La doar 38 de ani, Bogdan Chiritoiu a preluat conducerea uneia din cele mai importante institutii ale unei economii de piata: Consiliul Concurentei. Anterior numirii sale in functia de presedintele al autoritatii de concurenta, Chiritoiu a detinut mai multe functii, in calitate de consilier in admninistratia centrala sau de expert si consultant la Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
.
DailyBusiness.ro: Cele mai mari amenzi pe care le-ati dat pana in prezent sunt pentru firme din constructii si din servicii si produse medicale. Cum se explica acest lucru?
Bogdan Chiritoiu: Fiind vorba de firme mari, si amenzile au fost mai mari, pentru ca sunt proportionale cu cifra de afaceri. Cimentul si dializa sunt principalele domenii in care s-au acordat cele mai mari amenzi. Pe zona serviciilor si bunurilor medicale a fost amenda pentru Eli Lilly, a mai fost una pentru servicii de dializa, e in lucru o investigatie pe distributia de medicamente. Deci, Consiliul pare sa-si dezvolte o anumita expertiza pe zona aceasta de sanatate.
DB: Considerati ca aceste domenii, precum cimentul sau serviciile medicale, ar trebui reglementate, pentru a se evita abuzurile de pozitie dominanta sau cartelurile?
BC: Autoritatile de reglementare au sens acolo unde exista monopol natural, unde nu poate exista o piata concurentiala. In industria constructiilor, nu vad de ce. De acord ca exista un oligopol in ciment, dar asta este treaba noastra si nu este nevoie de un reglementator special.
Sanatatea este un caz special, unde situatia este putin distorsionata, pentru ca statul are pozitie dominanta, fiind principalul jucator din piata. Este monopson. Pentru multe dintre produse, statul este singurul cumparator. Si asta normal ca poate sa creeze probleme de concurenta. Noi suntem cu ochii pe actorii privati.
[img=295][/img]
DB: Ce gen de investigatii sunt mai frecvente?
BC: Predominante sunt investigatiile pentru sanctionarea cartelurilor, intelegerile fiind considerate cele mai grave incalcari ale regulilor concurentei. Pentru instante, este mai usor sa accepte dovezi privind intelegerile. Acolo ai o hartie, un mail, un contact, e mai clar. Abuzurile de pozitie dominanta implica o analiza economica. E mai dificil de probat, de instrumentat. Avem o investigatie de pozitie dominanta pe Lafarge acum.
DB: Avand in vedere ca o metoda sigura de a dovedi intelegerile intre companii este corespondenta electronica, aveti vreun departament tehnic care sa intercepteze mail-urile intre firme suspecte?
BC: Avem niste angajati, foarte mandri de abilitatile lor. Ei isi spun „Forensic IT” (investigatori legali in domeniul IT – n.r.). Au un dispozitiv prin care pot copia in cateva minute tot continutul unui computer, inclusiv documente sterse, care se pot reconstitui.
DB: Cum ajungeti in posesia acelor mail-uri?
BC: Echipa respectiva face inspectii inopinante in teren. Avem dreptul sa intram in sediul firmelor.
DB: Cat de mare este acest departament de Forensic IT?
BC: Strict pe IT, sunt 5-6 oameni. In inspectii merg insa echipe mai mari, care pot sa sigileze computerele, copiaza si sigiliaza documente. Au puteri destul de mari de investigatie.
DB: Ce fel de pregatire au inspectorii Consiliului Concurentei?
BC: Avem multi economisti si juristi. Ei sunt functionari publici. Au un statut bun, o remuneratie buna, dar nu pot da detalii.
DB: Indeajuns pentru a nu fi mituiti?
BC: Daca omul are un caracter slab, poti sa-l platesti cu oricat … Niciodata nu e de ajuns. Dar sunt oameni tineri, bine pregatiti, si cu o remuneratie totusi atractiva.
DB: In 2008, aveati castigate 85% din litigiile in instanta. Care este situatia actuala?
BC: Deciziile Consiliului Concurentei pot fi atacate in instanta, in doi pasi, la Curtea de Apel Bucuresti, care este o instanta specializata in materia concurentei comerciale, respectiv prin recurs, la Inalta Curte de Justitie si Casatie. Decizia finala este cea pronuntata de Inalta Curte.
Tot acest proces poate dura insa si pana la 3 ani si de multe ori instanta accepta suspendarea amenzii pana la pronuntarea sentintei definitive. Or, asta mai mult decat dubleaza timpul. Mai mult timp iti ia instanta decat ti-a luat investigatia.
DB: Ati intampinat presiuni din partea marilor companii, de cand sunteti presedintele Consiliului?
BC: Nu. Imi pare rau, viata mea nu este atat de palpitanta (zambeste). Nu m-a amenintat nimeni!
DB: Totusi, va luptati cu firme mari…
BC: Noi nu tinem legatura direct cu companiile, ci cu asociatiile lor. Noi nu suntem dusmanii companiilor. Incercam sa impunem respectarea legii in beneficiul consumatorilor, fara sa fim o povara pentru mediul de business.
DB: Sa inteleg ca managerii nu va vad ca pe un dusman?
BC: Eu sper sa nu ma vada ca pe un bau-bau, ci ca pe un partener in efortul comun de a asigura un mediu concurential, care sa fie in avantajul consumatorilor si al mediului de business.
DB: De ce in alte tari amenzile date de concurenta sunt mai mari?
BC: Pe mine m-au impresionat austriecii, care desi sunt o tara mai mica, au dat o amenda pentru intelegeri pe piata lifturilor de peste 70 mil. euro. Noi nici n-am mers vreodata pe maxim. Legea ne da voie sa amendam cu pana la 10% din cifra de afaceri. Cea mai mare amenda a fost la 7% si media e la sub 5%. Este loc sa mai crestem nivelul amenzilor.
DB: Cat de important este sa ai un background politic ca sa ajungi pe o astfel de functie la numai 38 de ani ?
BC: Din moment ce este necesara o propunere din partea Guvernului si o numire din partea presedintelui, trebuie sa stie cineva de tine. Probabil ca trebuie sa ai un background public, nu neaparat politic, si sa te remarci.