Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, Romania se asteapta la o crestere semnificativa a numarului de investitori din Asia, in special din China.
„Investitiile chinezilor se vor dubla in urmatorul an, depasind valoarea actuala de 210 milioane dolari”, estimeaza Sorin Vasilescu, director in cadrul Agentiei Romane pentru Investitii.
La finalul anului trecut, China se afla pe locul 17 in topul investitorilor straini in Romania.
„Daca pana acum relatiile cu China s-au rezumat la importuri masive de textile si produse de larg consum, pe viitor ne putem astepta la investitii chineze masive in special in domeniul constructiilor, al infrastructurii si al protectiei mediului”, spune si Viorel Pana, presedintele Grupului de Afaceri Romano-Chinez.
De ce sunt insa chinezii atat de interesati de Romania? Un posibil raspuns il are chiar ambasadorul Chinei la Bucuresti, Xu Jian. „Odata cu integrarea in UE, Romania poate fi un cap de pod pentru afacerile Chinei in Europa. Porturile de la Marea Neagra, in special, sunt un atu important pentru colaborarea noastra”, considera ambasadorul chinez.
Investitii pe banda rulanta
Investitorii chinezi din Romania s-au extins in ultimii ani in aproape toate domeniile de activitate, de la comert, constructii si pana la produse naturiste. La Deva a fost inaugurata o fabrica de biciclete, investitie evaluata la 5 milioane de euro. O alta investitie, cifrata la 20 de milioane de euro, este derulata de F&J International, la fabrica de tigari Sinoroma din Buzau.
„Sunt foarte multe firme chinezesti care vor sa vina in Romania. Nivelul de taxe este foarte bun, iar terenurile destul de ieftine. Romania poate fi un cap de pod pentru exporturile noastre in UE”, spune Roger You, vicepresedintele F&J Group, grup specializat in afaceri cu tutun si procesarea lemnului. Firma are in intentie, de asemenea, deschiderea unei noi fabrici de tigari, de 100 de milioane de euro, la Calarasi.
O alta investitie importanta apartine firmei Puyang Refractories, care intentioneaza sa produca in Romania containere pentru otel, in special pentru piata UE, iar un grup de firme chineze si-a anuntat intentia de a participa la licitatiile pentru concesionarea constructiei de autostrazi in Romania.
Investitorii chinezi sunt prezenti si in telecomul romanesc, in special prin nume precum Huawei (rivalul la nivel global al companiei de echipamente de retea Cisco) sau ZTE Telecom.
Geely versus Logan
Geely Automobile va lansa primele sale masini chinezesti in Romania. Importatorul va aduce, din luna mai, doua modele, CK – de clasa subcompacta si MK – de clasa medie, ambele berline, cu preturi pornind de la 7.730 de euro, inclusiv TVA, pentru CK si 10.400 euro pentru MK. „Masinile dispun de toate dotarile necesare, iar pretul este fara concurenta”, declara directorul general al Geely Automobile Romania, Alin Marginean. O concurenta serioasa pentru Logan care tocmai s-a lansat pe piata din China.
Un alt producator chinez care vizeaza piata romaneasca este Shanghouan, cu automobilul de teren Martin Motors. Primul producator de masini chinez care a intrat pe piata din Romania este Great Wall, prin intermediul importatorului RoChin, ce va ajunge la o retea de 20 de dealeri pana la sfarsitul anului.
Schimburi comerciale de 1,9 miliarde de euro
In prezent, China este unul dintre cei mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei din Extremul Orient. Nivelul schimburilor comerciale estimat pentru 2006 este de 2 miliarde de dolari (1,6 mld. euro), iar in 2007 se estimeaza ca suma va fi cel putin dubla.
Peste 9.000 de companii chineze deruleaza afaceri in Romania. Chinezii vand in special aparatura mecanica si electronica, jucarii si textile, in timp ce Romania exporta in China produse metalurgice si electro-mecanice.
Secolul chinezesc
Secolul XXI va fi al Asiei, in special al Chinei, spun specialistii in globalizare. China a devenit a patra mare economie a lumii, devansand Marea Britanie in functie de Produsul Intern Brut, cu un nivel de 2.263,825 miliarde dolari in anul 2005, depasind cu 94 de milioane de dolari, echivalentul a 0,004%, nivelul Marii Britanii. Clasamentul este in continuare dominat de Statele Unite, urmate de Japonia si Germania.