Zsolt Szalay si-a inceput cariera in domeniul cosmeticelor, in companii ca L’Oreal si Garnier. Si-a continuat parcursul profesional in domeniul auto, lucrand in firme ca Porsche si Michelin. In echipa companiei petroliere MOL a fost cooptat in august 2002, ca director de marketing pe zona Ungariei si Europei Centrale si de Est. Din ianuarie 2006 este country chairman MOL Romania.
DailyBusiness.ro:
Ce masuri ati fost nevoiti sa luati din cauza crizei?
Zsolt Szalay: Noi consideram ca reactia trebuie sa fie cat mai rapida. Am aflat din diferite surse ca ceva rau urmeaza sa se intample si, incepand din august – septembrie anul trecut, am inceput sa taiem din costuri, fara sa stim cum se va termina criza.
DB:Ce fel de costuri ati taiat?
ZS: De exemplu, pe cele cu petrecerea de sfarsit de an pentru angajati. Am organizat acea petrecere, dar le-am cerut angajatilor sa contribuie. Si au inteles ca din cauza factorilor externi, este nevoie ca lichiditatile sa ramana in companie.
DB:Si au contribuit angajatii la organizarea petrecerii?
ZS: Da, si au si venit la petrecere. Au inteles ca managementul nu a facut asta impotriva lor, ci pentru ei. Din fericire, nu a trebuit sa reducem salarii sau sa facem concedieri. Din contra, am acordat si unele mariri de salarii. Am putut sa-i protejam.
Pe de alta parte, criza ne-a facut sa ne intrebam daca e bine sa continuam cu acelasi model de business utilizat de cinci ani sau sa-l modificam total. Nu e usor sa revizuiesti integral modelul de business.
DB: Ce a presupus aceasta revizuire?
ZS: Este un business foarte complex. Pe de-o parte, avem magazinele care genereaza lichiditati, ceea ce e bine pentru companie. Pe de alta parte, sunt costurile cu achizitii, electricitate. Revizuirea modelului de business a presupus reducerea acestor costuri. Magazinele consuma foarte multa electricitate, iarna pentru incalzire si vara pentru racire. In plus, sunt frigidere peste tot.
DB: Si cum ati redus costurile cu energia electrica?
ZS: Prin renegocierea contractelor (cu furnizorii – n.r.). Este un proces mai amplu, care se deruleaza si in prezent. Am reusit sa reducem costurile si prin cresterea eficientei. Utilizam tehnologii care presupun un consum mai mic de energie. De exemplu, iluminatul este realizat cu becuri economice led, care consuma cu 30% mai putina energie decat cele clasice.
DB: Care credeti ca este nivelul minim pana la care poate cobori pretul carburantilor in Romania?
ZS: Pretul carburantilor depinde de cererea din piata, dar si de conditiile locale ca accize, TVA. Preturile din Romania sunt printre cele mai mici din UE.
DB: Aveti probleme cu rau-platnicii?
ZS: Da, dar noi ne platim datoriile la timp.
DB: Ati observat vreo crestere in numarul lor sau a sumelor de recuperat?
ZS: Este o problema la nivel national. Numarul rau-platnicilor a ajuns la un nivel nesanatos pentru economie. Este prea mare, si fata de restul Europei, dar si comparativ cu situatia anterioara din Romania. Blocheaza economia, companiile.
DB: Spuneati ca pe segmentul corporate vanzarile au fost trase in jos de reducerea activitatii in transporturi si agricultura. Dar pe retail?
ZS: Pentru ca unii romani si-au pierdut locurile de munca, nu au facut economii si acum au si rate de platit. Zona de sud-est a Europei este faimoasa pentru apetitul de consum si nivelul foarte scazut de economisire. Se ajunsese la contractarea de credite pentru vacanta sau pentru nunta. Pentru mine, era un non-sens.
Cum va arata benzinaria peste 5 ani
DB: Isi administreaza MOL Romania propriile benzinarii sau are contracte incheiate cu diversi parteneri?
ZS: Noi utilizam sistemul CODO (company owned, dealer operated) pentru toate statiile. Este mai profitabil asa.
DB: De ce?
ZS: Sunt mii de moduri de a conduce un asemenea business. De asemenea, sunt mai multe tipuri de sisteme CODO. Cel pe care-l folosim noi este mai profitabil pentru ca e un model de business clar, care stabileste exact ce costuri suporta compania si ce costuri dealerul.
Dealerul este direct interesat sa aiba vanzari cat mai mari deoarece va castiga mai mult. In cazul angajatilor din benzinarii, este foarte dificil sa gasesti modalitatea potrivita de motivare a acestora. Ei nu figureaza pe statele noastre de plata, sunt angajati de catre dealeri.
DB: In ce stadiu va aflati cu noul standard vizual al benzinariilor?
ZS: Anul acesta am deschis trei noi benzinarii, cu noua imagine, la Bors, Arad si Codlea. Am remodelat si magazinul din Otopeni, care se afla in topul primelor trei magazine cu cele mai mari vanzari din retea.
DB: Cum vor arata, in opinia dumneavostra, benzinariile din Romania peste 5 ani? Ce servicii noi ca vor oferi?
ZS: Vor avea spatii mai mari pentru camioane, pompe de mare viteza, fast-food si cabine de dus special pentru soferii de camioane. Astfel de servicii exista deja in unele benzinarii din vestul Europei.
DB: Care sunt benzinariile din reteaua MOL care genereaza cele mai mari vanzari?
ZS: Topul lor variaza. Daca e trafic la granite, cele mai mari vanzari se inregistreaza la benzinariile din Arad, Bors si Oradea. Vanzari mari se inregistreaza si in benzinariile din Bucuresti. Locul in care este amplasata statia este elementul cheie.