DailyBusiness.ro :
Se vorbeste de introducerea impozitului forfetar in locul celui minim, si aplicarea sa la o categorie limitata de companii, cu potential evazionist. Ce forma va lua forfetarul?
Ionut Simion :De exemplu, la frizerii se poate lua in calcul cate scaune sunt in incinta, iar la restaurante numarul de mese. Se aplica cate o cota forfetara pentru aceste unitati, iar acesta devine singurul impozit pe venit pe care respectivul contribuabil il plateste.
DB : Ce probleme va asteptati sa ridice impunerea acestui impozit?
IS :Impozitul minim are in prezent avantajul de a fi usor de aplicat. Cel forfetar este adresat activitatii nefiscalizate eficient si e nevoie de multa disciplina la nivelul administratiei fiscale pentru a fi aplicat corect. La calcularea sa sunt avute in vedere, cum spuneam, mese la restaurante, scaune la frizerii, locuri la spalatorii, tinandu-se cont totodata de orasul in care se deruleaza afacerea. Fiecare oras are un potenial diferit de a genera venituri. Data fiind aceasta diversitate, este foarte greu sa stabilesti o forma finala a forfetarului. Cu toate astea, ca instrument de colectare e mult mai facil. Compania va sti ca are de platit un anumit impozit, fara a se mai tine cont de marimea profitului sau a altor venituri.
[quote]16% pe profitul IMM-urilor va creste incasarile statului, iar forfetarul va motiva firmele sa fie productive[/quote]
DB:Exista deja pe piata acest impozit, in anumite zone?
IS : Da, se aplica lucratorilor in IT. El presupune ca pentru venituri pana la un anumit nivel exista o anumita suma care se plateste ca impozit.
DB :Cum poate statul sa stabileasca o forma corecta pentru forfetar si sa obtina si o buna colectare a veniturilor la buget?
IS : In primul lui an de aplicare nu ma astept ca impozitul sa fie foarte ancorat in realitate. Vor fi unii care vor spune: „eu platesc prea mult, iar altii prea putin”. Va fi nevoie de timp pentru armonizare.
DB :Firmele vizate de forfetar vor avea posibilitatea de a alege intre el si impozit pe profit, ca in cazul impozitului minim?
IS :In mod normal, nu ar trebui sa fie asa. Pe stat nu ar mai trebui sa il intereseze cat castiga respectiva persoana. Dincolo de suma pe care o achita la stat, poate sa castige cat vrea el.
DB : Cum ar putea arata deci impozitarea intreprinderilor dupa 1 aprilie, daca aceasta ar fi data de introducere a forfetarului, potrivit ultimelor declaratii ale ministrului Finantelor, Sebastian Vladescu?
IS :Companiile care vor inregistra pierderi nu vor mai plati impozit minim si niciun alt impozit pe venit. Cele cu profit vor plati impozit pe profit, iar cele care fac parte din categoriile supuse forfetarului vor achita acest impozit. Forfetarul poate fi un stimul fiscal pentru companii sa faca performanta, sa realizeze profit.
DB :De ce?
IS : Pentru ca va starni interesul intreprinderilor sa realizeze profit, atata vreme cat, odata ce a perceput forfetarul, pe stat nu il mai intereseaza cat castiga compania. Vad impozitul forfetar ca pe o etapa a tranzitiei catre o economie dezvoltata. Mi se pare normal sa il impui, atata vreme cat nu ai suficient personal administrativ care sa urmareasca veniturile tuturor spalatoriilor, restaurantelor, domenii mai putin fiscalizate.
DB : In statele unde se reuseste o buna colectare din aceste zone, cum se procedeaza?
IS :Sunt inspectori care urmaresc aceste mici companii si penalizeaza cand observa, de exemplu, ca nu s-a taiat chitanta. Dupa ce, timp de sase luni, se demonstreaza ca firmele, in perioada in care au fost observate de inspectori, au realizat anumite venituri, companiile nu mai pot spune ca dupa ce au iesit din observare realizeaza venituri mult mai mici. Asa se ajunge la o buna colectare.
DB : Ce impact credeti ca o sa aiba forfetarului asupra bugetului?
IS : Aici este marea problema. Bugetul e construit in functie de cerintele FMI, iar asteptarile de la acest impozit sunt foarte mari. Guvernantii au preconizat venituri de 1 miliard de lei din impozit. Dar e greu de crezut asa ceva. Putem face anumite proiectii si sa estimam ca in jur de cateva sute de milioane de lei se vor obtine, dar 1 miliard, mai greu. Si asta nu pentru ca nu ar fi resurse, ci pentru ca statului ii va fi dificil sa puna la punct colectarea acestor resurse. In plus, probabil ca, asa cum a fost cazul impozitului minim, mai multe companii vor spune ca in loc sa il achite mai bine inchid, pentru ca nu sunt atat de eficiente economic pentru a il plati.
DB : Intreprinderile asupra carora se va rasfrange forfetarul, ca masura antievazionista, sunt totusi de scara mica. Cand se vorbeste de evaziune, multe voci spun ca e vorba de imobiliare, cum era inainte de criza, de domeniul energetic, si altele. De abia dupa ani de zile, persoanele fizice implicate in afaceri imobiliare platesc TVA, desi exista de multi ani o reglementare in sensul asta. Ce se poate face pentru a ataca evaziunea in aceste domenii?
IS : Pentru a colecta mai bine in aceste domenii e nevoie de o mai buna administrare fiscala. Autoritatile fiscale poarta o vina importanta. Este si vina contribuabilului ca nu cunoaste legea. Dar cata vreme, ca autoritate, primesti semnale repetate de la presa, consultanti si nu intreprinzi nimic, si apoi te trezesti si aplici retroactiv o masura, nu mi se pare normal. Daca te duceai in 2006-2007 sa te inregistrezi ca persoana fizica platitoare de TVA pe tranzactii imobiliare, nici nu exista procedura. Aceasta s-a creat abia in 2008. Dar sunt aspecte care tin de evolutia oricarei tari catre o economie dezvoltata. In plus, luand in calcul cresterea economica pe care am avut-o din 2004 in 2008, putem spune ca era greu de creat o legislatie care sa tina pasul cu aceasta evolutie.
Insa evaziune exista peste tot si tot timpul vor exista abateri. La noi exista de regula reglementarile corecte, dar uneori sunt dificultati in aplicare.
DB : Anularea cotei de 3% impozit pe venit si inlocuirea ei cu 16% pe profit va aduce mai multi bani la buget?
IS :Evident ca da. Microintreprinderile sunt in general intreprinderi cu cheltuieli foarte mici raportat la venituri, ceea ce inseamna ca profiturile sunt destul de mari. Prin urmare, impozitarea cu 16% ar aduce mai multi bani la buget.
Din pacate, nu a existat inca o lamurire din partea autoritatilor legat de ce se intampla cu microintrepriderile. Se duc ele sa ceara sa isi schimbe regimul fiscal, de la plata a 3% pe cifra de afaceri la 16% pe profit? Frumos ar fi ca, fara sa mai depuna vreo hartie, sa fie incadrate direct ca platitori de impozit pe profit. Nu ar mai fi birocratie si ar fi o masura fireasca.
DB : Totusi, cat de profitabile sunt firmele pe timp de criza?
IS : Sunt, pentru ca au cheltuieli foarte putine. In urma introducerii cotei generalizate de 16%, cred ca patronii vor incerca sa introduca mai multe cheltuieli si sa reduca profitul. Dar natura intreprinderii fiind de scara mica, si cheltuielile sunt limitate.
DB : Cum vi se par propunerile de a introduce in Codul Fiscal impozitul pe avere, CAS pe drepturi de autor, taxa fast-food?
IS : Trebuie puse in discutie, nu pot fi aruncate pur si simplu pe masa. Nu se poate spune ca ar avea ceva rau in sine, dar trebuie bine gandite.
DB :Cum ar putea continua reforma fiscala?
IS : Vad ca o masura fireasca trecerea, treptat, la impozitul progresiv. La noi trebuie create premisele dezvoltarii clasei de mijloc, atragerii de investitori straini. Discrepantele intre venituri sunt foarte mari. Daca se impoziteaza la fel, atunci cum se mai creeaza o clasa de mijloc?
DB : O replica a mediului de afaceri ar fi aceea ca o cota progresiva nu lasa economia sa se dezvolte.
IS : La ora actuala, cota unica este cea mai buna solutie si pentru dezvoltarea economiei si pentru atragerea de ivestitori. Dar cred ca impozitul progresiv poate fi introdus in circa 5-7 ani.
DB : Alte masuri?
IS : Statul roman trebuie sa faca o reformare profunda a sistemului de colectare. In momentul in care evaziunea ar fi facuta doar in cazuri exceptionale, atunci putem vorbi de o schimbare a mentalitatii.
DB : E nevoie de o intarire a controlului sau o schimbare a mentalitatii? Cu alte cuvinte, in prezent nu se stie cine face evaziune, si de aceea nu se colecteaza suficient la buget sau se stie si se inchid ochii?
IS : Cred ca pur si simplu este nevoie de schimbarea mentalitatii. Inspectorii fiscali sa nu mai inchida ochii cand intr-un restaurant nu li se taie chitanta. De asemenea, sunt companii care inregistreaza pierderi. Nu spun ca nu sunt dificultati economice. Dar trebuie verificat de ce inregistreaza aceste pierderi si daca nu cumva transfera veniturile catre alte companii din grup. Trebuie vazut daca se conformeaza legislatiei preturilor de transfer.
DB : Trebuie modernizat Ministerul Finantelor?
IS :Ministerul Finantelor trebuie reformat din cap in picioare, asa cum se intampla in Polonia. Polonia avea o colectare foarte proasta a taxelor. Prin urmare, au accesat fonduri europene si au inceput sa se modernizeze, sa imbunatateasca aparatul fiscal, sa aiba un sistem sistem modern de raportare.