Potrivit Hotararii CCR nr 6/21 august referendumul s-a desfasurat cu respectarea dispozitiilor prevazute de lege, neinregistrandu-se incalcari sau incidente de natura sa conduca la indeplinirea sau neindeplinirea cvorumului de prezenta la vot, respectiv la modificarea rezultatului referendumului.
„CCR confirma rezultatele referendumului national din data de 29 iulie 2012 comunicate de Biroul Electoral Central si constata ca din totalul de 18.292.464 de persoane inscrise in listele electorale permanente au participat la vot 8.459.053 de persoane (46,24 %), din care 7.403.836 (87,52 %) au raspuns ‘DA’ la intrebarea ‘Sunteti de acord cu demiterea Presedintelui Romaniei?’, iar 943.375 (11,15 %) au raspuns ‘NU’. Constata ca la referendum nu au participat cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, pentru ca referendumul sa fie valabil in conformitate cu prevederile art.5 alin.(2) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. La data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, inceteaza interimatul domnului George – Crin Laurentiu Antonescu in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei. De la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, domnul [b]Traian Basescu isi reia exercitarea atributiilor constitutionale si legale de Presedinte al Romaniei[/b]”, se arata in document.
Judecatorii Ion Predescu, Acsinte Gaspar si Tudorel Toader considera ca referendumul trebuia validat si arata ca cele 18.292.464 persoane inscrise in listele electorale permanente, cifra luata in considerare la adoptarea hotararii, nu reflecta structura si dimensiunea corpului electoral actual.
In opinia publicata in MO se precizeaza ca dezacordul exprimat in raport cu hotararea de invalidare a rezultatelor referendumului are la baza faptul ca aceasta a fost adoptata ”prin raportare la prevederile art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, solutie prefigurata prin ”erata” din data de 6 august 2012, referitoare la Hotararea Curtii Constitutionale nr. 3 din 2 august 2012, ‘erata’ la adoptarea careia nu au fost consultati, ”procedeu fara precedent in jurisprudenta constitutionala”.
Cei trei judecatori subliniaza ca potrivit reglementarilor legale in vigoare ”starea de fapt (domiciliaza) se suprapune peste starea de drept (au domiciliul), motiv pentru care cetatenii romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate nu pot fi inclusi in listele electorale permanente, insa isi pot exercita dreptul de vot fiind cuprinsi in listele electorale suplimentare”.
”Includerea in listele electorale permanente a celor 1.101.809 cetateni romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate, la care se adauga o parte dintre ceilalti 1.468.369 cetateni aflati in aceeasi situatie, dintre care unii sunt minori, este de natura sa afecteze rezultatul referendumului. Consideram ca listele electorale permanente nu pot cuprinde nici pe cei 512.379 cetateni romani cu drept de vot ale caror acte de identitate au expirat, fara a fi reinnoite pana in ziua votului. Aceasta deoarece, in sensul art. 2 lit. d) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Presedintelui Romaniei, actele de identitate trebuie sa fie valabile in ziua votarii. In caz contrar, mentinerea acestei categorii de persoane pe listele electorale permanente este de natura sa consacre o noua categorie, a celor care nu isi pot exercita dreptul de vot, persoane care in mod obiectiv vor fi absente. In ipoteza in care dreptul de vot este exercitat pe baza unei carti de identitate provizorie, respectivele persoane sunt trecute si pe liste electorale suplimentare. Fata de cele expuse, cifra de 18.292.464 de persoane inscrise in listele electorale permanente, cifra luata in considerare la adoptarea hotararii, nu reflecta structura si dimensiunea corpului electoral actual”, explica judecatorii CCR in documentul publicat in MO.
In ceea ce priveste scaderea populatiei Romaniei, judecatorii subliniaza ca ”pornind de la datele statistice furnizate in mod oficial, de la necesitatea eliminarii din liste a celor decedati, a persoanelor care au pierdut cetatenia ori drepturile electorale, considerand ca in listele electorale permanente nu pot fi inclusi cetatenii romani cu domiciliul ori resedinta in strainatate si nici cei ale caror acte de identitate nu sunt valabile, constatam ca datele finale sunt de natura sa conduca la validarea rezultatelor referendumului”.