Romanii asteapta sarbatorile de iarna pentru a refula o mare parte din temerile acumulate in anul crizei economice, reiese din studiu. Multi dintre ei fac deja sacrificii financiare pentru a avea un Craciun imbelsugat, cu alimente, bauturi si cadouri mai valoroase decat in anii trecuti. Psihologii numesc fenomenul ”terapie prin shopping”.
Privit de multi romani cu sperante, avand in vedere cresterea economica spectaculoasa din 2008, anul 2009 s-a dovedit pentru multi unul de cosmar. Aterizarea fortata a economiei, blocarea finantarii bancare, explozia somajului si prabusirea consumului s-au simtit puternic in psihicul colectiv. Potrivit specialistilor, temerile romanilor s-au accentuat, fiind influentate inclusiv de absenta unor semnale pozitive din partea autoritatilor. In loc de asigurari si masuri de protectie, au asistat la un lung sir de balbaieli, indeciziii si masuri neinspirate ce au accentuat criza in perceptia colectiva.
Romanii sunt dispusi, astfel, sa aloce mai multi bani pentru a avea o masa imbelsugata, pentru cadouri si pentru distractie, asta in timp ce, in majoritatea celorlalte tari analizate (18 la numar), respondentii s-au declarat mai cumpatati. Din datele studiului reiese ca noi, ucrainenii si rusii suntem cei mai dispusi sa investim mai mult in sarbatori. Iar principalul motiv este unul psihologic.
[img=434][/img]
”Este o perceptie ce tine in special de nivelul de trai”, spune psihologul Marius Andreescu. ”In tarile dezvoltate, consumatorii au mai trecut prin crize, au mai vazut perioade de recesiune, au fost mai pregatiti pentru criza. In tarile din Est, fostele tari comuniste, cei 20 de ani au insemnat pe ansamblu o perioada de crestere economica, de avans al nivelului de trai. Oamenii au uitat, sau poate nimeni nu le-a explicat ca intr-o economie de piata e loc si de scadere economica, de criza, de probleme financiare”, explica psihologul. Neadaptati acestui mediu economic, romanii au luat cu asalt bancile, iar consecintele sa vad acum.
[quote=Marius Andreescu, psiholog]In absenta unor solutii alternative, psihicul colectiv a clacat, iar terapia vine din obisnuinta – din trecutul comunist in care masa imbelsugata oferea siguranta si senzatia de prosperitate[/quote]
Unde si ce cumpara romanii?
Pe acest fond, potrivit studiului Deloitte, romanii vor ca in acest an ”Mos Craciun” sa le aduca cadouri de lux, in principal produse cosmetice si bijuterii pentru ca ”doresc sa uite de criza si sa se rasfete”. In tarile din Vest, spre comparatie, prima optiune o reprezinta cartile, urmata de cadourile in bani.
In ceea ce priveste cadourile pe care le vor oferi, romanii, ca de altfel toti cetatenii din tarile fost comuniste, prefera sa ofere cosmetice si bijuterii, in timp ce occidentalii pun pe primul loc cartile, obiectele decorative, cd-urile si voucherele de cumparaturi.
[img=433][/img]
Expertii spun ca datele confirma diferentele de mentalitate si comportament de consum intre tarile din Vestul si Estul Europei.
”In timp ce pentru occidentali, produsele cosmetice nu reprezinta ceva special, in Est ele sunt la mare cinste tocmai pentru ca au reprezentat un simbol al luxului, al nivelului de trai occidental la care toti visau in anii comunismului”, considera psihologul Manuela Popa.
”Este o perceptie ce a inceput sa se tempereze, care va evolua treptat, in concordanta cu cresterea nivelului de trai si schimbarea generatiilor”, a adaugat ea.
Dincolo de cadourile de sfarsit de an, studiul Deloitte arata ca romanii raman fanii marilor magazine, acolo unde sunt decisi sa isi faca cumparaturile de sarbatori.
[img=435][/img]
Ce vor cumpara? In principal alimente si bauturi, pentru care peste 80% sunt dispusi sa cheltuie la fel sau mai mult ca anul trecut. In ceea ce priveste selectia, romanii cauta in principal produse la promotie, cu un pret scazut, insa in ceea ce priveste produsele de gospodarie si cadourile, cauta tot mai mult calitatea. Interesant este si faptul ca aproape doua treimi dintre romani spun ca prefera produsele romanesti in fata celor straine, ponderea crescand odata cu varsta cumparatorilor.
Un alt fapt interesant este ca, chiar daca cele mai multe cumparaturi se fac in magazine, majoritatea romanilor preferand sa vada cu ochii lor si sa testeze produsele cumparate, procentul celor care folosesc Internetul pentru a gasi cele mai bune oferte sau chiar a face achizitii a crescut fata de anii trecuti.
Perioada de Craciun si Anul Nou se anunta a fi, astfel, profitabila pentru retaileri, spun expertii Deloitte. Acestia atrag insa atentia ca romanii nu mai cheltuie oricat si pe orice, procesul de selectie fiind mult mai atent si rafinat fata de anii trecuti.
Cum va fi 2010?
De la bal la spital. Cam asa ar putea fi caracterizata evolutia perceptiei romanilor in privinta crizei. Daca in studiul de anul trecut, romanii se aflau printre cei mai optimisti europeni, fiind convinsi de faptul ca criza economica nu o sa ii afecteze, acum perceptia s-a schimbat fundamental. Majoritatea constientizeaza faptul ca ne aflam in recesiune, iar aceasta perceptie vine in principal din scaderea nivelului de trai.
[img=436][/img]
Astfel, daca anul trecut, majoritatea occidentalilor erau pesimisti in privinta viitorului, iar acum sunt tot mai optimisti, la romani situatia este exact pe dos.
”Daca pesimismul se diminueaza in Europa de Vest, in Europa de Est se remarca o crestere a gradului de constientizare a crizei, chiar daca nu atat de drastic precum in Europa de Vest, anul trecut. Daca relansarea are loc in Vest, Europa de Est va urma aceeasi tendinta, dar probabil cu o mica intarziere”, se precizeaza in concluziile studiului Deloitte.
Potrivit expertilor, anul 2010 va fi marcat de prudenta in consum si de grija tot mai mare pentru ziua de maine.
[img=437][/img]
Si asta in conditiile in care 40% dintre romani se tem ca si-ar putea pierde locurile de munca anul viitor sau nu stiu la ce sa se astepte. Alti 22% dintre cei chestionati au ramas deja fara serviciu.
Numai 48% dintre romani cred ca economia isi va reveni sau va ramane la acelasi nivel in 2010, in timp ce 45% considera ca situatia se va inrautati.