Piata include snacks-uri sarate precum chips-uri din cartofi sau pop-corn, dar si batoane de ciocolata, mini-prajituri si cornuri ambalate sau deserturi pe baza de lapte.
Pe segmentul snacks-urilor sarate, Star Foods este principalul jucator, urmat de Intersnack (producatorul Chio). Pe langa productia de snacksuri, Star Foods Romania se mai ocupa si de distributia croissantelor precum ‘ 7 Days’, produse de Chipita, companie a grupului grec Vivartia.
Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante, Star Foods a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 332,46 mil. lei (96,6 mil. euro), in crestere cu aproape 21% si un profit net de 8,23 mil. lei (2,47 mil. euro), de 4,6 ori mai mare fata de anul precedent.
DailyBusiness.ro: Care sunt cele mai mari preocupari privind dezvoltarea business-ului din Romania in acest an?
Sotiris Yannopoulos: Intr-un mediu deflationist indiscutabil, principala noastra preocupare este sa mentinem la un nivel ridicat motivatia si angajamentul tuturor actionarilor nostri. Incetinirea economiei nu ne va lasa neafectati, dar credem ca suntem bine echipati pentru „furtuna” cu brandurile noastre si cu „muschii” sistemului nostru de vanzare. In plus, capacitatea noastra de a-i aduce consumatorului roman produsul potrivit la pretul potrivit, ne consolideaza prezenta in fruntea pietei de profil.
DB: Cum estimati ca va evolua piata de snacks in acest an?
SY: Ne asteptam la o stagnare sau la o crestere cu o singura cifra pentru acest an. Cu cat consumatorii sunt din ce in ce mai ingrijorati din cauza scumpirii alimentelor, si perspectiva negativa privind viitorul pe termen scurt continua, este posibil sa apara presiuni asupra consumului.
DB Dar vanzarile companiei? Cu cat estimati ca vor creste in acest an?
SY: Ne-am trasat cu atentie calendarul comercial pentru acest an astfel incat sa asiguram o performanta relativ mai buna decat a restului pietei.
DB: Cu cat au crescut piata si vanzarile companiei in 2008?
SY: Din pacate nu pot comenta, ca urmare a politicii PepsiCo (proprietarul Star Foods – n.r.).
DB: Care este nivelul consumului de chipsuri din Romania in comparatie cu alte tari?
SY: Categoria chipsurilor din cartofi este intr-o faza incipienta de dezvoltare in Romania. Spre exemplu, consumul de snacksuri sarate din Romania se ridica la circa 1 kilogram/cap de locuitor, in timp ce in piete mai mature precum Spania sau Olanda, acesta atinge un nivel de 3-4 kilograme/locuitor. Potentialul de crestere si dezvoltare este mult mai mare in Romania.
DB: Observati vreo schimbare in obiceiurile de consum ale clientilor din Romania? Vor cumpara acestia produse mai ieftine din cauza crizei?
SY: Situatia economica va afecta in mod diferit variatele categorii de bunuri si servicii. Desi sectorul alimentar este mai imun la criza fata de alte domenii, precum cel auto, isi va incetini usor ritmul de crestere si va intampina o schimbare in obiceiurile de achizitie si consum.
Cu toate acestea, nu cred ca romanii se vor orienta catre produse mai ieftine in ceea ce priveste snaksurile. Ceea ce vom intampina va fi o oarecare orientare catre produsele cu o valoare relativ mai buna. Valoarea este o data de calitate, cantitate si bineinteles pret.
DB: Ce opinie aveti cu privire la situatia economica a Romaniei?
SY: Deficitul comercial mare, economia supraincalzita, bazata in principal in ultimii ani pe investitiile straine directe speculative in sectorul real-estate, pe cheltuieli publice si consum pe datorie, pun Romania intr-o pozitie dificila.
Sunt necesare masuri in sensul restrangerii cheltuielilor publice si o noua politica fiscala, imbinate cu o atenta administrare a politicii monetare pentru a evita o presiunile inflationiste curente ce vor adanci efectele pe termen scurt ale crizei.
DB: Cum este la conducerea unei companii din alta tara? (Yannopoulos este cetatean grec – n.r.)
SY: Petrecand deja 5 ani la conducerea companiei in Romania, pot spune ca este natural. Romania mi-a oferit o platforma solida de dezvoltare si aplicare a unor practici si idei noi si s-a dovedit a fi experienta cea mai valoroasa din cariera mea de pana acum.