Principalele efecte vor fi cresterea preturilor la bunuri de consum, servicii, si adancirea inflatiei.
Pretul celui mai ieftin sortiment de carburant de pe piata va ajunge la circa 3,9-4 lei pe litru, anunta Ion Tache. Preturile vor urca in urma impactului majorarii la cote record a pretului petrolului. Pe pietele internationale, barilul de petrol a ajuns sa fie cotat la 96 de dolari, fata de 50-60 de dolari, cat era cotatia asta-vara.
„Carburantii vanduti pe piata din Romania contin, in proportie de circa 60-70%, materie prima adusa din import. In conditiile in care pretul ajunge la 100 de dolari barilul, preturile carburantilor vor creste la toti producatorii si importatorii. Este inevitabil”, a declarat Tache.
El spune ca, pana in ianuarie, preturile nu vor cunoaste o modificare sensibila, urmand ca sortimentul cel mai ieftin de carburant sa coste in jur de 3,7 lei, cu majorari reduse de preturi. Peste 45-60 de zile insa, benzinarii vor fi nevoiti sa majoreze preturile brusc, pentru ca vor epuiza stocurile.
„Tarifele nu vor creste de pe o zi pe alta, cel putin in urmatoarele 45-60 de zile. Este durata in care vor fi consumate stocurile de petrol cumparate la preturile din vara”, a explicat Tache. „Odata cu reducerea stocurilor si achizitia de petrol la noile tarife, benzinarii vor trebui sa scumpeasca, pentru ca altfel vor inregistra pierderi”, a mai spus presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.
Leca: Primul impact – scumpirea transporturilor
Aurelian Leca, presedinte Confederatiei Nationale a Patronatului Roman, estimeaza ca o majorare a pretului carburantilor cu 20% va avea un impact extrem de puternic in economia romaneasca, primul soc urmand sa fie resimtit in transporturi.
„Cresterea preturilor carburantilor, daca va ajunge la un asemenea nivel, se va simti in primul rand in transporturi. Se vor scumpi inevitabil transportul rutier, feroviar iar apoi vor urma scumpiri in lant, de la energie si pana la produsele din cosul zilnic”, a declarat Leca.
Analistul economic Cristian Dinulescu spune ca o majorare a pretului carburantilor va avea un efect extrem de puternic in economie, iar inflatia va fi cu greu tinuta in frau.
„BNR a cerut guvernului sa ia masuri pentru a tine in frau inflatia. Daca nu va reusi acest lucru, cresterea economica, si asa in scadere fata de cotele prognozate, se va reduce puternic pentru ca niciun agent economic nu isi va putea permite sa ignore impactul majorarii pretului carburantilor”, a declarat Dinulescu. El spera insa ca majorarea taxelor sa nu fie atat de mare pe cat estimeaza benzinarii, mai cu seama ca din 2008, cursul accizelor la carburanti va fi calculat la un curs sensibil mai redus decat cel din 2007.
„O parte din impactul majorarii pretului titeiului ar trebui sa se atenueze din beneficiul adus de un curs mai bun pentru accize. Cel putin 5% din pret ar putea fi astfel salvat”, a mai spus analistul.
Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, si Constantin Tampiza, seful de la Lukoil Romania, au declarat, de altfel, zilele trecute, ca preturile carburantilor la pompa ar putea fi protejate anul viitor de scaderea cursului de schimb al euro folosit la plata accizelor la 3,3574 lei/euro.
„Cresterea de pret a materiei prime nu se reflecta direct in pretul final la consumator, care este compus si din taxe si impozite, deci, in masura in care taxele si impozitele nu cresc sau poate chiar vor scadea, efectul nu va fi dramatic”, a declarat presedintele Rompetrol.
De la declaratii la realitate este insa o distanta destul de mare, dovada ca, in ultima perioada, Petrom si Lukoil au scumpit carburantii, invocand aceleasi traditionale „evolutii ale cotatiilor de pe pietele internationale”, au declarat analistii economici.
„Este deja o traditie in piata ca dupa scumpirea produselor Petrom sa urmeze corectii la toate companiile. Preturile vor creste, cu siguranta, pentru ca nu au de unde sa acopere scumpirea titeiului cu 50%”, estimeaza analistul Cristian Dinulescu.
Reprezentantul asociatiei benzinarilor confirma estimarile pesimiste, invocand interesele economice, care vor prima in fata efectelor in lant ce le pot aduce majorarile de preturi.
„Daca mie ca firma, imi creste pretul materiei prime cu 50%, ce o sa fac, o sa stau sa tin pretul de teama ca o sa imi scada vanzarile? In niciun caz. Pana la urma este vorba de un business, in care marfa oricum se vinde bine, iar profitul este primordial”, a mai spus Ion Tache.
Efectele au inceput sa apara in UE
Seful benzinarilor particulari are si argumente cand afirma ca majorarea preturilor este inevitabila, prezentand situatia de pe pietele internationale, acolo unde pretul carburantilor a inceput sa creasca, ajungand la valoarea maxima a ultimilor doi ani.
Astfel, benzina de referinta Eurograde se tranzactiona joi cu 850 dolari/tona pe pietele internationale. „Este cel mai mare pret inregistrat dupa varful din 2005, cand a fost atins nivelul de 855 dolari/tona”, a spus luni un broker, citat de presa internationala, facand referire la valoarea maxima atinsa imediat dupa uraganul Katrina.
In urma cu doi ani, preturile au crescut brusc, ca urmare a incendiului de la una dintre rafinariile Petroplus din Marea Britanie (cea mai mare compania independenta de rafinare din Europa) si dupa problemele de productie intervenite in cadrul unei alte rafinarii din Germania.
„Este o perioada de acumulari de stocuri pentru iarna, iar eterna criza din Orientul Mijlociu vine sa toarne gaz pe focul cresterii preturilor”, a spus Cristian Dinulescu. „Pe fondul cresterii cererii de petrol din pietele asiatice, in special din China si India, la care se adauga nervozitatea din piata americana a petrolului acolo unde investitorii nu mai stiu cum sa cumpere mai repede cat mai mult titei, pentru a-si asigura stocurile, este de asteptat ca criza sa se accentueze, iar pretul barilului sa depaseasca lejer 100 de dolari”, a mai afirmat Dinulescu.
De aceeasi parere este si analistul Radu Limpede care vede in situatia din Orient principal motiv pentru cresterea la cote fara precedent a pretului petrolului. „Inevitabilele conflicte armate ce se anunta intre Turcia si separatistii din Irak, criza profunda din relatia americano-iraniana, scaderea puternica a productiei in America Latina, vin sa creasca temerile investitorilor si sa aprecieze pretul carburantilor”, a declarat Limpede.
Previziunile negative privind pretul petrolului au devenit unanime, in ultimele zile. Nici macar cei mai optimisti specialisti in domeniu nu intrevad o iesire din criza. „Pretul barilului de petrol va ajunge la 100-150 de dolari”, estima, zilele trecute, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu.
Tampiza: Pretul nu va depasi 110 dolari/baril
Constantin Tampiza, presedintele Lukoil, a declarat joi ca pretul nu va depasi insa 110 dolari/baril, acesta fiind, in opinia sa, pretul maxim pe care il poate atinge petrolul in actuala conjunctura economica.
„Cum depaseste 110 dolari, (petrolul) vom avea surplusuri pe piata internationala, deoarece investitorii se vor orienta catre resursele alternative. Cred ca ne apropiem de punctul culminant, a carui depasire va reprezenta un pericol pentru producator”, a subliniat Tampiza.
„Nu trebuie sa ne mandrim ca astazi cresc preturile si castigam foarte mult. Efectele nu vor intarzia sa apara. Va aparea o piata noua, o piata energetica alternativa. Sunt convins ca vom avea o piata a energiei alternative”, a mai precizat acesta.
Aurelian Leca, presedinte Confederatiei Nationale a Patronatului Roman, unul dintre cei mai vechi specialisti romani in domeniul energiei, spune ca temperarea efectelor majorarii preturilor carburantilor nu poate veni decat din cresterea eficientei energetice.
„In prezent, in economia romaneasca, peste 35% din energie este pierduta din cauza risipei. Pentru a putea limita impactul unei eventuale cresteri de preturi la carburanti, firmele si mai ales statul trebui sa gandeasca elaborarea unor strategii care sa creasca eficienta energetica”, explica Leca.
Lucru recunoscut si de Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor, care a declarat joi ca in economia romaneasca pierderile energetice sunt de circa 20% si ca trebuie realizata o strategie nationala in domeniu.
Pe de alta parte, companiile petroliere au inceput sa caute solutii alternative de materii prime, pentru a putea mentine cifrele financiare la cote optime. In timp ce Rompetrol si Petrom au investit in energiile alternative, Lukoil a pus in practica, langa Ploiesti, un proiect de inlocuire a pacurii si gazului cu coxul, pentru obtinerea energiei electrice. In felul acesta, s-a reusit pe de o parte diminuarea costurilor, iar pe de alta parte reducerea gradului de poluare, dupa cum a declarat presedintele companiei, Constantin Tampiza.