Potrivit ordinului CSA nr.21/2009 al Comisiei Nationale a Asigurarilor, sistemul bonus malus, care penalizeaza soferii care produc accidente si ii premiaza pe cei cu ”istoric auto” curat, se aplica doar in cazul persoanelor fizice si utilizatorilor de automobile detinute de persoane juridice.
Scaparea ordinului este insa faptul ca, daca o firma care are masini nu desemneaza in acte anumiti utilizatori (soferi care le conduc), acea firma nu va fi incadrata in sistemul bonus-malus pentru masinile respective, si nu va plati un RCA majorat chiar daca soferii sai produc accidente, spune Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
El acuza ca, in ciuda lipsei unei baze legale, dar profitand de lipsa de informatie in randul companiilor, care nu cunosc acest amanunt, asiguratorii incearca sa forteze firmele sa renegocieze contractele, pretextand ca a intrat in vigoare sistemul bonus malus, si sa le ia mai multi bani.
”Avem semnale ca asiguratorii au incercat sa forteze companiile sa plateasca mai mult, folosindu-se de stratagema asta cu bonus-malus. In conditiile in care nu exista o lege care sa instituie obligativitatea acestui sistem, iar asigurarea RCA reprezinta un contract comercial, patronii trebuie sa fie foarte atenti si sa negocieze la sange, iar daca nu le convine sa isi cauta alt asigurator”, spune Lixandru.
Potrivit lui Lixandru, in absenta unei legi care sa instituie obligativitatea sistemului, utilizatorii pot refuza sa incheie asigurari cu firmele care vin cu astfel de oferte. „E o smecherie a lor ca sa scoata mai multi bani de la clienti. Si pana acum, asigurarea auto se scumpea de la an, la an, in functie daca ai avut sau nu daune. Insa nu puteau sa majoreze asigurarea cu pana la 200%, cum vor in prezent”, a declarat vicepresedintele Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Romania.
Potrivit acestuia, si grila de calcul a sistemului este absurda si lasa loc de abuzuri si interpretari, pentru ca nu tine cont de valoarea daunelor produse, ci doar de numarul accidentelor in care a fost implicat soferul respectiv. ”Sistemul pune pe picior de egalitate pe cel care comite un accident cu daune de 100.000 de euro si pe cel care a facut o dauna de 20 de lei. Acesta ar fi doar un singur exemplu. Semnele de intrebare legate de criterii si valoarea penalizarii sunt mult mai multe”, a mai spus Lixandru.
Asiguratorii se spala pe maini: Firmele nu sunt obligate sa plateasca bonus malus
Asiguratorii spun ca firmele nu au fost si nu vor fi obligate sa plateasca asigurari RCA pe sistemul bonus malus. Radu Ionescu, director in cadrul companiei de asigurari Generali, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, ca acuzele transportatorilor sunt fara temei. Sistemul bonus malus se aplica si la firme doar in cazul utilizatorilor de automobile si nu a contractelor de asigurare de flota auto, unde masinile nu sunt asociate clar cu anumiti soferi.
Totusi, potrivit UNTRR, in majoritatea firmelor din Romania, automobilele sunt incredintate unor utilizatori persoane fizice, angajati ai companiei. Iar astfel, sistemul bonus-malus se aplica si in cazul lor.
”Bonus malus este dedicat persoanelor fizice”, replica Radu Ionescu de la Generali. „Ii va premia pe soferii prudenti si ii va sanctiona pe cei care fac accidente. E un sistem care functioneaza in multe tari din intreaga lume fara probleme. In conditiile inmultirii numarului accidentelor, introducerea acestui sistem poate fi privita si ca o tentativa de reducere a evenimentelor rutiere”, a declarat Ionescu.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Angela Toncescu, a explicat cum functioneaza sistemul. ”Daca asiguratul a produs o dauna (accident in care este vinovat- n.r.) in anul 2009, va avea o crestere de 45% la prima de asigurare in 2010, daca a produs doua daune va avea o crestere de 75%, daca a produs 3 sau mai multe daune, prima pe asigurare pe 2010 poate creste pana la 200%. Cei care nu au avut evenimente beneficiaza de o reducere de 10% in primul an, putand sa ajunga la un bonus de 50% daca timp de sapte ani nu inregistreaza daune pe RCA”.
”Cazierul rutier” al asiguratului este stabilit prin consultarea unei baze de date comune a 15 firme de asigurari, botezata CEDAM, odata cu incheierea noului RCA. Daca agentul de asigurari nu o poate consulta pe loc, din varii motive, se completeaza o declaratie pe proprie raspundere.
”Daca se descopera ca declaratia a fost completata eronat, adica asiguratul a avut un accident cu dauna platita in perioada anterioara, firma de asigurari ii poate solicita plata diferentei de suma pana la penalizarea stabilita de sistemul bonus-malus”, a explicat Radu Ionescu, director in cadrul companiei de asigurari Generali.
Interesant este faptul ca, cel putin pentru 2009, firmele de asigurari vor lua in calcul doar daunele platite catre pagubit, adica multe accidente nu vor fi contabilizate. ”Daca am avut un accident in noiembrie 2009 si nu s-a facut inca plata, nu voi fi taxat in 2010, ci abia in 2011”, a explicat specialistul. ”Speram ca sistemul sa ajunga, treptat, sa functioneze in conditii optime”, a declarat Ionescu.
Potrivit presedintelui CSA, Angela Toncescu, ”avand in vedere numarul de dosare de dauna avizate in temeiul politelor obligatorii RCA in 2009, rezulta ca cei mai multi dintre asigurati, circa 90%, vor beneficia de bonus intrucat nu provoaca evenimente”.
Prima pentru soferii ”cuminti”, anulata de cresterea costului asigurarii
Interesant este faptul ca desi propune o reducere de pana la 50% din costul RCA-ului pentru soferii fara evenimente rutiere, acest avantaj este practic anulat de cresterea costului asigurarii de la an la an.
In 2010, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, RCA-ul s-a scumpit, in medie, cu 15%. In realitate, multe dintre companii au scumpit asigurarile si mai mult, cu procente cuprinse intre 20% pana la 50%, acuza transportatorii.
”Sunt firme care scumpit foarte mult primele in 2010, cu pana la 50%. Insa, din fericire, nu mai avem in piata doar 2-3 jucatori, asa ca inca e loc de negociere. Cand vom vedea insa ca vom asista la crestere de ansamblu, la un anumit nivel, atunci cred ca va trebui ca in piata sa intervina, pe langa CSA si Consiliul Concurentei”, a declarat Ion Lixandru, vicepresedintele UNTRR.
Asiguratorii alearga dupa profit
15 societati participa in prezent cu date la CEDAM. Lista acestora poate fi consultata aici
Intrarea in vigoare a sistemului bonus-malus vine in conditiile in care firmele de asigurari au incheiat al treilea an consecutiv pe pierdere. In 2009, inmultirea accidentelor rutiere a adus asiguratorilor pierderi de 100 milioane de euro.
Conform unui raport intocmit de Banca Mondiala pentru Europa si Asia Centrala, Romania se situeaza pe locul 5 in ceea ce priveste pagubele economice suferite ca urmare a accidentelor rutiere, costul economic al accidentelor produse pe soselele din Romania ridicandu-se la 4,1 mld. euro. Inaintea Romaniei se afla Rusia, Turcia, Polonia si Ucraina.
Potrivit rezultatelor studiului, printre cheltuielile efectuate ca si consecinte ale accidentelor rutiere se regasesc cele privind despagubirile acordate prin asigurari, costurile de spitalizare si cele de ingrijiri medicale de urgenta. Pe langa acestea, au fost analizate si efectele indirecte generate de accidentele rutiere, precum scaderea productivitatii, prin lipsa angajatilor de la locul de munca, scoaterea din uz, temporara sau definitiva a autovehiculelor, si chiar pierderile provocate atat pentru piata muncii, cat si pentru economie ale persoanelor cu invaliditate permanenta sau care au decedat.