Aceasta crestere de pret ar urma sa se produca pe fondul cresterii cotatiei petrolului la cote istorice, pe pietele internationale, afirma jucatorii din piata.
Motorina a trecut deja, in aceasta saptamana, de bariera celor 4 lei pe litru la statiile Petrom si Rompetrol. Petrom nu a facut niciun anunt oficial legat de noul val de scumpiri, cu toate ca la pompa, pretul motorinei depaseste 4 lei. In schimb, Rompetrol a anuntat oficial ca a majorat de luni pretul motorinelor cu 6 bani pe litru, un litru de Efix Diesel (Euro 4) fiind comercializat cu 4,08 lei/litru, iar motorina Super Euro 5 cu 4,34 lei/litru.
De la inceputul anului si pana in prezent, pretul carburantilor vanduti pe piata romaneasca a crescut, conform Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP), cu pana la 18%, motivul invocat referindu-se la cresterea puternica a cotatiilor internationale pentru carburanti.
„Scumpirile carburantilor, intervenite la sfarsitul anului trecut si in acest inceput de an, sunt corelate cu conditiile din pietele internationale”, a declarat, pentru DailyBusiness, Dan Pazara, directorul de comunicare de la Petrom. Oficialul celei mai mari companii petroliere din Romania spune ca Petrom opereaza majorarile in corelatie cu aceste cresteri de tarife internationale, dar si datorita conditiilor specifice pietei autohtone.
„Pretul carburantilor depinde in mod direct de cotatiile benzinei si motorinei pe pietele internationale. Vreau sa va spun ca, in ciuda celor afirmate in piata, indicele de majorare a preturilor in Romania respecta aceeasi reteta ca in toata Uniunea Europeana. Nu exista o crestere nejustificata de preturi”, a mai afirmat Pazara.
Pretul petrolului, din care este produsa benzina si motorina, a crescut, intr-adevar, la cote record pe piata internationala. Daca la finele anului trecut, pretul varia in jurul valorii de 90 de dolari/baril, zilele acestea a depasit 111 dolari/baril. Marti, cotatia a fost de 106 dolari. Spre comparatie, in vara trecuta, barilul de petrol se situa in jurul valorii de 50-70 de dolari.
„Scumpirile au o justificare, nimeni nu spune ca nu”, a declarat analistul economic Ilie Serbanescu. „Din pacate insa, ritmul de majorare a preturilor a depasit orice nivel acceptabil. Se stie foarte bine ca distribuitorii lucreaza pe stocuri de 2-3 luni. De pilda, daca au cumparat in decembrie titeiul cu 90 de dolari/baril si au stocuri de 3 luni, de ce au scumpit benzina in acest interval cu 14-16%?”, se intreaba Serbanescu.
El crede ca in Romania, „marile companii isi fac de cap, crescand preturile asa cum vor, dar mai ales cand vor, in conditiile unei lipse totale de control in piata”.
„Nu se pune problema ca majorarile de preturi sa fie ilegale. Asta este exclus. Insa, daca te uiti la cresterea de profit anuntata de Petrom pentru acest an, de peste 41%, cum estimeaza Erste Bank, te intrebi daca nu cumva este ceva putred la mijloc”, a mai spus Ilie Serbanescu.
Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP), este chiar mai vehement si afirma ca marile companii prezente pe piata romaneasca a carburantilor practica un adevarat „jaf la drumul mare”.
El a dat si un exemplu. „In decembrie, am cumparat o cisterna de 19,5 tone de motorina cu 774 de milioane de lei vechi. Acum, pentru aceasi cantitate, pretul este de 900 de milioane. Practic, daca in decembrie litrul de carburant la rafinarie era de 3,2 lei, acum este 3,78 lei, o majorare de pret de 14%. In acest ritm de scumpiri, preturile vor ajunge lejer la 5 lei/litru in vara, daca petrolul sare de 130-140 de dolari/baril”, a declarat, pentru DailyBusiness, Ion Tache.
De ce este motorina mai scumpa ca benzina?
Pretul motorinei pe piata romaneasca a ajuns, de doua luni de zile, sa il depaseasca pe cel al benzinei. Un lucru anormal, considera ABP.
„Dintr-o tona de petrol se scoate mai multa motorina decat benzina. In plus, costurile de productie ale motorinei sunt mai mici decat in cazul benzinei. Orice justificare de pret este anulata de realitatea economica”, este de parere reprezentantul Asociatiei.
Dan Pazara de la Petrom are insa o alta explicatie. El crede ca pe piata romaneasca cel putin, doua sunt motivele principale care determina un pret mai mare la motorina decat benzina.
„In primul rand, acciza la motorina a crescut de la 1 ianuarie, deci este mai mare. In plus, consumul de motorina pe piata romaneasca a crescut foarte mult in ultima perioada si astfel a determinat producatorii si distribuitorii sa investeasca mai mult in productia acestui carburant”, a spus Pazara.
Ion Tache considera ca varianta Petrom este incorecta. „In Germania, din cele 80 milioane de autovehicule care trec prin cea mai puternica tara din UE, 70% folosesc motorina. La ei de ce nu creste pretul la fel ca la noi?”, a spus Tache.
De la 1 ianuarie 2008, acciza la motorina a crescut cu 5,6%, de la 307,59 euro/tona la 325 euro/tona. In plus, tot de la inceputul acestui an, companiile sunt obligate sa vanda motorina amestecata cu un procent de 3% biocombustibil, fata de 2% in 2007, fapt ce a generat cheltuieli suplimentare pentru adaptarea rafinariilor si pentru productia propriu-zisa.
Conform oficialilor Petrom, „incepand cu 1 ianuarie, odata cu cresterea accizei standard pentru motorina, nu se mai prevede acciza redusa pentru biomotorina”, fapt ce genereaza costuri suplimentare.
Serbanescu: Consiliul Concurentei ar trebui desfiintat
Asociatia Benzinarilor Particulari spune ca statul roman, prin intermediul Consiliului Concurentei, ar trebui sa se sesizeze privind situatia din piata si sa finalizeze intr-un fel sau altul ancheta de pe piata carburantilor, pe care a inceput-o inca din 2005.
„Din 2005, tot ancheteaza. Ce cauta ei, nimeni nu mai stie. Cert este ca nu au oferit nicio concluzie in ancheta asta, nici pozitiva, nici negativa”, spune Tache.
Analistul Ilie Serbanescu crede ca institutii precum Consiliul Concurentei, in actualele conditii din piata romaneasca, nu isi mai au practic rostul.
„Mai bine ar desfiinta odata Consiliul Concurentei, ca si asa nu face nimic. Nici in cazul monopolului impus de hipermarketuri, nici in cazul carburantilor. Nu are practic nicio utilitate si cheltuie bani de pomana”, spune Serbanescu.
Pozitia Consiliului Concurentei in dosarul extrem de delicat al pietei carburantilor este aceeasi din 2004.
Presedintele Consiliului, Gheorghe Oprescu, a declarat, recent, ca nu poate interveni direct cand se scumpesc carburantii intrucat acest lucru nu inseamna neaparat o incalcare a drepturilor consumatorilor.
„Consiliul urmareste bunastarea consumatorului, dar lucram la acest fapt prin metode indirecte. Majorarea preturilor poate fi problema Consiliului daca intervin carteluri sau bariere care impiedica intrarea pe piata a altor companii din domeniu”, a spus Oprescu.
Potrivit acestuia, autoritatea de concurenta poate interveni numai dupa investigatii in urma carora s-a stabilit o ilegalitate.
„Scumpirile la carburanti nu sunt neaparat practici anticoncurentiale. Consiliul poate interveni numai dupa ce a analizat si are probe in acest sens. Piata carburantilor este oricum foarte dificila si avem o investigatie in curs din anul 2005. De asemenea, Consiliul desfasoara o investigatie pe piata painii din primavara acestui an. Ambele se pot termina cu acuzatii si sanctiuni sau se poate stabili ca nu s-a gresit cu nimic”, a mentionat Oprescu.
Petrolul, la 150 dolari/baril, o realitate posibila in acest an
Cresterea preturilor carburantilor va continua pe tot parcursul acestui an, spun analistii economici. In conditiile in care membrii Organizatiei Tarilor Exportatoare de Petrol vor tine de nivelul actual al productiei, in ciuda cresterii cererii de titei, urmare a dezvoltarii spectaculoase a tarilor emergente, in special China si India, petrolul va continua sa se scumpeasca, iar acest lucru se va traduce in mod direct in preturile de la pompa.
Ion Tache, presedintele ABP, crede ca in acest an, cotatia petrolului ar putea ajunge la 150 de dolari, daca tarile OPEC nu vor creste productia.
Iar producatorii de carburanti, in aceste conditii, vor continua sa creasca preturile. Lucru recunoscut recent de Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil, care a declarat ca firma cu capital rusesc ar putea sa opereze noi majorari daca barilul de petrol va continua sa urce pe pietele internationale.
„Exista insa si o raza de speranta. Acum am avut aceasta crestere a cererii, datorata sezonului de iarna”, a declarat analistul Ilie Serbanescu. „Mai incolo, spre vara, cererea va scadea, iar preturile ar putea sa isi revina. Sunt curios insa daca, urmare a scaderii cotatiilor internationale, si companiile romanesti vor reduce tarifele la pompa”, a conchis Serbanescu.