[quote=Magda Ionescu, director al diviziei de electrocasnice Altex]Vanzarile s-au situat sub nivelul prevazut, principalul factor al acestei evolutii fiind temperaturile inregistrate in prima jumatate a anului[/quote].
Cu toate acestea, retailerii au incercat sa mai stopeze din declinul vanzarilor prin introducerea unor marci mult mai ieftine spre vanzare. Retailerii au introdus in ofertele de vanzare produse marca proprie, la preturi sub cele ale producatorilor de profil.
„Aerul conditionat incepe sa fie un produs de stricta necesitate, mai ales in zona sud a tarii”, este de parere Gabriela Mandrea, director marketing Domo.
Vanzarile mai mari in zona sudica a tarii s-ar putea explica prin temperaturile ridicate din ultimele veri, care au transformat aparatele de aer conditionat dintr-un produs de lux intr-o necesitate, potrivit reprezentantilor Flamingo.
Din cauza temperaturilor ridicate de vara trecuta si pe fondul prognozelor care anuntau canicula pentru aceasta vara, romanii si-au achizitionat din timp aparate de aer conditionat. Astfel, vanzarile de aceste produse nu mai sunt unele sezoniere si au devenit relativ constante de la un sezon la altul.
Pe de alta parte, in aceasta vara, vanzarile de aparate de aer conditionat s-au dublat, datorita reducerii preturilor si atragerii unui segment de clienti tot mai mare, dupa cum sustin reprezentantii retaielerilor de electrocasnice.
[quote=Jiri Rizek, director executiv al Flamingo International]In perioada verii, vanzarile de aparate de aer conditionat au avut o crestere de peste 100%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.[/quote]
Avansul vanzarilor de aparate de aer conditionat se explica prin cresterea popularitatii aparatelor si reducerilor semnificative de pret care s-au inregistrat de la inceputul anului, a specificat directorul general al Flamingo.
Retailerii au anticipat cererea in crestere a a romanilor din zone cu temperaturi ridicate si au introdus in oferta aparate de aer conditionat comercializate sub brand propriu, la preturi mai reduse decat cele ale producatorilor consacrati.
Cu toate acestea, datorita popularitatii lor, marcile consacrate continua sa domine topul preferintelor clientilor.
[quote=Gabriela Mandrea, director marketing Domo]Clientii prefera in continuare brandurile consacrate, deoarece le confera o incredere mai mare[/quote]
Odata cu schimbarea perceptiei consumatorilor asupra aparatelor de aer conditionat, din produse de lux in produse de stricta necesitate, ne putem astepta ca alegerile lor sa fie orientate in functie de pret.
„In prezent primul criteriu in decizia de cumparare ramane pretul, dar este evidenta cresterea importantei acordata brandului, calitatii si caracteristicilor produsului, orientare datorata si migrarii aparatelor de aer conditionat din categoria produselor de lux in cea a produselor necesare”, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentanti ai Altex.
Retailerul Domo comercializeaza produse sub brand propriu, Technolux, incepand cu un pret de 890 lei, cu instalare inclusa, iar Flamingo a inregistrat cele mai mari vanzari la modelele sub brandul propriu, Veryo, care pornesc de la un pret de 899 lei, inclusiv montaj.
[quote=Jiri Rizek, director executiv al Flamingo International]Cel mai bine vandute sisteme de aer conditionat in magazinele operate de Flamingo International sunt cele sub brandul propriu, Veryo.[/quote]
Clientii isi fundamenteaza alegerea modelului de aparat de aer conditionat cel mai adesea dupa clasa de consum si pret. Nu exista cerere semnificativa pentru aparatele dotate cu tehnologii superioare, cum ar fi filtrele de argint sau tehnologia inverter, deoarece preturile cresc considerabil in cazul acestor echipamente.
Cel mai mare segment de clienti carora se adreseaza retailerii este reprezentat in continuare de consumatorii casnici, cu o proportie de peste 85% in totalul vanzarilor, conform reprezentantilor Flamingo.
Piata aparatelor de aer conditionat este estimata pentru anul 2008 la o valoare de 80 milioane de euro, iar pe masura ce devine tot mai fragmentata, este de asteptat ca pretul produselor sa faca diferenta intre incasarile producatorilor, deoarece specificatiile tehnice pentru clasa medie difera foarte putin de la un brand la altul.