Doar 35% dintre respondenti folosesc servicii financiare formale, iar aceasta pondere este de asteptat sa creasca in urmatorii doi ani la 45%.
Cele mai utilizate servicii financiare sunt cardurile de debit (de catre 18,5% dintre respondenti), politele de asigurare (15,6%), creditele de consum (9,6%), imprumuturile de la rude sau prieteni (8,2%) si depozitele bancare (7,9%), relateaza Mediafax.
Totusi, situatia se pare ca se va schimba in urmatorii doi ani, astfel incat ponderea celor care nu utilizeaza niciun serviciu financiar sa scada la aproximativ 10%, iar utilizarea imprumuturilor de la rude sau prieteni sa creasca aproape la 30% din populatie.
Totodata, gradul de utilizare al creditelor luate „pe caiet” de la magazine se pare ca va urca in urmatorii doi ani de la 5,8% la circa 15%.
In ceea ce priveste asigurarile, studiul Bancii Mondiale arata ca utilizarea politelor este puternic corelata cu venitul, educatia, varsta si aria de rezidenta.
Aproximativ 27% dintre respondenti nu au stiut cum sa evalueze asigurarile de viata sau pentru locuinte, iar circa 22% au afirmat ca nu au nevoie de astfel de polite.
Romanii considera ca viata sau locuinta ar trebui asigurata, dar circa 10% nu au incredere ca societatile de asigurari ar respecta termenii contractului, iar peste 31% cred ca politele sunt prea scumpe.
Pe de alta parte, 12% dintre cei care folosesc servicii financiare, adica 6% din intreaga populatie, au fost nemultumiti de cel putin unul dintre acestea, dar mai putin de 2% din consumatorii nemultumiti au depus o plangere la autoritatea competenta.
Studiul arata ca cei mai multi consumatori financiari nu isi cunosc drepturile si ca majoritatea populatiei nu intelege riscurile asociate serviciilor financiare.
In plus, consumatorii au incredere scazuta in actualul sistem de solutionare a conflictelor financiare.
Alte concluzii ale studiului arata ca romanii apreciaza calitatea serviciilor financiare ca fiind „medie”, ca aproximativ 45% din populatie compara termenii si conditiile serviciilor inainte de a achizitiona, ca majoritatea aleg o institutie financiara in functie de costul creditului si ca 54% din populatie cauta informatii inainte de a cumpara un produs financiar, dar doar 4% consulta specialisti independenti.