In timp ce piata de bunuri de larg consum a scazut in primele opt luni ale anului cu aproape 7%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, segmentul tigaretelor a marcat un avans de 1,6%.
Cea mai drastica scadere din piata de FMCG a fost inregistrata pe segmentul bauturilor (10,4%), urmat de cel al produselor nealimentare (7,8%) si de cel al produselor alimentare (7,7%).
Anul trecut, piata bunurilor de larg consum din Romania a totalizat 22 miliarde euro, iar anul acesta ar putea scadea cu 10%, din cauza „rationalizarii cheltuielilor consumatorilor”, anticipeaza reprezentantii MEMRB.
Produsele nealimentare genereaza aproape 20% din vanzari in comertul modern, spre deosebire de comertul traditional unde reprezinta doar 10%.
De asemenea, vanzarile de tigarete reprezinta 22,3% din totalul vanzarilor de bunuri de larg consum, fata de nivelul de 20,5% din anului trecut.
Pe de alta parte, produsele alimentare si-au scazut usor ponderea in totalul vanzarilor de bunuri de larg consum, de la 36,3% pana la 35,9%.
Din piata produselor alimentare, categoria produselor lactate proaspete reprezinta aproape 12% in valoare, la fel ca si in 2009.
Consumul de iaurt din Romania, cel mai scazut din regiune
In categoria produselor lactate proaspete, cel mai dinamic segment a fost cel al iaurturilor, care si-a crescut ponderea cu 5,6 puncte procentuale, pana la 45,2%.
Cresteri in aceasta categorie s-au mai inregistrat pe segmentul laptelui batut, de respectiv 0,4 puncte procentuale, pana la 3%. Restul segmentelor au marcat scaderi sau stagnari.
Cel mai mult a scazut cota segmentul laptelui proaspat, cu 2,6 puncte procentuale, pana la 26,4%.
Consumul anual de iaurt din Romania este de 3,46 kilograme pe cap de locuitor, fiind cel mai scazut in regiunea Europei Centrale si de Est.
Spre comparatie, in Slovenia se consuma 13,86 kg de iaurt pe cap de locuitor pe an.