Ministerul Transporturilor si Politia Rutiera au decis, luni, intreruperea circulatiei rutiere pentru autovehiculele mai mari de 3,5 tone in 9 judete grav afectate de ninsori si viscol. La prima vedere, decizia este normala, in tentativa autoritatilor de a evita noi blocaje rutiere si a deszapezi reteaua de drumuri.
Uniunea Nationala a Transportatorilor si Federatia Operatorilor Romani de Transport afirma insa ca decizia este abuziva si, din acest motiv, vor da statul in judecata.
Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, a declarat ca o asemenea decizie nu face altceva decat sa genereze pierderi in economie, in conditiile in care mare parte din transportatori si-au echipat mijloacele de transport pentru conditii de iarna.
„Sa vii si sa spui – nu imi pasa de afacerile lor, inchid circulatia – in conditiile in care tu, ca stat, nu ti-ai luat masurile necesare pentru a actiona eficient pentru asigurarea viabilitatii drumurilor, mi se pare de-a dreptul revoltator”, a declarat Hagiu, pentru DailyBusiness.ro.
Ion Lixandru, vicepresedinte U.N.T.R.R, afirma ca decizia autoritatilor vine sa confirme incapacitatea de a gestiona problemele de sezon. „Nu este prima si, probabil, nici ultima data cand sunt luati pe nepregatite de iarna. Platim o rovigneta degeaba, dam statului taxe peste taxe, ne achizitionam pneiuri de iarna si lanturi ca sa aflam, nu inainte, cum era normal, ci in timpul curselor ca trebuie sa tragem pe dreapta”, a declarat Lixandru, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR]In prezent, sunt sute de tiruri care asteapta in camp ca autoritatile sa isi faca treaba si sa ridici restrictia. Intrebarea ramane. Cine plateste pentru intarzieri?[/quote]
Solutiile transportatorilor
In conditiile in care de ninsori si viscol nu am scapat inca in aceasta iarna, transportatorii propun autoritatilor sa organizeze din timp filtre pe soselele nationale si judetene si sa opreasca in trafic masinile neechipate corespunzator.
„Nu exista un plan coerent de actiune la nivel national si asta se vede. Iesi dintr-un judet unde cat de cat s-a deszapezit si nimeresti in troienele unui care a avut alte prioritati. In plus, cand stii ca ai avertizare de cod portocaliu de ninsori, de ce tu, autoritate, nu controlezi din timp masinile din trafic, sa vezi care merge cu cauciucuri de vara, care nu are lanturi, lopata etc. Ii lasi sa intre pe drumuri si apoi te intrebi de ce se blocheaza asa repede?”, spune Hagiu.
[quote= Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport]Deszapezirea in Romania se face dupa modelul – mai intai in fata la Primarie, apoi la partid, si daca avem timp, poate ne gandim si la rutele comerciale[/quote]
Transportatorii se plang si de faptul ca autoritatile nu asigura culoarele de transport necesare pentru ca fluizida traficul de tranzit, marginindu-se la a deszapezii zonele centrale ale oraselor si mai putin soselele adiacente, in special cele de centura.
Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor, afirma ca, daca ar asculta sfaturile transportatorilor, situatia pe drumurile din Romania nu ar fi blocata la prima ninsoare mai serioasa. „Este cel putin ciudat faptul ca s-a decis oprirea circulatiei autovehiculelor de peste 3,5 tone si se lasa in continuare deschis traficul usor, in conditiile in care se stie foarte bine – cele mai multe blocaje pe timp de iarna se datoreaza autoturismelor neechipate corespunzator. Nu zic, si noi avem transportatori inconstienti, dar proportia este extrem de mica”, a declarat Dinescu.
Cat costa o zi de viscol?
Potrivit transportatorilor, costul exact al unei zile de blocaj datorat ninsorii si viscolului este practic imposibil de calculat. Pe langa transportatori, au de suferit si firmele partenere si mai departe, intreaga economie. „Un transport de paine, nelivrat la timp, ne aduce noua penalizari de intarziere, insa determine pierderi si la producator si comerciant. La fel se intampla cu toate bunurile, inclusiv cele de export”, afirma Augustin Hagiu. „Este greu de estimat cat pierde economia pe ansamblu, insa pierderile cred ca sunt de ordinul milioanelor de euro”, spune expertul.
Printre cei care pierd se afla si asiguratorii, spune Adrian Mihalcioiu, presedintele Federatiei Transportatorilor Maritimi. „Cum autostrada Bucuresti-Constanta, spre exemplu, este blocata, marfurile nu ajung sau nu pot pleca la timp din port, iar asta inseamna costuri de operare, taxe de cheu, consum de energie suplimentar etc. Mare parte din aceste costuri execeptionale sunt prevazute de contractele comerciale incheiate de armatori si asigurate la firmele de profil”, a explicat Mihalcioiu.
[quote=Radu Dinescu, secretar general UNTRR]O zi de viscol in Romania inseamna pierderi pentru intreaga economie, de la producatori, la furnizori. Pagubele sunt de ordinul milioanelor de euro[/quote]
Potrivit directorului general al CFR Marfa, Mihai Frasinoi, printre cele mai mari pierderi datorate vremii nefavorabile se inregistreaza pe calea ferata, avand in vedere volumul foarte mare de marfuri transportate. „In ultimele doua zile, din cauza ca nu s-a putut circula intre Bucuresti si Constanta, au fost trenuri descompuse care au trebuit sa astepte. Volumul de marfa restant este foarte mare insa incercam sa discutam cu clientii nostri solutiile pentru reluarea la flux normal a livrarilor”, a declarat Frasinoi.
Iarna nu-i ca vara. Si atunci, cum trecem de ea?
Potrivit meteorologilor, iarna lui 2010 este una dintre cele mai grele din ultimii 20 de ani. Ninsorile abundente, viscolul si temperaturile reduse au determinat probleme peste probleme, de la intreruperea circulatiei, la intreruperi de curent si gaze. Acum cateva zile, Ministerul Economiei a decis declararea starii de urgenta in energie si a taiat astfel gazele pentru marii consumatori pentru a asigura consumul populatiei.
Presedintele grupului Interagro, Ioan Niculae, ce detine cele mai mari capacitati din petrochimia romaneasca, anticipa, atunci, ca ne vom trezi si pe viitor cu astfel de situatii, dand vina pe incapacitatea autoritatilor de a gestiona problemele specifice de sezon.
[quote=Ioan Niculae, presedinte Interagro]Toate deciziile privind efectele iernii se iau la nivel reactiv, si nu anticipativ[/quote]
„Nimeni nu se gandeste ca a doua zi e posibil, daca ninge, sa se blocheze drumurile, sa scada presiunea la gaz daca temperaturile coboara vertiginos etc. E o debandada totala pe care noi, marii consumatori, suntem nevoiti sa o platim din propriul buzunar, prin inchiderea capacitatilor de productie”, a declarat Niculae, pentru DailyBusiness.ro
Cum raspund autoritatile? In timp ce ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, afirma ca problemele cu drumurile se datoreaza viscolului, iar astfel mare parte din eforturile echipelor de deszapezire sunt in zadar, cel al Economiei, Adriean Videanu afirma ca, in aceste conditii, nu exista alte solutii decat asigurarea cu prioritate a nevoilor populatiei.
In ceea ce priveste situatia de pe drumuri, directorul general al Companiei Nationale de Drumuri, Dorina Tiron, afirma ca legislatia obliga compania sa intervina pentru a salva vieti omenesti, si nu camioane. „Cand ai situatii de acest gen, de ninsoare si viscol, incerci mai intai sa te asiguri ca ai asigurate serviciile de urgenta, chiar daca, pentru asta, trebuie inchis traficul. Nu exista alte prioritati”, a declarat Tiron.