelor la creditele populatiei.
Consumul si-a temperat scaderea
Semnale pozitive au venit si din industria alimentara.
Nestle, cel mai mare grup alimentar din lume, a anuntat o crestere de vanzari de 3,6% in primele noua luni, in linie cu estimarile analistilor.
Si Danone a anuntat vanzari in crestere cu 2,4% in primele 9 luni ale anului, respectiv cu 4,1% in trimestrul al treilea. Datele nu includ insa achizitiile si fluctuatiile valutare, care daca sunt luate in calcul, marcheaza scaderi pentru ambele grupuri.
Potrivit expertilor, in aceasta perioada au scazut vanzarile de produse premium, in genul apei minerale Perrier, aflata „in curtea” Nestle, si au crescut vanzarile de produse mai ieftine, in conditiile in care consumatorii si-au reconsiderat cosul de cumparaturi. Astfel, printre castigatorii perioadei de criza s-au aflat operatorii de retele fast-food, ale caror oferte s-au pliat pe asteptarile pietei.
McDonald’s, cea mai mare retea de restaurante fast-food din lume, a afisat, astfel, pentru trimestrul 3, un profit net de 1,26 miliarde dolari, in crestere cu 5,9% fata de aceeasi perioada din 2008, ca urmare a cresterii vanzarilor la numar constant de unitati si reducerii costurilor.
„McDonald’s si concurentii sai au rezistat mai bine la criza decat alte tipuri de resturante, ca urmare a preturilor mici, insa cresterea somajului ar putea anula acest avantaj”, avertizeaza analistii, citati de Reuters.
„Industria alimentara in general ar putea da mai multe semnale pozitive in cel de-al patrulea trimestru, in conditiile in care sarbatorile de iarna vor aduce cresteri importante de vanzari”, a declarat analistul Mark Bosman, de la Market Watch.
Semnale contradictorii
Dincolo de primele rezultatele pozitive din sistemul bancar, industria alimentara si IT&C, exista inca multe domenii in care recesiunea se manifesta inca puternic.
Un semnal in acest sens il reprezinta rezultatele inregistrate de General Electric, una dintre cele mai mari companii din lume, cu activitati in aproape toate domeniile, de la industria grea, la infrastructura, comert, finante, sanatate si media.
Profitul gigantului american a scazut in al treilea trimestru cu 42%, la 2,5 miliarde de dolari, pe fondul scaderii afacerilor cu 20%, la aproape 38 de miliarde de dolari.
Venitul net al firmei americane a fost tras in jos de divizia financiara si de cererea redusa pe partea de echipamente. Cu toate acestea, profitul pe actiune a fost peste estimarile pietei. Analistii au declarat ca rezultatul, ceva mai bun decat estimarile, se datoreaza programelor de concedieri si de control al costurilor.
„Cu o floare nu se face primavara”, avertizeaza analistii, aratand spre rezultatele altor companii importate, care au raportat pierderi masive in T3.
Relevant poate fi cazul gigantului aeronautic american Boeing, ale carui pierderi trimestriale au depasit 1,5 miliarde de dolari, peste estimarile pietei. Anul trecut, in trimestrul 3, constructorul aeronautic a consemnat un profit de 695 milioane de dolari.
Potrivit expertilor, rezultatele financiare proaste au fost cauzate de intarzierile in constructia modelelor 747 si 787. In cazul ultimului, compania a amanat lansarea acestuia pentru trimestrul 4 din 2010.
In industria auto, pana la finele saptamanii trecute, putine companii isi anuntasera rezultatele. La capitolul exemple pozitive, Hyundai si Honda au anuntat cresteri de profit, in timp ce constructorul suedez Volvo a inregistrat o pierdere trimestriala sub asteptari, datorita importantelor reduceri de costuri efectuate in acest an.
Hyundai si-a triplat a profitul in al treilea trimestru, in urma deprecierii monedei sud-coreene, wonul, si cresterii vanzarilor in Statele Unite si China. Honda, care isi va publica rezultatele financiare pe 27 octombrie, a estimat un profit mai mare cu circa 220 milioane de euro, la 736 milioane de euro, iar Volvo pierderi de 3,3 miliarde coroane suedeze (323 milioane euro).
„Piata auto tinde sa isi revina, mai ales pe segmentul masinilor din clasa mica, ceva mai ieftine, dovada ca japonezii si coreenii au inregistrat cresteri de vanzari. Ma astept ca in 2010 sa vedem o stabilizare a pietelor, fapt ce va atrage un efect pozitiv in toate domeniile conexe, in genul industriei siderurgice si celei petroliere”, a declarat Kenneth Toll Johansson, analist in cadrul Erik Penser.