Pe segmentul creditarii, cele mai cerute produse ale RBS in 2011 au fost imprumuturile pentru finantarea capitalului de lucru. „In ceea ce priveste creditarea pentru persoane fizice, accentul in ofertele tuturor bancilor s-a pus pe refinantare in 2010”, a mai spus Gabriels.
Anul acesta, CEO-ul RBS spera sa vada o revigorare a cererii de credite adresate investitiilor, „intrucat aceasta tendinta ar genera potential de crestere economica”.
Cu toate acestea, costul ridicat, practicat de unele banci la creditele corporate, este invocat de multe ori de companii drept un obstacol care nu le permite sa se finanteze. La nivelul pietei, creditul neguvernamental a inregistrat o scadere de 3% in termeni reali, in 2010 fata de 2009.
Insa, spune seful RBS, costul este determinat de riscul asociat clientului, iar pe masura ce companiile iau masuri pentru a isi diminua riscul, bancile nu au o problema in a ieftini creditele: „Pretul creditului este o functie de risc pe care banca o percepe la fiecare client in parte. Pentru a scadea acest pret, companiile ar trebui sa isi consolideze functia financiara, sa se auditeze, sa-si restructureze bilantul„.
In 2010, RBS Romania s-a concentrat pe calitatea activelor, nu pe volumul acestora, precum si pe intarirea relatiilor cu o baza stabila de clienti, ceea ce se va putea observa si in rezultatele financiare pentru 2010, care vor fi comunicate dupa ce grupul isi va prezenta rezultatele financiare, la sfarsitul lunii februarie.
In 2009, banca a obtinut un profit de 130 milioane de lei, iar pentru 2010 estimeaza un castig similar, dupa ce in primele noua luni ale anului profitul a urcat la 100 milioane de lei.
Banca a mentinut costurile sub control in 2010 ajustand numarul de angajati prin neextinderea unor contracte semnate pe perioada determinata. „Cred ca avem acum un numar optim de angajati pentru a asigura desfasurarea corespunzatoare a activitatii noastre. Pe anumite pozitii unde aveam nevoie de anumite cunostinte sau abilitati speciale, recrutam si din exterior”, spune Gabriels.
Structura clientelei, formata din companii foarte mari si persoane fizice cu venituri medii si peste medii, a permis bancii sa mentina un nivel al creditelor neperformante sub media pietei. Pe de alta parte, RBS nu ofera produse IMM-urilor, un segment profund afectat de criza: „In ceea ce priveste IMM-urile, nu avem in prezent servicii sau produse bancare adresate acestei categorii”, a declarat Gabriels.
„Banca noastra activeaza in segmentul companiilor mari si foarte mari, acestea s-au dovedit a fi mai putin expuse acestui gen de probleme, astfel incat nivelul provizioanelor a crescut cu un nivel nesemnificativ. De fapt, nefiind expusi la tipul de business ciclic, modelul RBS Romania prezinta o profitabilitate inelastica la ciclurile economice”, a mai spus seful bancii.
RBS are in prezent circa 2.000 de clienti corporate si 160.000 de clienti retail.
Banca se afla in topul primelor 15 banci locale, cu active in valoare de 7,1 miliarde lei, cu care controla la inceputul anului trecut 2,2% din piata.