„Cea mai buna reclama este cea pe care o fac pacientii. Daca ei sunt multumiti si le merge bine, atunci si alte persoane vor alege sa vina la acelasi spital sa se trateze”, a explicat Bogdan Pana, director comercial al Euroclinic.
Cetatenii straini care beneficiaza de servicii de sanatate spitalicesti sunt in general persoane care lucreaza in Romania si care cauta optiunea de a se trata aici la standarde occidentale, a spus Pana.
Pentru occidentali, standardul asteptat de la serviciile de sanatate este mult mai ridicat, fiind vorba de persoane obisnuite cu serviciile occidentale, insa acesti pacienti sunt atrasi de preturile reduse cu aproape jumatate din Romania si de faptul ca aici nu mai sunt nevoiti sa fie supusi listelor de asteptare, a specificat Ilie Vonica, directorul clinicii private Polisano din Sibiu.
„Nu putem spune ca exista un turism medical propriu zis, dar sunt cetateni straini care vin in Romania pentru servicii medicale pentru a scapa de listele de asteptare sau preturile prea mari din tarile occidentale”, a spus Vonica.
In special serviciile stomatologice si inseminarea artificiala sunt cautate de cetatenii straini, a adaugat el.
„Abonatii de cetatenie straina fac parte din top managementul companiilor client”, a spus si Mariana Colcigeanu, PR manager al Medicover.
La Spitalul Euroclinic, peste 11% din pacientii de pe primul trimestru al anului sunt cetateni straini, ceea ce inseamna aproximativ 600 de persoane.
„Ei au beneficiat de servicii de toate categoriile, atit ambulator cit si operatii sau nasteri. Cele mai solicitate servicii sunt cele de ambulator, urmate de servicii de obstetrica ginecologie, nasteri si operatii. Dintre operatiile elective, cele mai cautate sunt cele de chirurgie bariatrica-chirurgia pentru slabit, preturile romanesti fiind cel putin la jumatate fata de preturile din UE”, a specificat Pana.
Grupul cel mai mare al pacientilor staini ai Euroclinic este reprezentat de americani, 1,8% din total, fiind urmat de cetatenii britanici, francezi si italieni.
„Nu putem vorbi de un turism medical propriu-zis pentru serviciile spitalicesti (operatii in general) deoarece sistemul spitalicesc privat este la inceput si va mai trece ceva timp pina cind se va crea increderea necesara pentru ca occidentalii sa aleaga sa vina in Romania, dar primii pasi au fost facuti”, a conchis Pana.
Piata serviciilor medicale private din Romania este estimata de catre principalii jucatori de profil la circa 200 mil. euro, si beneficiaza de un ritm de crestere anual de peste 15%.
Pentru 2010 sunt estimati 500.000 de asigurati in sistemul privat si o afacere pentru clinici si spitale private de circa 4-500 milioane de euro anual.
Cele mai mari spitale private din Romania sunt Euroclinic si Memorial Hospital.
Investitia in Euroclinic, primul spital privat de pe piata romaneasca, a fost de 12 mil. euro, iar investitia in Memorial Hospital a fost de 10 mil.euro. Memorial Hospital a fost inagurat la inceputul acestui an, iar oficialii Medlife estimeaza ca va avea venituri de 3 mil. euro.
La nivel mondial, potrivit Camerei de Comert a Emiratelor Arabe Unite, turismul medical a valorat 56 miliarde dolari in 2006, existand la nivel global 600 de milioane de persoane care calatoresc in scopuri medicale.
Pe de alta parte, desi nu exista vreo statistica oficiala asupra numarului de turisti care apeleaza la servicii medicale pe teritoriul Croatiei, in presa locala se vorbeste de sute, chiar mii de persoane care vin in Croatia anual pentru servicii medicale, de la proceduri stomatologice pana la operatii de infrumusetare.
Iar in 2006, britanicii au cheltuit 88,4 mil euro pentru vacante in scopuri medicale in strainatate, pentru a scapa de listele de asteptare si de preturile mari din Marea Britanie, potrivit statisticilor companiei de cerecetare a pietei Mintel. Destinatiile preferate de britanici au fost tarile din Asia si cele din Europa Centrala si de Est.