- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Teambuilding-ul din Romania, o piata de 7 mil. euro, creste cu 20% pe an

21 Jun, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Principalii jucatori din piata serviciilor de teambuilding din Romania estimeaza o crestere de cel putin 20% pe an pana in 2012, valoarea acestui segment din piata de consultanta si training fiind estimata in prezent la 7 milioane euro.
Teambuilding-ul din Romania, o piata de 7 mil. euro, creste cu 20% pe an

Parerile jucatorilor din piata de team building sunt impartite in privinta estimarii valorii acestei afaceri in Romania deoarece, sustin ei, nu exista inca cercetari complete care sa furnizeze o imagine de ansamblu a acestui domeniu.

„Putem spune ca valoarea pietei de teambuilding este de 7 milioane euro, iar daca luam in calcul si cheltuielile care tin de partea turistica a acestei afaceri, ajungem la un total de circa 20 milioane de euro” a declarat, pentru DailyBusiness, Marius Opris, partener in cadrul diviziei de learning si teambuilding din cadrul Ascendis.

„Piata este inca la inceput, iar noi estimam cresteri de peste 20% pe an pana in 2012. Preponderent, este inca o piata care nu stie ce sa ceara si ce sa astepte de la un eveniment de teambuilding, o piata in formare care inghite aproape orice” a mai spus Marius Opris.

Unii jucatori din aceasta piata isi vand produsele in colaborare cu agentiile de turism, iar alti operatori prefera sa recomande clientului ceea ce considera a fi cadrul potrivit pentru introducerea acestui tip de programe. Apoi, clientul isi rezolva singur problemele legate de costurile conexe activitatii de teambuilding.

Compania Ascendis detine Experiential Learning, o divizie dedicata evenimentelor de teambuilding, care a generat anul trecut peste 25% din veniturile companiei. „Pentru 2007 asteptam o crestere usoara a ponderii proiectelor de teambuilding in cifra de afaceri totala a Ascendis” a mai spus Opris.

Ascendis a avut o cifra de afaceri de 2 milioane euro in 2006 si o cota de piata de 10%. Firma estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 3,3 milioane de euro.

„Este foarte dificil sa apreciem valoarea pietei. Acesta pentru ca partea cea mai mare din costuri este data de cazare, masa si alte cheltuieli asociate. Acestea sunt cuprinse in turismul de business. Daca vorbim strict de partea de consultanta pentru teambuilding, concepere si livrarea evenimentelor, atunci noi o estimam la 7 milioane de euro” precizeaza Opris.

Firma Teamzone a avut o cifra de afaceri de 720.000 lei (aproximativ 205.000 euro) in 2006, an in care a vandut 60 de module de team building, in proportie de 100% la nivel corporate.

„Valoarea afacerii de team-building in Romania este cuprinsa intre 5 si 10 milioane euro, iar in ceea ce priveste cresterea, cred ca putem discuta despre un 30-40% in fiecare din ultimii 4 ani” a declarat, pentru DailyBusiness, Florin Popa, director de vanzari al companiei Teamzone. „Profitabilitatea acestei afaceri este mult mai mare, de aproximativ 50%, mai ales in privinta modulelor indoor” a mai spus Popa.

Mai putin de 5% din totalul vanzarilor de module de team building ale Teamzone in 2006 au fost realizate in urma colaborarii cu agentiile de turism.

„Este foarte greu de facut o estimare, pentru ca singurele informatii pe care jucatorii din piata le primesc indica o valoare cuprinsa intre 10 si 35 milioane euro”, a afirmat Adrian Ciocodan, presedintele SmartBox.

SmartBox a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 600.000 euro in 2006, din care 40% reprezinta vanzarea de module de teambuilding. „Noi nu avem parteneriate cu agentii de turism din Romania precum alti jucatori, in schimb, clientul isi pune la punct aceste detalii, noi furnizam doar modulul de team building”.

„Din pacate nu cred ca exista o asemenea estimare inca in piata. Atat noi cat si alti jucatori au incercat sa estimeze valoarea pietei de training din Romania, tinandu-se cont de valoarea bugetelor alocate de companiile client, in ultimii ani, insa fara succes. Nu cred ca exista o valoare clara, deoarece la nivel de team building costurile si castigurile sunt relative” a declarat pentru DailyBusiness, Cristia Maksutovici, managing partner la AxA Consulting.

AxA Consulting a inregistrat in 2006 aproximativ 95.000 euro venituri numai din activitati de team building, reprezentand aproximativ 30% din veniturile totale ale companiei si estimeaza o crestere pe acest segment de 50% in anul 2007, spun oficialii AxA Consulting.

„Putem spune insa, ca in ultimii trei ani, cererea aproape ca s-a dublat, iar din perspectiva noastra, prezicem o crestere continua a cererii, de 60-70% in urmatorii doi ani”, a mai declarat pentru DailyBusiness, Serban Svoronos, managing partner al AxA Consulting.

Conform Ascendis, cresterile inregistrate in piata destinata segmentului de team building au fost de peste 20% in ultimii 2 ani. „Din perspectiva Ministerului Turismului, foarte multe din evenimentele de teambuilding sunt privite ca turism de afaceri, deci iata inca un motiv pentru care este greu sa afli o valoare cat mai clara a pietei teambuildingului din Romania”, a mai punctat Marius Opris.

Preturi, costuri, tendinte si caracteristici ale pietei

„Piata de teambuilding si consultanta este foarte atomizata la nivel european, de aceea nu exista jucatori mari la care sa putem raporta piata” a declarat, pentru DailyBusiness, Marius Opris, reprezentantul Ascendis.

Informatiile disponibile in piata arata ca un modul de teambuilding are preturi medii cuprinse intre 1.200 euro si 3.000 de euro pentru evenimentele organizate indoor, iar in privinta evenimentelor outdoor preturile variaza in medie intre 3.500 si 12.000 euro.

Mai mult de 80% din cifra de afaceri a principalilor jucatori din piata de team building din Romania se bazeaza pe vanzarea de contracte clientilor corporate.

Pretul unui modul de teambuilding este dificil de stabilit, pentru ca el depinde de numarul de participanti implicati si de nivelul la care se doreste a fi realizat. Un team building in care fiecare participant sa poata primi feedback din partea colegilor, a trainerilor, si care sa se axeze pe obiective foarte clare si importante din perspectiva unei companii, reprezinta in ochii jucatorilor un produs care fidelizeaza clientii.

Un astfel de program de team building nu depaseste un numar de 12 persoane iar ziua de teambuilding va costa aproximativ 1.400 euro fara TVA, conform reprezentantilor AxA Consulting. Pentru echipele mai mari, de 30 sau 40 de persoane care isi doresc sa traiasca aceleasi experiente si situatii, ziua de teambuilding poate varia de la 2.000 Euro/zi fara TVA la 3.000 euro/zi fara TVA.

„Un modul de teambuilding costa intre 2.000 de euro pentru modulele indoor, iar pretul poate ajunge la peste 10.000 euro pentru modulele outdoor. Ultimile tendinte in piata sunt preferintele clientilor de a-si duce angajatii peste granita. Locatiile clasice din zona Predeal, Brasov, Delta Dunarii au fost inlocuite cu Bulgaria de exemplu” a declarat pentru DailyBusiness Adrian Ciocodan, presedintele Smartbox.

Ca si la alti jucatori, preturile practicate de catre Ascendis variaza in functie de continutul teambuildingului. Astfel, teambuildingurile care pun accent pe partea de fun si distractie cu componenta de invatare destul de redusa pot incepe de la 30-50 de euro de participant.

Totodata, la cealalta extrema, Ascendis ofera programe team building pentru top management cu focus pe invatare si cu componenta de distractie elevata. Aici costul poate ajunge pana la 1000 de euro de participant.

„Nu consider o tendinta faptul ca tot mai multi clienti aleg locatii de peste granite pentru implementarea programelor de team building, dimpotriva, cred ca doar 5-10% din module sunt peste granite. Aceasta practica a venit una normala, odata cu alegerea fireasca a romanilor pentru servicii mai ieftine si de o calitate superioara din turismul de peste granite” spune Florin Popa, directorul de vanzari al Teamzone.

Cea mai aglomerata perioada a anului este perioada septembrie – decembrie, deoarece companiile prefera sa apropie activitatile de teambuilding cu sarbatorile. Alti jucatori considera ca programele de teambuilding au perioade de varf ca vanzari in lunile mai-iulie si noiembrie-decembrie.

Team-building-ul outdoor

Costurile ridicate ale programelor de team building outdoor transfera cea mai mare parte a bugetului dedicat teambuilding-ului unei companii client in buzunarele agentiilor de turism, ale restaurantelor si hotelurilor.

In piata romaneasca de teambuilding, exista jucatori specializati care au facut din evenimentele outdoor un segment de nisa. Unul dintre acesti jucatori este compania romaneasca Outextrem, care ofera programe de aventura.

Cifra de afaceri a acestei companii va ajunge in 2007 la 500.000 de euro, dublu fata de anul trecut, pe fondul dublarii cererii de programe de teambuilding furnizate de companie.

„Daca in anii anteriori companiile care apelau la programe de teambuilding erau preponderent dintre marile corporatii care opereaza in Romania, in 2006 am observat ca si companiile mici sau mijlocii sunt tot mai interesate de astfel de programe”, a spus Andrei Ciobica, senior consultant la Outextrem.

Evenimentele de tip teambuilding de aventura Outextrem sunt organizate pentru grupuri de 8 pana la peste 300 de persoane, iar costul minim al unui asemenea serviciu este de 2.000 de euro si creste in functie de numarul de participanti, de complexitatea activitatilor selectate si de alte cerinte ale clientilor.

Activitatile furnizate de companie includ curse offroad (4×4 pe trasee dificile), catarare si rapel (pe stanci naturale, de pana la 50 m inaltime), mountain bike, trasee cu ATV, parapanta, zbor cu avioane usoare, paintball sau expeditii in pesteri si sporturi acvatice (rafting, scufundari, yachting), dar si activitati sociale, de consolidare a echipei (picnicuri sau exercitii de grup).

In 2008, o parte din jucatorii autohtoni se asteapta la incheierea unor preluari si achizitii importante din partea jucatorilor internationali.

O piata atractiva pentru investitorii straini

Principanii jucatori din piata serviciilor de team building sunt de parere ca afacerea, considerata odata un moft in randul companiilor romanesti, a crescut cu cel putin 30% in ultimii patru ani.

„Este un moment bun pentru a patrunde pe piata romaneasca. Pentru a incepe de la zero, cred ca este destul de dificil, dar variantele de achizitie sau de parteneriat/colaborare sunt fezabile” a declarat, pentru DailyBusiness, Florin Popa, director de vanzari al companiei Teamzone.

„De la inceputul anului viitor, cel tarziu, ar trebui sa ne asteptam la achizitii si preluari de insemnatate in piata romaneasca”, a declarat pentru DailyBusiness, Adrian Ciocodan, presedintele Smartbox.

„Piata de teambuilding si training din Romania a devenit in mod clar atractiva pentru companiile multinationale de profil. In prezent Smartbox poarta discutii in acest sens cu un posibil cumparator din Marea Britanie”, a mai spus Ciocodan.

Din punctul de vederea al unora dintre companiile romanesti care activeaza pe segmentul de teambuilding, piata este destul de matura si destul de atractiva pentru investitori straini.

„Consideram ca piata romaneasca devine din ce in ce mai interesanta pentru companii straine”, a spus Serban Svoronos managing partner al AxA Consulting. „Acestea fie isi deschid reprezentante in Romania, fie cumpara firme locale care si-au asigurat deja un portofoliu si un renume. Iar acest proces este in continua crestere, fie ca este vorba de companii specializate doar in organizarea de evenimente de teambuilding (foarte rare),fie ca este vorba de companii de training printre ale caror servicii se numara si team-building-ul” a precizat Svoronos.

Reprezentantii Ascendis sunt mai rezervati in aceasta privinta. Oficialii Experiential Learning au declarat pentru DailyBusiness ca firmele straine vor colabora cel mai probabil cu jucatorii romani, fara sa se implice in achizitii si preluari de anvergura.

„Nu consideram ca exista investitori straini interesati de piata romaneasca la nivel de achizitii”, afirmat Marius Opris de la Ascendis. „Mai degraba investitorii straini incheie parteneriate cu jucatorii romani, adica se vand modelele de consultanta, contra unei taxe platite in functie de contract, sau vand pe baza de patent un tip de modul de team building”, a spus Opris.

El crede ca investitorii straini ar putea intra, cel mai probabil, in piata romaneasca la nivel greenfield, pentru ca in aceasta afacere este riscant sa cumperi un brand in speranta ca vei detine controlul asupra trainerilor. „Investitorul strain care va cumpara un jucator mare, cu structuri bine definite risca, deoarece el doreste sa cumpare de fapt knowledge-ul, adica trainerii, iar oamenii sunt esenta acestei afaceri”, a explicat Opris.

Cum vad specialistii activitatea de teambuilding

„Tot business-ul se bazeaza pe satisfactia personala a trainerului, iar asta se aplica la orice firma care activeaza in domeniul human resources. In aceasta afacere, oamenii cu ambitii de afirmare pana la un nivel de corporatie sunt foarte rari” a mai spus Opris.

Aceste tipuri de programe au devenit parte integranta a vietii profesionale a companiilor si reprezinta un fenomen intr-o continua crestere. Sesiunile de teambuilding scot angajatii din mediul de lucru obisnuit, plasandu-i intr-un alt context.

In ultimii ani, din ce in ce mai multe companii apeleaza la asa-numitele programe de „dezvoltare a echipei” deoarece au inteles ca diferenta intre o pozitie de top si una de pluton rezida si in climatul organizational din firma.

Spre deosebire de anii trecuti, cand a face teambuilding era echivalent cu a fi in pas cu moda, companiile apeleaza acum la programe de dezvoltare a echipei, constiente fiind ca avantajul competitiv pe o piata nu inseamna o logistica de ultimul tip ci si echipe mai eficiente.

Astfel de programe nu urmaresc, desi multe sfarsesc asa, creearea unei „gasti” de prieteni la locul de munca, ci, mai cu seama, declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei. In ultima instanta, succesul unui teambuilding consta in crearea unei viziuni si practici comune in randul membrilor echipei.

Companiile beneficiaza de programe de teambuilding ce vizeaza ca obiectiv principal cresterea gradului de cunoastere intre membrii echipei, dezvoltarea abilitatilor de relationare – imbunatatirea comunicarii, reducerea conflictelor (ca frecventa si ca amplitudine), si altele.