DailyBusiness
: Benzina si motorina se scumpesc in fiecare saptamana, petrolul bate record dupa record pe pietele internationale, OPEC ridica din umeri, declarand ca preturile sunt sustenabile. Ce se ascunde, de fapt, in spatele acestei crize internationale?
Constantin Tampiza: Sunt mai multe cauze, dar cred ca, in ultima vreme, pretul este dictat de miscarile din piata ale fondurilor speculative. In conditiile in care in Europa, de pilda, exista un deficit de 11-13 milioane de tone de motorina, cererea e foarte mare. Iar cand cursul dolarului se depreciaza intr-un mod spectaculos, toate fondurile financiare speculative se straduiesc sa schimbe valoarea dolarului printr-o marfa care este acceptata pe piata. Iar aici vorbim de aur, de petrol, de produsele petroliere in general. Avem mai multi cumparatori in piata decat ofertanti, iar acesta este terenul favorit al speculatorilor.
DB: Preturile au sarit, in ultimele doua luni, la cotatia istorica de 111 dolari/baril. In contextul cresterii cererii, pare a fi o situatie normala, nicidecum una speculativa.
CT: Intr-o economie mondiala normala, da, am putea spune ca preturile nu ar putea creste atat de mult. Daca nu ar fi fost influenta acestor fonduri care detin sume de bani foarte mari si isi permit sa marjeze cu cantitati uriase de petrol, preturile ar evolua in conditii normale.
DB:Impactul asupra pietei locale il vedem in mod direct, la pompa. Preturile au ajuns sa creasca aproape in fiecare saptamana. Cum vedeti evolutia pietei, in actuala conjunctura?
CT: Piata locala in 2008 va depinde in mare masura de evolutia pietei mondiale. Si in niciun caz nu putem sa ne separam de aceste evenimente, mai ales daca tinem cont de evolutia spectaculoasa a preturilor in primele luni ale acestui an.
DB: Petrom, Rompetrol si celelalte companii au scumpit carburantii. Lukoil ce politica a abordat?
CT: Lukoil isi pastreaza segmentul sau, undeva in jurul a 23-25% din piata. Daca vorbim de vanzarile carburantilor, ele aduc pierderi semnificative, pentru ca noi nu putem sa ridicam pretul la combustibili asa cum se majoreaza pretul la titei. Titeiul a crescut foarte mult, iar daca noi vom creste preturile, vom pierde in volumul vanzarilor. Primele doua luni ne-au adus deja o pierdere de 6 milioane de dolari, dar speram la o stabilizare a situatiei in partea a doua a anului.
DB: Vorbim de o politica singulara in piata?
CT: Intr-o economie competitiva, nu se poate separa politica unei companii cum este Lukoil de cea a celorlalte companii care activeaza pe piata. Daca pretul la petrol va creste spectaculos in acest an, si noi, si ceilalti jucatori, inclusiv Petrom, vom suferi pierderi importante. Acestea sunt riscurile unei industrii in aceste conditii. De aceea, strategia noastra cred ca este comuna pentru toti. Vom pastra niste preturi minime pentru a pastra segmentul de pe piata. Acesta este primul indicator al activitatii companiei in Romania.
DB:Ce inseamna preturi minime?
CT: Vom incerca sa vindem cu o cota de profit extrem de mica, la limita. Pot sa va spun ca in ultimele doua luni, au fost cazuri in care am vandut chiar sub pretul de achizitie si asta pentru ca, daca majoram preturile, consumatorul pleca de la mine. Eu cred ca aceste lucruri se intampla nu numai la noi, ci la toate companiile. Astfel, in acest conditii, avem o unica solutie. Pentru a rezista pe piata, ridicam eficienta cheltuielilor, reducem activitatea, inchidem temporar benzinariile care merg in pierdere.
DB:: Si totusi, in actuala conjunctura economica, Erste Bank a estimat ca profitul Petrom va creste in acest an cu circa 40%. Cum este posibil?
CT: Petrom are resurse in Romania, detine rezerve de petrol in tara, mari capacitati de productie si distributie din care compenseaza cresterea cotatiilor internationale. La noi insa, la Lukoil, situatia e complet diferita. Noi aducem petrolul din Rusia, iar statul rus ne impoziteaza fiecare tona cu 370 de dolari. Asa ca situatiile sunt diferite.
DB:Cum vedeti evolutia pretului petrolului in acest an?
CT: Deja se fac diferite conferinte, reuniuni la nivel de experti, se cauta solutii, pentru ca toata lumea este ingrijorata. Se vorbeste de faptul ca comercializarea petrolului pe bursa ar putea fi restrictionata. Sunt multe idei si solutii dar trebuie vazut care este mai fezabila. Sa urce OPEC productia, sa isi eficientizeze statele consumatoare cererea, sa cautam combustibili alternativi. Dincolo de aceste variante, e evident ca pretul va continua sa creasca. Eu estimez un pret de 120 de dolari pe baril la sfarsitul anului. Pentru noi acest pret ar fi insuportabil din punct de vedere al calitatii si eficientei economice.