„Consumul de bauturi necarbonatate este pe un trend crescator. Astfel, daca media de crestere in ultimii 5 ani la total bauturi inseamna 5%, pentru bauturi racoritoare media de crestere este de 8,5%, iar pentru sucuri naturale si nectaruri ritmul mediu de crestere este de 16% anual. Acest trend de crestere se va mentine si in urmatorii ani, in special pentru bauturile necarbonatate”, a declarat pentru DailyBusiness Catalin Ignat, vicepresedinte marketing al United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul sucurilor Granini si Orangina.
Piata bauturilor necarbonatate va inregistra pana la finalul anului 2007 o crestere de aproximativ 15% fata de anul trecut. „Pe fondul unui stil de viata din ce in ce mai sanatos, estimam ca piata va inregistra in 2008 o crestere de 20% fata de anul in curs”, a mai spus Ignat.
Aceasta opinie este sustinuta si de reprezentantii altor companii din domeniu. „Piata de bauturi racoritoare necarbonatate este in continua crestere si arata un potential mare. Comparativ cu anii anteriori, consumatorii se orienteaza mai mult catre produsele cu un continut mai mare de fruct si de vitamine”, a spus Ioana Rata, specialist relatii publice al Tymbark Maspex Romania.
Piata bauturilor racoritoare este estimata la valoarea de 850 milioane de euro. Bauturile racoritoare necarbonatate reprezinta 9% din totalul pietei bauturilor racoritoare si ocupa locul 3 ca volum, dupa bauturile carbonatate si apa.
Consumul din Romania, pe sfert fata de alte tari europene
Consumul bauturilor necarbonatate pe cap de locuitor este in tara noastra de aproximativ 12 litri la nivelul anului 2006. In alte tari europene (cum ar fi Austria, Germania, Polonia, Ungaria) consumul per capita ajunge la aproximativ 40-50 litri.
Aceasta piata este formata din trei segmente: still drinks, cu un continut de fruct de pana la 25%, nectar, cu un continut de fruct cuprins intre 25% si 99% si juice, cu 100%.
„Impartirea pe piata bauturilor necarbonatate arata astfel: 80% still drinks, 16% nectar si 4% juice. Cel mai probabil segmentele care vor inregistra cresteri importante in urmatorii ani sunt nectarurile si juice-urile”, a spus Catalin Ignat.
„Exista o tendinta de crestere a consumului de juice-uri si nectaruri, dar segmentul de still drink detine in continuare cea mai mare cota din total piata JNSD (juice, nectar, still drinks). Consumatorii romani au inceput treptat sa se orienteze mai mult catre sucuri naturale, care sunt mai sanatoase si mai bogate in vitamine, acest segment de piata inregistrand an de an o evolutie ascendenta”, a adaugat Ioana Rata.
Portocalele si piersicile, in topul preferintelor
„In ceea ce priveste consumul de juice-uri si nectaruri, putem vorbi despre o constanta in preferinta pentru portocale si piersici, iar ca un nou trend, putem vorbi depre mixuri din doua sau mai multe fructe”, a precizat Ignat.
„Pentru ca vorbim despre o piata cu o specificitate aparte, trebuie sa avem in vedere si obiceiurile de consum; exista consumul de dimineata, in care sunt preferate (si recomandate) juice-urile de portocale si combinatiile de fructe imbogatite cu vitamine, vorbim dupa aceea despre consumul in locatii on-premise (in localuri – n.r.), in care pe langa consumul instant exista combinatiile din ce in ce mai trendy de tip long drink”, a adaugat Catalin Ignat.
„Portocala ramane in continuare preferata consumatorilor, dovada fiind consumul din perioada ianuarie-octombrie 2007 pentru acest sortiment: 49% in categoria juice, 14% pentru nectaruri si 28% din volumul de still drink. Se remarca o tendinta de crestere a consumului de juice-uri si nectaruri”, spune Ioana Rata, citand date ale companiei de cercetare de piata Nielsen.
Aceste bauturi se adreseaza tuturor consumatorilor, din toate categoriile sociale, insa ele sunt consumate in principal de persoanele preocupate de un stil de viata sanatos si care nu fac concesii in ceea ce priveste calitatea, avand un nivel mediu sau mare de trai.
„Sunt oameni activi, cu un loc de munca foarte solicitant, cu un stil de viata dinamic, carora le place sa incerce lucruri noi, le pasa de imaginea lor si au nevoie de produse sanatoase”, a declarat Ignat.
In conditiile unei preferinte tot mai evidente a consumatorilor pentru o alimentatie sanatoasa, bauturile necarbonatate fara zahar (light) sunt cele mai cautate.
Consumatorul roman a inceput sa fie interesat din ce in ce mai mult de continutul de zahar din bauturi. Persoanele care sunt constiente de diverse riscuri ale consumului de zahar in exces se orienteaza spre sucurile 100% care nu contin zaharuri sau inlocuitori din zahar.
Jucatorii din piata bauturilor necarbonatate
Principalii jucatori de pe aceasta piata sunt United Romanian Breweries Bereprod (cu produsele Granini si Orangina), Tymbark Maspex Romania (Tymbark, Tedi, Carotella, Ciao, Figo, Duo Fruo), Coca-Cola (Cappy), Pepsi Americas Romania (Prigat), Parmalat (Santal), Cyrom (Pfanner), European Drinks (Fruttia).
Catalin Ignat a spus ca marca Granini a intrat pe piata romaneasca in 2006, avand o evolutie spectaculoasa in acest an. Acesta estimeaza o triplare a volumului de vanzari si atingerea unei cote de 5% in anul 2008.
Reprezentantii companiei Tymbark estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 51 milioane de euro si o crestere de peste 20% a acesteia pentru 2008. In ceea ce priveste profitul, se estimeaza o crestere de 20% in acest an, fata de 2006, cand a avut o valoare de 4,6 milioane de euro.
Contactati de catre DailyBusiness, ceilalti jucatori principali nu au dorit sa faca declaratii referitoare la piata bauturilor necarbonatate.
Pentru a atrage cat mai multi consumatori si pentru a orienta romanii sa consume un volum mai mare de bauturi necarbonatate, producatorii lanseaza pe piata diferite arome, cum ar fi cele exotice sau mixturi de fructe si adaos de vitamine, din ce in ce mai cautate pe aceasta piata.