Succesiunea în 2024: Procesul poate fi unul complex și plin de formalități, necesitând o serie de acte și documente. Dacă te afli în situația de a trebui să faci succesiunea în 2024, este important să cunoști procedura și cerințele legale pentru a evita întârzierile și neplăcerile.
Succesiunea în 2024: În cazul în care nu există un testament care să prevadă altceva, moștenirea legală reprezintă calea prin care bunurile materiale, conturile și lichiditățile sunt împărțite în funcție de gradul de rudenie, fiecare succesor primind cota care i se cuvine. Vezi lista cu acte necesare pentru succesiune în 2024, precum și ce taxe și impozite se plătesc.
Succesiunea în 2024: Conform Codului Civil, succesiunea este modul în care bunurile și averea unei persoane decedate sunt transferate legal către membrii familiei sau moștenitorii desemnați. În absența unui testament care să stabilească altfel, succesiunea legală se bazează pe gradul de rudenie, fiecare moștenitor primind o parte din bunurile lăsate în urmă.
Taxa pentru succesiune la notar este stabilită în Grila Notarilor. De exemplu, pentru bunuri succesorale ce valorează 100.000 de euro, taxa este de aproximativ 3.112 lei. În cazul în care moștenitorul face acte de succesiune pentru un imobil și dorește să fie trecut în cartea funciară, costul crește cu încă 700-800 de lei. În cazul în care succesiunea se dezbate în fața instanței, taxele sunt calculate în funcție de durata procesului, numărul de moștenitori și alte proceduri juridice necesare. Pe lângă taxele percepute de notar sau instanță se poate percepe și impozit de 1%. Potrivit legii, moștenitorii sunt scutiți de impozit, dacă succesiunea este dezbătută în cel mult doi ani de la deces.
Potrivit legii, moștenitorii legali au prioritate în succesiune. Aceștia sunt împărțiți în mai multe clase, în funcție de gradul de rudenie față de persoana decedată. Iată care sunt aceste clase:
Dacă există moștenitori în clasa I, ceilalți moștenitori nu au dreptul la succesiune legală. În cazul în care nu există moștenitori în nicio clasă, averea poate fi lăsată în testament sau va reveni statului, scrie ezs.ro
Este important de menționat că moștenitorii nu moștenesc doar bunurile și averea persoanei decedate, ci și obligațiile financiare ale acestuia.
Pe lângă actele necesare, trebuie să iei în considerare și taxele și impozitele ce trebuie plătite în cazul unei succesiuni. Taxa de succesiune variază în funcție de valoarea bunurilor succesorale și este adesea stabilită în conformitate cu grila notarilor.
Dacă succesiunea este înregistrată în fața unui notar, vei plăti taxe notariale, care sunt calculate în funcție de valoarea totală a bunurilor succesorale. Aceste taxe sunt împărțite între toți moștenitorii. În cazul în care există un singur moștenitor, acesta va plăti taxa în întregime.
Poți fi supus plății unui impozit de 1% asupra valorii totale a moștenirii. Legea prevede însă că acest impozit poate fi scutit dacă succesiunea este înregistrată într-un interval de maximum doi ani de la data decesului.
Taxa pentru succesiune la notar este stabilită în Grila Notarilor. De exemplu, pentru bunuri succesorale ce valorează 100.000 de euro, taxa este de aproximativ 3.112 lei. În cazul în care moștenitorul face acte de succesiune pentru un imobil și dorește să fie trecut în cartea funciară, costul crește cu încă 700-800 de lei. În cazul în care succesiunea se dezbate în fața instanței, taxele sunt calculate în funcție de durata procesului, numărul de moștenitori și alte proceduri juridice necesare. Pe lângă taxele percepute de notar sau instanță se poate percepe și impozit de 1%. Potrivit legii, moștenitorii sunt scutiți de impozit, dacă succesiunea este dezbătută în cel mult doi ani de la deces.