DailyBusiness:
Credeti ca pe piata locala de curierat mai este loc si de alte fuziuni si achizitii? Dar pe cea de logistica?
Sorin Sofian: Pe ambele piete vor fi multe miscari in urmatorii ani – falimente, achizitii, fuziuni… Sunt firme care nu vor rezista, sunt firme din Europa care inca nu au intrat in Romania si vor dori sa intre.
DB: Ce alte tendinte interesante se manifesta pe pietele in care activati?
SS: Tendintele din ultima vreme sunt de asezare a pietelor, de selectare a celor care vor rezista pe termen lung, de eliminare a celor care practica tarife mici, iesite din piata, de regrupare a fortelor.
DB: Care sunt efectele scumpirii carburantilor asupra companiilor de logistica si curierat?
SS: Cresterea pretului carburantilor a lovit zdravan toate firmele de transport. Partea cea mai neplacuta a fost cresterea permanenta timp de aproximativ 5 luni. Cand se face o singura crestere, te poti adapta rapid, dar cand sunt atat de multe cresteri succesive, la interval de 10-15 zile una de cealalta, o perioada indelungata, este foarte greu sa te protejezi, sa tot cresti tariful.
DB: Cum se pot protejeza companiile impotriva acestor scumpiri?
SS: Noi am adoptat la sfarsitul lunii ianuarie o modalitate simpla si flexibila, numita „indice de combustibil”. Acesta este un coeficient care se aplica la tariful de transport si care variaza in functie de pretul combistibilului. Partea pozitiva e ca este transparent si cunoscut din timp de toti clientii. Este anuntat la sfarsitul fiecarei luni si este valabil toata luna urmatoare, iar clientii cu contract il au ca anexa, deci il cunosc de la semnarea contractului. Ideea am preluat-o de la marii curieri internationali si acum, au inceput sa o aplice tot mai multi curieri.
DB: Ce alte probleme, in afara scumpirii carburantilor, mai intampina companiile din domeniu?
SS: Alte probleme intampinate sunt starea drumurilor, lucrarile de amenajare pe diverse portiuni de drum, aglomeratia in marile orase „pentru o activitate care se face contra cronometru, „cu ochii pe ceas”, acestea sunt piedici foarte importante.
DB: In conditiile recentei achizitii a Curiero, analizata in prezent de catre Consiliul Concurentei, mai este TCE de vanzare?
SS: Momentan asteptam aprobarea tranzactiei, dupa care tinta noastra va fi integrarea operationala rapida si deservirea clientilor fara sincope. Dupa asezarea noii structuri rezultate, aceasta va fi si mai atractiva pentru cei care vor dori sa cumpere.
DB: De ce a fost aleasa compania Curiero pentru preluare?
SS: Nu a fost neaparat o alegere. Curiero incepea sa aiba probleme de finantare si atunci actionarii celor doua companii s-au intalnit si au cazut de acord cu actiunea de preluare.
Pentru TCE, unirea cu Curiero inseamna o completare si intarire a gamei de servicii. Curiero are dezvoltate foarte puternic serviciile postale si de curierat, TCE este foarte puternic pe LTL (Less-than-Truck-Load) just-in-time si incepuse si activitate de depozitare si FTL (Full-Truck-Load). Impreuna vom oferi clientilor o gama completa de servicii logistice.
DB: Cum se va realiza mai exact aceasta fuziune? Aveti o estimare a costului acesteia?
SS: Dupa aprobarea Consiliului Concurentei, va functiona o singura firma, care se va numi probabil RTC Logistica. Vom pastra numele comerciale „TCE” pentru serviciile de distributie LTL si FTL si „Curiero” pentru serviciile de curierat. Fuziunea va insemna, de fapt, un proces de eficientizare si de presiune pe costuri. Asa cum declara Radu Octavian, proprietarul grupului RTC, tranzactia se va materializa intr-o majorare de capital de 3 mil. euro si presupune costuri doar pentru RTC.
DB: Cum influenteaza fuziunea cu compania Curiero planurile de investitii ale TCE?
SS: Planurile de dezvoltare ulterioara vor imbina planurile de investitii ale celor doua firme. Se va investi in dezvoltarea in continuare a softului, in dezvoltarea hub-urilor (noduri de retea – n.r.) din Bucuresti si Brasov, in dezvoltarea altor locatii foarte importante din tara, in modernizarea activitatii de sortare in hub-uri, in cresterea flotei si in pregatirea permanenta a angajatilor.
DB: Cat de realizabila este tinta de crestere a Curiero, anuntata anterior preluarii, de 70% pentru acest an?
SS: Din pacate, prin pierderea unor contracte importante, Curiero nu si-ar mai fi putut atinge acea tinta. Acum avem o tinta comuna, de atingere a unei cifre de afaceri pe 2008 de aproximativ 28-30 mil. euro.
DB: Cum veti reusi sa ajungeti in pozitia de lider in urmatorii 2 ani (conform planurilor anuntate anterior – n.r.)?
SS: Compania rezultata va intra in liga celor mari, a celor care rezista pe termen lung. De ce? Pentru ca ajungem la un nivel foarte scazut al costurilor fixe. Volumele tot mai mari vor fi succesul. In curierat o sa fim la sfarsitul acestui an pe locul 3, dupa Cargus si Fan Courier, dar foarte aproape de ei. Prin volumele cumulate, consideram ca putem sa rezistam, sa fim profitabili si, de ce nu, sa tintim la locul 1. Vrem sa ajungem in urmatorii 4-5 ani la o cifra de afaceri de 100 mil. euro.
Resurse suplimentare
Concurenta analizeaza preluarea Curiero de catre RTC Holding
DHL a preluat Cargus si tinteste sa devina lider pe curierat intern
Grupul RTC si-ar putea vinde in 2009 divizia de logistica si curierat