„Constatam astazi (vineri – n.r.) ca s-a produs o noua crestere a pretului la motorina, fara nicio legatura cu pretul petrolului pe piata internationala sau romaneasca, desi pretul benzinei a ramas nemodificat”, se mentioneaza intr-un comunicat al UNTRR.
Reprezentantii Uniunii au mai constatat ca Petrom a afisat gresit pe site-ul propriu modificarea preturilor la motorina.
Spre exemplu, in uma cresterii pretului motorinei Top Euro Diesel 5/ Top Nordic Diesel cu 0,04 lei/litru de la 4,98 lei/litru, compania obtinuse un pret de 5,04 lei/litru.
4,98 lei/litru + 0,04 lei/litru = 5,04 lei/litru
„Conform adunarii realizate de Petrom, cresterea pretului cu 0,04 lei/litru motorina duce la o majorare a pretului cu 0,06 lei/litru”, au subliniat reprezentantii UNTRR.
[img=1167]Datele afisate pe site-ul Petrom, sesizate de UNTRR[/img]
Ulterior, compania a revizuit insa datele de pe site-ul propriu, si a afisat majorarea reala, de 0,06 lei/litru.
„Se constata ca odata cu cresterea pretului la motorina la Petrom, toti ceilalti distribuitori au crescut, la randul lor, pretul la acest carburant”, au adaugat reprezentantii UNTRR.
„Ce s-ar intampla daca site-ul BNR ar afisa cursul gresit timp de 4 ore?”, se intreaba Radu Dinescu,secretarul general al UNTRR.
Acesta considera ca nu este posibil sa se publice o asemenea greseala pe site-ul unei companii de miliarde de euro.
Dinescu a explicat ca in functie de cotatiile publicate pe site-ul companiei unii transportatori calculeaza facturile catre clienti.
Reprezentantii UNTRR se intreaba daca „nu cumva pretul de vanzare al motorinei este dictat de altceva decat de pretul petrolului, costul de rafinare, costul de transport si taxe”.
[img=1166]Compania a revizuit ulterior cifrele[/img]
Mai mult, acestia considera ca se poate vorbi de o intelegere pe piata distributiei de carburanti, tinand cont de faptul ca „toti distribuitorii de carburanti isi cresc preturile cam in acelasi timp si cam cu acelasi procent”.
„Oare statul – prin reprezentantii sai – care ar trebui, conform Constitutiei, sa-si protejeze cetatenii, are alte interese, din moment ce treneaza investigatiile in acest domeniu de peste cinci ani si nu ia nicio masura de protectie a populatiei si de incurajare a dezvoltarii durabile a agentilor economici?”, se mai intreaba reprezentantii transportatorilor.
UNTRR – Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.
Contactati de catre DailyBusiness.ro, reprezentantii Petrom au furnizat informatii legate de motivele scumpirii motorinei.
„Preturile practicate de Petrom au o evolutie dinamica, care tine seama de mai multi factori cum ar fi: cotatiile internationale la carburanti, concurenta pe piata, politica fiscala si cursul de schimb. Politica de preturi a Petrom este similara cu cele din tarile Uniunii Europene si reflecta competitia de pe piata. Modificarea de preturi a avut loc ca urmare a evolutiei cotatiilor internationale la produsele petroliere, care, de la inceputul acestui an au crescut cu 11,75 % pentru motorine si cu 5,51% pentru benzine”, au spus reprezentantii Petrom.
Ei au adaugat ca in aceiasi perioada, cotatiile la titei au crescut cu circa 7,71%.
„Petrom reflecta cotatiile internationale ale produselor petroliere intr-o maniera moderata, preturile reflectand trendul si nu varfurile. In contextul economic actual, care este unul dificil atat pentru clientii nostri persoane fizice cat si pentru companii, facem tot posibilul pentru a mentine preturile noastre printre cele mai mici din Europa si din Romania. Insa, Romania face parte din piata europeana si nu putem ignora evolutiile internationale”, au conchis reprezentantii companiei.