DailyBusinesss:
Ce v-a determinat sa intrati pe piata locala cu un greenfield?
Jose Toscano: Am intrat pe o piata foarte competitiva. Stiam acest lucru in 2005, cand am venit sa cumparam BCR. Atunci cand BCR a fost privatizata, majoritatea bancilor romanesti erau detinute deja de jucatori foarte puternici. E adevarat ca am fost interesati de cel mai mare jucator de pe piata, dar in cele din urma am inceput un greenfield. Millennium bcp are experienta in ambele alternative de a patrunde pe o piata.
DB:De ce ati preferat sa veniti ca o banca locala si nu ca o sucursala?
JT: Grupul Millenium a preferat intotdeauna sa patrunda pe o noua piata ca o institutie locala. Aveam si alternativa de a veni ca o sucursala. Fiind o banca romaneasca, suntem perceputi altfel in piata. Am ales sa fim o banca autohtona pentru ca vrem sa deservim piata locala, si nu numai clientii nostri clasici (companii care sunt deja clienti ai grupului in alte tari – n.r.).
DB: Ce strategii ati folosit pentru a patrunde pe alte piete?
JT: In Portugalia, tara de origine, Millennium a inceput ca un start up. Am demarat in 1986 ca un business greenfield, ajungand sa detinem 9% din piata bancara doar prin crestere organica. Apoi intr-o a doua faza am realizat si achizitiile. Am cumparat cel mai mare jucator de piata si in 2000 alti jucatori importanti. Am ajuns astfel de la 9% la 25% prin achizitii. In Grecia am pornit cu un greenfield, in Mozambic la fel, in Polonia am inceput si cu o afacere greenfield iar apoi am devenit actionari majoritari in bancile in care aveam participatii, asa ca avem experiente in a aborda pietele in ambele feluri.
DB:Cum v-ati propus sa atrageti clientela corporate?
JT: Am inceput sa operam acum doua saptamani si avem deja cateva contacte cu firme portugheze prezente pe piata romaneasca. Unele din acestea sunt clienti ai Millennium bcp in Portugalia. Avand in vedere acest aspect si faptul ca ne cunoastem, credem ca va fi usor sa dezvoltam o colaborare si pe plan local. Este vorba de companii din constructii, din industria usoara, resurse naturale etc.
„Nu avem oportunitati de achizitie”
DB: Initial ati vrut sa achizitionati BCR, ceea v-ar fi asigurat o cota de piata de 26% din sistemul bancar. Acum ati demarat o afacere greenfield, propunandu-va o cota de 2%, in 2011. Aveti in vedere si o achizitie pe piata locala, care v-ar putea asigura o cota de piata mai mare?
JT: In Romania am decis sa incepem de la zero, pentru ca piata locala e caracterizata de o crestere economica mare, prin urmare si potentialul de crestere a sistemului bancar e mare. Deocamdata nu planuim o achizitie, credem ca nu sunt oportunitati acum.
DB: CEC ar putea face obiectul unei achizitii pentru Millennium in viitorul apropiat?
JT: Nu ne punem problema sa cumparam CEC. Atunci cand am venit sa achzitionam BCR, CEC era la randul sau scoasa la privatizare. Desi alte companii erau interesate de banca, noi nu am fost.
DB: Cum vi se par reglementarile de la nivelul pietei bancare romanesti, pe care alte banci comerciale le considera prea stricte?
JT: Reglementarile bancii centrale mi se par firesti pentru nivelul acesta de maturitate al pietei. Atunci cand am demarat afacerea in Portugalia, banca centrala portugheza avea o politica foarte restrictiva, deoarece Portugalia avea probleme de stabilitate financiara. Revenind la Romania, BNR a introdus o mare parte din regulile existente la nivelul sistemului bancar european, ceea ce e foarte bine, pentru ca avem de-a face cu un sistem unitar al regulilor.
DB: Ce parere aveti de nivelul rezervelor minime obligatorii?
JT: Alte norme, precum cea a nivelului rezervelor minime obligatorii, sunt specifice pietei romanesti, ceea e normal, din moment ce Romania nu face parte inca din zona euro. Nivelul rezervelor nu reprezinta o constrangere pentru dezvoltarea noastra, deoarece toate bancile se supun acelorasi reguli. Oricum, in viitor, regulile BNR vor converge celor din spatiul european.
Piata bancara locala e departe de a fi supraaglomerata
DB: Pe ce va veti concentra in viitorul apropiat, pe marirea cotei de piata sau pe profit?
JT: Pe ambele. Cele doua aspecte se intrepatrund. Am venit in Romania ca o banca noua, care a stiut sa isi adapteze viziunea in cadrul mai multor piete noi. Daca putem exploata acest avantaj, care tine de experienta anteriora, putem dezvolta o afacere sanatoasa, si sa fim competitivi. Romania este o piata de consum mare, de 22 milioane de persoane. Pe piata bancara romaneasca poti fi eficient si cu o cota de piata mai mica. Pe o piata mai mica, precum cea din Portugalia, care are 10 milioane de locuitori, pentru a fi eficient trebuie sa ai o cota de piata mai mare.
DB: Ce puteti spune, la prima vedere, despre sistemul bancar romanesc?
JT: Piata locala este departe de a fi supraaglomerata, asa ca nu se pune problema ca bancile sa nu aiba loc sa se dezvolte. Daca vom compara numarul de locuitori ce revin unei unitati bancare in Romania cu situatia din alte state, vom vedea ca Romania are mult mai putine unitati bancare decat Portugalia si Spania, si decat alte state din spatiul european.
DB: Cum vedeti evolutia pietei bancare locale in viitorul apropiat?
JT: Cresterea sistemului bancar se va produce pe fondul cresterii nevoilor de finantare ale romanilor, care vor fi mult mai mari odata cu dezvoltarea economica. Extinderea retelelor bancilor este mai degraba un semn al cresterii cererii pentru produse bancare decat al cresterii competitiei pe piata. Este loc si de crestere fara a avea scaderi mari in profit, pentru ca nevoia de credite a romanilor e in crestere.
DB: Planificati sa va extindeti spre alte domenii pe piata locala?
JT: Avem posibilitatea de a acorda leasing prin intermediul bancii. Pe partea de asigurari si bancassurance, vom avea o colaborare cu Eureko.
Specialistii romani ne vor ajuta sa abordam piata locala
DB: Cum ati rezolvat problema resurselor umane ?
JT: Nu mi se pare ca la nivelul pietei locale exista o lipsa de personal specializat. Romania are specialisti foarte buni. La lansarea bancii, am avut nevoie de persoane cu experienta. Nu a fost dificil sa gasim oameni. A trebuit sa ii cautam sa ii identificam si cred ca am reusit. Atunci cand ne vom extinde, vom fi mai putin dependenti de specialisti ca la inceput. Vom cauta tineri profesionisti pe care ii vom pregati noi.
DB: Ce calitati ati cautat la specialistii pe care i-ati atras in echipa proprie?
JT: Pe de-o parte calitatile profesionale, precum si dorinta de creste si a se dezvolta, ambitia si dorinta de a progresa. Aici le oferim posiblitatea sa se dezvolte.
DB: Si totusi, banca este condusa de un portughez. Cat de importanta este contributia managerilor romani?
JT: Atunci cand am venit in Romania ca o banca locala, ne-am gandit sa integram in management specialisti romani care cunosc specificul pietei. Faptul ca eu, un portughez, conduc banca, este o intamplare. Pe alte piete unde suntem prezenti, in Polonia spre exemplu, presedintele bancii este polonez, iar in Grecia este grec. Asadar, este esential sa avem specialisti locali care sa poata adapta strategia si operatiunile la necesitatile pietei. In top managementul operational, pe piata locala suntem trei portughezi si restul romani. In Portugalia avem greci in pozitii de top management, avem polonezi la conducerea operatiunilor din America si tot asa.
DB: Care credeti ca va fi avantajul competitiv al Millennium in raport cu concurenta?
JT: Avem specialisti romani foarte buni, capabili sa identifice nevoile pietei, precum si sistemele potrivite care ne vor permite sa fim flexibili si competitivi. Avantajul nostru va fi capacitatea de a reactiona repede la ceea ce credem ca sunt necesitatile pietei si sa ne adaptam produsele.